Világtérkép

Kíváncsiságunk határtalan. Az Átlátszó külpolitikai blogja: hírek, elemzések és tudósítások a nagyvilágból és a szomszédból, a teljesség igénye nélkül.

Ukrajna

Amerikai drónok, orosz oligarchák, rejtélyes ukrán repülő – ez történik a kiürült ukrán légtérben

Csütörtök reggel kitört az orosz-ukrán háború. Miközben egyre másra érkeznek a hírek a menekülőkről, a lelőtt gépekről, az orosz csapatok előrenyomulásáról, érdemes megnézni, mi folyik a levegőben. A legismertebb repülőgép-követő oldal, a Flightradar24 annyira túlterhelt, hogy már a belépésre is várni kell 15–20 percet.

Az jól látszik, hogy számos Bombardier Global Express hagyta el február 24-én Moszkvát. A privát jetek végső tulajdonosai általában nem ismertek, igyekeznek olyan konstrukcióban működtetni, hogy véletlenül se derüljön ki a valódi tulajdonos személye.

Forrás: ADSB

Eközben élőben lehet követni, éppen hol repülnek az USA hadseregének drónrepülői. A 220 millió dollárba kerülő RQ-4 Global Hawk típusú kémrepülők 30 órán át képesek repülni. Az sem véletlen, hogy bekapcsolva hagyták a transzpondereket, hogy élőben lehessen nézni az útjukat, így jól látszik, hol repkednek. A Forte11 cikkünk megírásakor jó ideje repked a Fekete-tenger felett.

Forrás: Flightradar

Több mint 50 000 ember követte a Flightradaron, ahogy egy ismeretlen gép távozik Ukrajnából.

Forrás: Flightradar

Légtérzár, büntetés

Az ukrán légteret lezárták, légi úton Ukrajnát elhagyni nem lehet.

Mindeközben bejelentették, hogy Angliába és az angol légtérbe nem repülhetnek be, és nem haladhatnak át a légtér felett olyan menetrend szerinti járatok, melyek orosz tulajdonban, bérletben vannak, vagy olyan valaki üzemelteti őket, aki Oroszországgal kapcsolatban van, esetleg a gép Oroszországban van lajstromozva. Ezzel szinte egyidőben az USA jelezte, hogy megtiltják az amerikai légitársaságoknak, hogy Ukrajnában, Fehéroroszországban és az orosz légtérben, az orosz-ukrán határtól 160 tengeri mérföldön belül üzemeljenek. Válaszul az oroszok kitiltották az Egyesült Királyság légitársaságait, a British Airways pénteki moszkvai járatát törölték, a légteret elkerülik az áthaladó gépek. Emiatt késésekre lehet számítani.

Honvédségi gépek a levegőben

A Magyar Honvédség által vásárolt, négy darab repülő az utóbbi időben számos helyre repült. Ez nyilván érthető is, válságtanácskozások sokasága zajlik jelenleg is. A hivatalosan nem kormánygépnek beszerzett, 2018 februárjában vásárolt két Airbