Világtérkép

Kíváncsiságunk határtalan. Az Átlátszó külpolitikai blogja: hírek, elemzések és tudósítások a nagyvilágból és a szomszédból, a teljesség igénye nélkül.

Dezinformáció

NewsFront: orosz álhírek és konteók a Krímből, az Európai Unió országaira célozva

A visegrádi országokban, különösképpen Szlovákiában terjeszti az Ukrajna elleni  propagandát a NewsFront nevű álhír-portál. Az orosz állami hátterű oldal egy komplex rendszeren keresztül játssza ki a közösségimédia-oldalak tiltó intézkedéseit, és terjeszti üzeneteit a régió országaiban. A VSquare.org cikkének magyar fordítása.

2014 elején, a Krím félsziget orosz megszállása alatti zűrzavarban egy álarcot és katonai egyenruhát viselő fegyveres csoport rohamozta meg a Krími Oknyomozó Újságíró Központ székházát a félsziget fővárosában. A csoport, egy bizonyos Konstantin Knyrik nevű férfi irányítása alatt elfoglalta a központ irodáit, erőszakkal eltávolította az újságírókat és elkobozta az eszközeiket.  A régió vezető független hírforrásának romjain felépített dezinformációs csatorna, a NewsFront, azóta az orosz propaganda kulcsfontosságú csatornájává vált: több nyelven, köztük magyarul is terjesztett tartalmakat.

Első ránézésre a NewsFront egy teljesen legitim híroldalnak tűnik, cikkei azonban rendre hamis hírek és alá nem támasztott összeesküvés-elméletek köré épülnek. Az oldalnak összesen 11 különböző nyelvű verziója létezik, ezek egy része külön Telegram csatornával is rendelkezik. A NewsFront különösen a visegrádi országokban erős, létezik szlovák és lengyel kiadása, sőt tavaly még magyar nyelven is elérhetőek voltak a cikkeik.

A Coda Story okonyomozó portál 2018-as cikke szerint a NewsFront-nak tíz főállású alkalmazottja és világszerte legalább 100 külső munkatársa volt. Kik lehetnek ezek az emberek? A NewsFront weboldalán csak a „NewsFront Ügynökség” vezetőjének, Konstantin Knyrik-nek, találtuk meg a nevét, a cikkek szerzői sehol sincsenek feltüntetve. A híroldal és a hozzákapcsolódó dezinformációs gépezet az amerikai hírszerzés és számos dezinformációkutató szerint, kapcsolatban áll az orosz titkosszolgálattal.

Fegyverrel szerzett szerkesztőség

Kirik állítása szerint a NewsFront megalapításának ötlete „teljesen spontán módon” született. A Novorisszija állami hírügynökségnek adott interjúban az alapító elmondta, hogy az újság célja a kezdetekben a Krím-félsziget elcsatolására irányuló orosz erőfeszítések információs támogatása volt. Ehhez volt szükség első lépésként átvenni az irányítást a Krími Oknyomozó Újságíró Központ székháza felett.

Az újságíró központ erőszakos elfoglalását követően, Knyrik (a fotón jobb oldalt, fekete kabátban) bejelentette, hogy az épület ezentúl a Krími Front milícia főhadiszállásaként fog funkcionálni. A Krími Oknyomozó Újságíró Központot „amerikai sajtóközpontnak” minősítette, ahonnan „nem származik igaz információ”. Mindezek ellenére, azt is hozzátette, hogy a központ munkatársai visszaérhetnek régi állásukba, amennyiben beleegyeznek abba, hogy ezentúl „tisztességesen és őszintén” számolnak be az eseményekről. Az újságírók azonban hamar átlátták, hogy milyen irányt fog venni az új vezetés által felépített „médium” ezért otthagyták a szerkesztőséget.

Konstantin Knyrik (jobbra) a Krími Oknyomozó Újságíró Központ feletti hatalomátvétel előtt (Forrás: KOMTV.org)

A 2014-es hatalomátvételt követően, a NewsFront névre átkeresztelt hírportál teljesen beépült a Kreml dezinformációs gépezetébe. Hasonlóan a Sputnik orosz állami hírügynökségekhez, a News Front a tartalmak a többnyelvű terjesztésére szakosodott, azzal a különbséggel, hogy a Sputniktól vagy a Russia Today-től eltérően, a NewsFront-ot nem finanszírozza közvetlenül az orosz állam.

A NewsFront Ltd. médiacsoportot magáncégként jegyezték be 2015 elején, egy évvel a Krím félsziget megszállása után. A legfrissebb (2022 márciusi) adatok szerint a hírügynökség üzemeltetésére már 2015 júniusában megszerezték az orosz állami engedélyeket, sőt 2017 februárjában egy tévécsatorna működtetésére is engedélyt kaptak.

Forrás: List-org.com

A cég hivatalos megalapítása mögött állítólag Knyrik, a NewsFront vezetője és Julia Mihajlovna Lozanova állt. Knyrik, aki a Time magazin szerint „a digitális kor információs harcosának” tartja magát, tinédzserkorában az Eurázsiai Ifjúsági Unió aktív tagjaként működött.

Forrás: List-org.com

Lozanova állítólag az orosz állami Fejlesztési és Külgazdasági Bank volt elnökhelyettese, Mihail Synelin felesége. A volt bankelnökre – aki korábban több különböző pozíciót is betöltött az orosz kormányban – gyakran hivatkoznak a NewsFront társalapítójaként. Több elemzés és riport szerint Synelin a NewsFront Ltd. hivatalos alapítójaként szerepel a cégnyilvántartásban.

Konstantin Knyrik, a NewsFront alapítója.

Az SBIS.ru adatai szerint a NewsFront az elmúlt időszakban jelentősen növelte a bevételeit. A hírügynökség nyereségét tavaly 63 000 euróra becsülték.

Forrás: Rosstat/SBIS.ru

Mégis honnan szerezheti a NewsFront a kiterjedt „hírportfóliójának” működtetéséhez szükséges pénzügyi forrásokat? Knyrik a Coda-nak azt nyilatkozta, hogy a szervezetet kizárólag a „családja [és] barátai adományaiból és egyéb üzleti tevékenységekből származó bevételekből” finanszírozzák. Azonban a NewsFront német kiadásának volt munkatársa ehhez egy érdekes adalékkal szolgált: a NewsFront egykori dolgozója elárulta a Zeitnek, hogy a költségvetés „jelentős része” közvetlenül az orosz biztonsági szolgálatoktól származott.

A ZnakIn független orosz hírportál szerint, 2016-ban a NewsFront a Global Information Technologies civil egyesületen keresztül összesen 3 millió rubelnyi (körülbelül 47 000 euró) elnöki támogatásban részesült.

Összeesküvés-elméletek és Kreml-propaganda

Megalapításakor a NewsFront legfőbb célja a 2014-es donbászi háború és a Krím-félsziget elfoglalásával kapcsolatos ukránellenes dezinformációs narratívák terjesztése volt. A kezdetekor közzétett álhírek némelyike nyolc évvel később újból felbukkant, az újabb Ukrajna elleni orosz agresszió ürügyeként.

Ilyen például az a hamis vád, hogy Ukrajnát fasiszták és nácik irányítják, hogy az ország keleti részén etnikai tisztogatás zajlik, vagy hogy Ukrajna, mint ország egyáltalán nem létezik.  Egy másik, a NewsFront által terjesztett népszerű összeesküvés-elmélet szerint az Egyesült Államok biofegyvereket fejlesztő laboratóriumokat finanszíroz Ukrajnában – ezt a narratívát a NewsFront szlovák verziója idén júliusban újra népszerűsíteni kezdte.

A NewsFrontnak kiemelt szerepe van az Ukrajna elleni,  2022. február 24-e óta tartó orosz invázióval kapcsolatos dezinformációs narratívák terjesztésében. Mindezt pontosan ugyanazzal a szókinccsel és pont ugyanolyan narratívák használatával teszi, mint a Kreml. Az oldal a Moszkva által terjesztett narratívákhoz hasonlóan a fasiszta ukrán állam ’nácitalanításának’ szükségességéről, ’ukronácikról’, és az Azov zászlóalj náci katonáiról ír.

Egy, a szlovák nyelvű NewsFront-on közölt cikk az ‘ukronácikról’

A Kreml-közeli oldal nem csak Ukrajnával és Oroszországgal kapcsolatban terjeszt álhíreket: a COVID-19 világjárvánnyal kapcsolatos valótlan állítások népszerűsítésében is kiemelkedő szerepe van. A járvány kitörése után nem sokkal egy olyan cikk jelent meg a NewsFronton, ami azzal vádolta az Egyesült Államokat, hogy a vírust egy biolaborban állította elő, és most az ukránokon és a kínaiakon teszteli. Ezenfelül – a NewsFront hamis állítása szerint – az USA olyan biológiai fegyvereket fejlesztett ki, amelyek kifejezetten egyes etnikai csoportokat céloznak meg.

Más, a NewsFront által népszerűsített összeesküvés-elméletek szerint az oltás olyan anyagot tartalmaz, ami gyengíti az agyat, vagy egy olyan gént, ami meddőséget okoz, hiszen „a populáció totális ellenőrzése vagy csökkentése érdekében minden lehetséges”.

Egy, a német nyelvű NewsFronton közölt cikk a biolaborokról

A NewsFront weboldalain szinte hemzsegnek a Nyugat-ellenes és a Kreml-barát álhírek. Az olyan klasszikus hamis vádakból sincs hiány, hogy a novicsokot valójában az amerikaiak fejlesztették ki, hogy a NATO „az instabilitás melegágya Európában”, de az Egyesült Királyság ’iszlamizációjával’ kapcsolatban is jelennek meg tartalmak. Sokatmondó adat, hogy az EUvsDisinfo európai projekt 2015 óta összesen több mint 800 olyan hamis állítást cáfolt meg, ami a a NewsFront weboldaláról származott.

A NewsFront kötődése az orosz titkosszolgálatokhoz

2021 áprilisában az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma a NewsFrontot három másik portállal együtt az orosz hírszerzés által közvetlenül vagy közvetve irányított oldalnak minősítette. Az Egyesült Államok Külföldi Vagyonellenőrzési Hivatala (OFAC) szerint a krími ügynökség az egyike volt azoknak az entitásoknak, amelyek „az orosz kormány irányításával megpróbálták befolyásolni a 2015-ös amerikai elnökválasztást”. A német NewsFront volt alkalmazottja szinten azt állította, hogy a portál kapcsolatban van az orosz hírszerzéssel.

Az OFAC azt állította egy 2021 áprilisi sajtóközleményében, hogy az FSZB (Szövetségi Biztonsági Szolgálat, az KGB egyik utódszervezete) közvetlenül működtet dezinformációs csatornákat. Ezek egyike – a NewsFront – az FSZB tisztjeivel együttműködve koordinálja a narratívákat, és az amerikai hatóságok szerint közvetlenül az orosz hírszerzés nevében jár el. “A NewsFrontot a COVID-19 vakcinával kapcsolatos hamis információk terjesztésére is felhasználták, ezzel tovább bizonyítva, hogy az orosz dezinformációs oldalak felelőtlen és meggondolatlan tevékenységet végeznek” – áll a sajtóközleményben.

Forrás: home.treasury.gov

Egy évvel később, nem sokkal az Ukrajna elleni orosz támadást követően, az Egyesült Államok szankciókat vetett ki 11, orosz vezetők által üzemeltett vagy befolyásolt dezinformációs csatornára, mivel az indoklás szerint ezek a csatornák „dezinformációs tartalmakat terjesztenek azzal a céllal, hogy igazolják az Ukrajna elleni orosz inváziót”.

E szankciócsomag részeként az OFAC a NewsFront három alkalmazottjával szemben foganatosított intézkedéseket:  a NewsFront igazgatója és alapítója, Konstantin Knyrik ellen, aki „FSZB-tisztek utasítására írt- és tett közzé cikkeket, és szerzett pénzügyi támogatást szponzorjaitól”; a NewsFront társalapítója, Mikhail Sinelin ellen; valamint a NewsFront igazgatóhelyettese, Jevgenyij Glotov ellen, akik „támogatta a NewsFront azirányú próbálkozásait, hogy a szankciók elkerülése érdekében  alternatív médiumokat hozzon létre”. A szankcionált személyek és szervezetek vagyonát befagyasztották az Egyesült Államokban.

Knyrik az Európai Unió és Kanada szankciós listáján is fenn van. Az Európai Unió Tanácsa döntésében megállapítja, hogy Knyeik „aktívan támogatott és hajtott végre olyan intézkedéseket és utasításokat, amelyek aláássák Ukrajna területi integritását, szuverenitását és függetlenségét, és tovább destabilizálják [az országot].” Knyrik ezenkívül, A Zeit német hetilap szerint, nem léphet Németország területére, mivel „az oroszok által támogatott kelet-ukrajnai lázadóknak dolgozott”.

Forrás: EUR-LEX

A NewsFront tartalmainak letiltása a közösségi hálózatokról

A Facebook már az USA által kivetett szankciókat megelőzően 140, a NewsFront vagy a SouthFront orosz propagandaportálokhoz köthető entitást távolított el egy nagyobb akció keretében, 2020 áprilisában. A DFRLab szerint az eltávolított entitások jelentős része egyértelmű kapcsolatban állt a két dezinformációs portállal.

A Facebook szerint a törlés oka a “coordinated inauthentic behaviour (CIB)” (vagyis koordinált nem hiteles viselkedés) volt. Az eltávolított Facebook profilok és oldalak az indoklás szerint „Hamis fiókokat használtak tartalmaik közzétételére, valamint csoportok és oldalak kezelésére, független hírközlőknek adva ki magukat az általuk célzott régiókban. Ez a hálózat olyan geopolitikai és helyi hírekről posztolt, mint az Ukrajnában zajló katonai konfliktus, a szíriai polgárháború, Krím megszállása, a NATO, az amerikai választások és újabban a koronavírus járvány. Vizsgálatunk ezt a tevékenységet Oroszországban és Donbassban élő személyekhez, valamint két krími médiaszervezethez, a NewsFronthoz és a SouthFronthoz kapcsolta.”

A Meta hivatalos jelentése szerint a koordinált a tevékenységek mögött álló személyek orosz, angol, német, spanyol, francia, magyar, szerb, grúz, indonéz és perzsa nyelven osztottak meg bejegyzéseket – ezzel a világ számos különböző régióját célozva meg.

2020-ban a NewsFront tartalmait a YouTube is blokkolta. Az orosz külügyminisztérium a Twitteren reagált a Google lépésére, és a NewsFront, az AnnaNews és a Krym24 blokkolását „az orosz nyelvű médiával szembeni diszkrimináció újabb megnyilvánulásaként” írta le.

Az Orosz Külügyminisztérium reakciója a NewsFront letiltására a YouTube-ról (Forrás: Twitter)

A NewsFront neve két, Oroszországhoz köthető, ukrán-ellenes „titkos befolyásolási akció” kapcsán is felmerült. Az akcióhoz kapcsolódó fiókokat néhány nappal az orosz invázió kezdete után eltávolították a Facebookról és a Twitterről. A Meta biztonságpolitikai vezetője elmondta, hogy „a két dezinformációs csoport közül a nagyobbik Oroszországban, valamint Ukrajna oroszok által uralt Donbász és Krím régióiban működött”.

Így játssza ki a NewsFront a közösségi hálózatok intézkedéseit

A NewsFront blokkolása a Twitteren és a Facebookon nem csak a fiókjainak elérhetetlené tételét jelentette: az oldalhoz kapcsolódó domain-ek is feketelistára kerültek.  A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha valaki megpróbál megosztani egy, a NewsFront weboldalára mutató linket, egy hibaüzenet jelenik meg, ami szerint a link a Facebook közösségi normáiba ütközik. Ez a tilalom az NewsFront aldomainjeire is vonatkozik.

Forrás: ICJK

Azonban a NewsFront működtetői rájöttek, hogy hogyan tudják kijátszani a szabályokat. Mint arra biztonsági szakértők is rámutattak, a dezinformációs szervezet egy „képmás-oldalakból” álló hálózatot hozott létre – olyan weboldalakkal, amelyek tartalmai az eredtivel teljesen megegyeznek, azonban teljesen ártatlanul hangzó domain-ekre vannak beregisztrálva.

Az Alliance for Securing Democracy (ASD) és az Institute for Strategic Dialogue (ISD) által azonosított „képmás-oldal” hálózatok. (Forrás: ASD)

A tilalmak megkerülésére egy magánszemélyekből álló hálózatot is kiépítettek, aminek egyetlen feladata a NewsFront „képmás-oldalairól” származó cikkek továbbítása. A hálózatba tartozó magánszemélyek egyaránt használnak valódi és hamis profilokat. A szakértők szerint ők képezik „a NewsFront tevékenységének motorját”.

A közösségi hálózatok intézkedéseinek kijátszása (Forrás: ASD)

Az ASD tavaly év eleji elemzése szerint „azok az online egyének, akik látszólag kapcsolatban vannak a NewsFrontal rendszeresen legalább 235 Facebook csoportban osztanak meg tartalmakat, amik akár 3,4 millió embert is képesek elérni összesen hét nyelven (bolgárul, franciául, grúzul, németül, oroszul, spanyolul és szlovákul).” Tekintve, hogy a NewsFront aktivitása az Ukrajna elleni orosz invázió kezdete óta jelentősen megnövekedett, ez a szám jelenleg akár ennél is magasabb lehet.

A szabályok megkerülése a visegrádi országokban

A NewsFront Facebook jelenlétét elemezve arra jutottunk, hogy még mindig vannak olyan oldalak, amelyek közvetlenül a NewsFront cikkeit terjesztik. Szlovákiában például két olyan Facebook fiókot is találtunk, amely rendszeresen teljes szövegrészeket oszt meg a NewsFront szlovák verziójának cikkeiből, anélkül, hogy jelölné a webcímet, ahonnan a szöveg származik – a tartalom blokkolásának elkerülése érdekében.

Ezeknek a „helyettes” profiloknak a neve nagyon hasonlít a „NewsFront”-ra. Habár az előbb említett két Facebook fiók nem rendelkezik nagyszámú követővel, az egyikhez egy olyan dezinformációs narratívákat terjesztő csoport kapcsolódik, amelyben a Republika (Köztársaság) szélsőjobboldali szlovák párt bejegyzései is megjelennek.

Egy, a NewsFront szlovákiai tartalmait terjesztő weboldal. (Forrás: Facebook)

A NewsFront a YouTube korlátozásait is ki tudja játszani, azzal, hogy névtelen YouTube-csatornára tölti fel videóit. Azt, hogy „ügynökségi” anyagokról van szó, csupán egy vízjel jelzi a videóban. Egy külön YouTube-csatornán szlovákra lefordított tartalmak is megtalálhatóak.

A NewsFront YouTube-videói (Forrás: YouTube)

A Facebookon és a YouTube-on való blokkolás ellenére, a NewsFront weboldala a legtöbb nyelven aktív maradt, tartalmait a Telegrammon keresztül rendületlenül terjeszti. A NewsFront domainjével kapcsolatos adatokról nem lehet sokat megtudni. A NewsFront domainjével kapcsolatos az információk többsége nem nyilvános, a Domaintools-on a legtöbb adatt mellett a „magánélet védelmében nem nyilvános” nyilatkozat szerepel. Abból a korlátozott adatból, azonban ami elérhető, kiderül, hogy az oldal domainje Oroszországban van bejegyezve – pontosabban egy moszkvai IP-helyre – miközben a NewsFront hivatalos címe krími. Az orosz főváros körzetszáma mellett, a weboldal adminisztrátorának telefonszáma is megjelenik. Minden aloldal, azaz nyelvi változat, ugyanazon a domain-en fut.


Célzott tartalmak az egyes országokba

A Wayback Machine nyilvánosan elérhető adatai alapján a NewsFront szlovákiai aloldala 2020 első felében vált aktívvá. Az oldal a kezdettől fogva naponta több bejegyzést is megoszt. A fő témái Ukrajna, Oroszország és az Egyesült Államok, de a honlapon a szlovák belpolitikával kapcsolatban is jelennek meg cikkek, ami azt bizonyítja, hogy az oldal nemcsak orosz szövegeket fordít szlovákra, hanem közvetlenül a szlovák olvasóknak célzott tartalmakat is közöl. Ezt támasztja alá az EUvsDisinfo elemzése is, amely arra jut, hogy a NewsFront a különböző európai közönségekhez igazítja a tartalmait.

Annak ellenére, hogy már több éve működik, a NewsFront a szlovák dezinformáció egy kevéssé ismert szereplője maradt. Az oldal nem tesz említést arról, hogy ki vagy mi áll a szlovákiai tartalma mögött. Az oldalon megjelent szövegek szerzőit sosem tüntetik fel. A „kapcsolat” fül alatt, csak a NewsFront alapítója, Konstantin Knyrik neve szerepel.

Annak ellenére, hogy a NewsFrontnak nincs cseh nyelvű változata, a tartalma a cseh közönséghez is eljut. A SimilarWeb internetes forgalomelemző szolgáltatás adatai szerint a NewsFront szlovák nyelvű változatát havonta mintegy félmillióan látogatják – a kattintások közel háromnegyede Szlovákiából, egynegyede pedig Csehországból érkezik.

A szlovák NewsFront weboldalának forgalma 2022 júliusában (Forrás: SimilarWeb)

Habár maga a NewsFront nem vonz sok szlovák és a cseh látogatót, az oldal tartalmai számos szlovák és cseh dezinformációs oldalon felbukkannak. A szlovák és cseh cikkeket is közlő Slovanské Noviny  portál hivatkozik a leggyakrabban a NewsFront-ra, amelyet partnerként tüntet fel.

A NewsFront tartalmának egy ismertebb terjesztője az Infovojna.sk (valamint tükördomainje, a sloboda-slova.sk). Az Infovojna.sk több mint 3500 alkalommal hivatkozott a NewsFront cikkeire.  Az oldalt – amelyről 2018-ban még egy mainstream médium is átvett egy cikket, „Alexander Rogers: A megszállást, ukránok, ki kell érdemelni” címmel – a szlovák Nemzetbiztonsági Hivatal 2022 márciusában blokkolta, problémás tartalma miatt.

A szlovák oral.sk is jelentős „újraosztója” a NewsFront tartalmainak. A dezinformációs weboldal összesen közel 10 ezer olyan linket tartalmaz, ami közvetlenül a NewsFront weboldalára vezet.  Az Infosecurity.sk, dezinformációk és a hibrid fenyegetések feltérképezésével foglalkozó szervezet arra a következtetésre jutott nyilvánosan elérhető adatok alapján, hogy az oral.sk „szinte egyáltalán nem gyárt saját cikkeket, és naponta több tucat tartalmat vesz át és oszt meg különböző dezinformációs és összeesküvés-elméleteket hirdető webhelyekről”. Az oral.sk korábban a qanon.sk weboladalt is népszerűsítette (amely az Ukrajna elleni orosz inváziót az összeesküvés-elmélete részeként használja fel).

A NewsFront csehországi dezinformációs csatornákkal való kapcsolatát nem csak a weboldalak forgalmának adata jelzi: számos cseh összeesküvés-elméletet és hamis híreket terjesztő szerver osztotta meg az oldal szlovák verziójára mutató linkeket. A leglátogatottabb a Protiproud szerver, ahol a NewsFrontról származó anyagok olyan tartalmakhoz szolgáltak alapul, mint az „Európa a vörös vonal előtt” című írás. A cseh katonai hírszerzés szerint a Protiproud szerver Oroszország érdekeit szolgáló hibrid katonai tevékenységekben vesz részt, a finanszírozása pedig fehérorosz és orosz befektetésekhez volt köthető. Az Investigate.cz adatai alapján a Protiproud egyike a legolvasottabb cseh dezinformáció- és összeesküvéselmélet-terjesztő oldalaknak.

A CZ 24, Czech Free Press, České zprávy (formerly Česko Aktuálně), Pokec 24, Infokurýr, and Nepodvolení oldalakon szintén találhatóak a NewsFront szlovák verziójából származó linkek vagy tartalmak. Ezenkívül a NewsFront cikkeire mutató hivatkozások szórványosan különféle vitafórumokon (mint például a Truck Forum, a Zdraví A-Z, és az eMimino) is megjelennek.

Habár a NewsFrontnak nincsen külön cseh verziója, vélhetőleg az elmúlt hónapokban megpróbált az országban terjeszkedni. Pár héttel az Ukrajna elleni orosz invázió kezdete után egy “Czech Republic NEWS-FRONT.INFO” csatorna jelent meg a Telegramon. A csatorna azonban csak pár napig volt aktív, és a követőinek száma nem haladta meg a 100-at.

A lengyel NewsFront rövid pályafutása

A NewsFront lengyel aloldala 2021 szeptemberében, a lengyel-fehérorosz határon zajló migrációs vállság közepén kezdte meg működését, nem sokkal azután, hogy az orosz–belorusz Zapad-2021 stratégiai hadgyakorlat keretében orosz csapatokat telepítettek az ukrán határhoz. Azonban ezt az orosz propaganda számára tökéletes lehetőséget nem sikerült megragadni: a lengyel NewsFront pályafutása rövid életűnek bizonyult. 2022 márciusában a lengyel internetszolgáltatók, a lengyel Belbiztonsági Ügynökség kérésére, több másik oroszbarátnak tartott weboldallal és bloggal együtt, blokkolták a tartalmait. Az oldal lengyel változatához jelenleg csak VPN felhasználók tudnak hozzáférni, ami jelentősen csökkentette az eléréseinek számát.

A lengyel NewsFront terjesztésének kudarcában valószínűleg az is közrejátszott, hogy az oldal üzemeltetőinek láthatóan nem sikerült kibővíteniük és kellő intenzitással terjeszteniük a NewsFront-ot tükröző „képmás oldalak” hálózatát. A NewsFront lengyel weboldalára érkező külső linkek (backlink) vizsgálata közben többnyire csupán a keresési találatok között hatra sorolt (alacsony autoritással rendelkező) webes fórumokat találtunk. Még a NewsFront lengyel aloldalának márciusban létrehozott Telegram csatornája sem vállalta az eredeti oldalra mutató linkek megosztását.

Az alacsony elérés ellenére a lengyel weboldal működtetői még midig gyártanak lengyel tartalmakat – habár sokkal ritkábban, mint szlovák társaik. 2022 júliusának vérére összesen több, mint 3 ezer, az orosz álláspontot hirdető cikk jelent meg a NewsFront lengyel oldalán.

Az oldal láthatóan annak ellenére is képes olvasókat vonzani, hogy Lengyelországban blokkolják a tartalmait. Júniusban a weboldal összesen 33.400 látogatást regisztrált (miközben a szlovák NewsFront 419.800-at). Meglepő módon az oldalra érkező kattintások 92%-a Németországból érkezett.

Forrás: SimilarWeb

A NewsFront lengyel változata a többi nyelvi verzióhoz képet egyedi felépítésű. A weboldalon a kezdetektől fogva szerepel egy egyedi részleg „ez a nap a történelemben” címmel. Egyik másik NewsFront oldalon sem találtunk ilyet. Úgy tűnik, hogy ez a lengyel weboldal működtetőinek lehetett az ötlete. Az „ez a nap a történelemben” fül alatt eddig csupán két eredeti szöveg jelent meg. Az egyik a Poitiers-i csatáról, a másik pedig a nagy honvédő háborúról (ezt a fogalmat elsősorban a Szovjetunió országaiban használták, a második világháborúban a keleti fronton vívott harcok leírására). Az „ez a nap a történelemben” fül alatt megjelent többi tartalmat a Strajk.eu és a Myśl Polska cikkeinek szó szerinti átvétele teszi ki. Összességében azt találtuk, hogy a NewsFront által közzétett tartalom több mint 7%-át a Myśl Polskán megjelent cikkek újraközlése adja.

Úgy tűnik, a Myśl Polska a NewsFront jelentős tartalomszolgáltatója. A NewsFront tartalmára vonatkozó elemzésünk azt mutatja, hogy a lengyel változat több mint 200, eredetileg a Myśl Polskán megjelent cikket közölt. A Myśl Polska legalább 10 cikkét oroszra is lefordították, majd közzétették a NewsFront orosz oldalán. A hírportál tartalmain feltüntetik, hogy a szöveg nem minden esetben képviseli a szerkesztők véleményét: „Hozzáférést biztosítunk különböző (megbízható) oldalak és források legérdekesebb cikkeihez és véleményeihez, amelyek a valóság különböző aspektusait tükrözik” – állítja az oldal névtelen szerkesztője.

Mennyire megbízható Myśl Polska és miért kedvelik annyira a lengyel NewsFront működtetői?

A Myśl Polska egy Putyint éltető hetilap. A vezetője a nacionalista Jan Engelgard, a ’Rosszofóbia vírusa’ (The Virus of Russophobia) című könyv szerzője, és egy dezinformációs YouTube-csatorna kommentátora.

A Myśl Polskát az oroszbarát lengyel weboldalak egyikeként tartják számon. Az oldal egyik ismert rovatvezetője Mateusz Piskorski, volt lengyel képviselő, akit 2016-ban azzal vádoltak meg, hogy Oroszországnak és Kínának kémkedett. Piskorky a Kreml-párti Zmiana párt alapítója és vezetője, valamint az Európai Geopolitikai Elemző Központ (ECAG) alapítója volt (az utóbbi számlájára, mint azt az OCCRP “Laundromat” vizsgálata során kiderült, 21 ezer eurót utaltak Oroszországból).

A Srajk.eu weboldalra szintén többször (összesn 13-szor) hivatkozott a lengyel NewsFront. A baloldali kötődésű weboldal hosszú oroszbarát múltra tekint vissza. A szerkesztőnek egy része még a Közép Afrikában és Madagaszkáron zajló oroszbarát választásmegfigyelő missziókban is részt vett (a madagaszkári missziót a Piskorski vezette ECAG szervezte) – derül ki a Vsquare kutatásából.

Habár a NewsFront lengyel verziója többnyire más oroszbarát portálokra és blogokra hivatkozott, a dezinformációs portál a mainstream médiából is vett át tartalmakat. Ezt a taktikát más Kreml-közeli orgánumok (például a lengyel Sputnik) is használják, mivel ezzel egyrészt legitimálni tudják a tartalmaikat, másrészt szélesebb rétegeket tudnak elérni.

Magyarország: hamvába hullt projekt?

2018 nyarán bezárt a bizonyítottan és nyíltan orosz hátterű Hídfő.ru weboldal. Néhány héttel később megjelent az első magyar nyelvű NewsFront cikk.

Eredetileg a NewsFront magyar verzióján megjelent tartalmak szinte kizárólag Ukrajnára fókuszáltak, de a portálon hamarosan egyéb, a magyar olvasókhoz „közelebbi” tartalmak is megjelentek. Az Átlátszó szerint 2019-ben ilyen téma volt például a migráció. A leggyakrabban a kormánypropaganda Orbán Viktor álláspontját közvetítő szövegei bukkantak fel a magyar dezinformációs weboldalon.

A magyar oknyomozó portálnak feltűnt, hogy azok a cikkek, amelyek nem a magyar sajtóból idéztek, sokszor döcögős magyarsággal voltak megfogalmazva. Ezeken a cikkeken az időbélyegző egy órával a magyar idő előtt járt – ez azt jelzi, hogy moszkvai idő szerint került ki a cikkekre, mikor publikálták őket. Az Átlátszó szerint az is feltűnő volt, hogy a NewsFront magyar oldala azt a „Pt Sans” betűtípust alkalmazta, amelyet az orosz kommunikációs minisztérium rendelt meg egy tervező cégtől, Nagy Péter cár betűreformjának 300. évfordulója alkalmából.

A Dezinformációs Ellenállósági Index (DRI) 2021-es kiadása a magyar NewsFront-ot a legkiemelkedőbb „az információs tér perifériáján elhelyezkedő” összeesküvés-elmélet népszerűsítő médiumaként azonosítja. Azonban „mint az Oroszországot, Fehéroroszországot és a két donbászi proxi államot támogató hasonló kisebb elérésű online csoportosulások esetében”, ezeknek a periférián elhelyezkedő weboldalaknak korlátozott a befolyása.

A Political Capital agytröszt szakértői szerint „a News Front magyar ága számos orosz vagy kelet-ukrajnai szeparatista ’forrásból’ tájékoztatja olvasóit Ukrajnával kapcsolatban, ilyen például a donbasstoday.ru, newsua.ru vagy a ya-turbo.ru, ezzel kulcsfontosságú szerepet játszik az orosz nyelvű dezinformációs tartalmak Magyarországra ’importálásában’.”

A NewsFront más nyelvi változataihoz hasonlóan, a magyar verzió nem tünteti fel cikkeinek szerzőit. Azonban magyar dezinformáció-szakértők – az Átlátszóhoz hasonlóan – arra mutattak rá, hogy „a magyar cikket esetlenként jellemző gyenge minőségű nyelvtan és helyesírás, arra utal, hogy az oldalt külföldiek működtetik”. Egy 2018 környékén, az oldalon megjelent hirdetés alapján ez korántsem elképzelhetetlen: a hirdetésből kiderült, hogy a portál „fordítókat, szerzőket és hangszórókat” keresett. Ami azonban ennél is sokatmondóbb, hogy a maga a hirdetés szövege is helytelen magyarsággal íródott.

Forrás: NewsFront/HU

A dezinformációs oldalon Csikós Sándor volt magyar diplomata is feltűnt. Dezső András és Panyi Szabolcs 2017-es cikkéből kiderül, hogy Csikós, aki a múltban aktív oroszpropaganda-terjesztőként működött, az elit moszkvai külügyi egyetemen, az MGIMO-n végzett. Csikós 1974-től 2013-as nyugdíjba vonulásáig dolgozott a Külügyminisztériumban. 2019-ben a donyecki régióba is ellátogatott. Az itt szerzett élményeiről egy, a magyar NewsFront-on megjelent cikkben számolt be.

Csikós Sándor (középen) Darja Morozova, „A Donyecki Népköztársaság ombudsmanja” társaságában. (Forrás: Facebook/Csikós András)

A NewsFront nem sokkal ezelőttig meglehetős rendszerességgel közölt cikkeket magyarnyelvű aloldalán.  A magyar oldal azonban 2021. október 31-én ismeretlen okból hírtelen elhallgatott.

Az eredeti cikk szerzői Karin Kőváry Sólymos (ICJK.sk), Josef Slerka (Investigace.cz), valamint Julia Dauksza és Anna Gielewska (Frontstory.pl), közreműködött Anastasiia Morozova ( Frontstory.pl). Fordította Rédl Boglárka. Borítókép: ICJK.

Megosztás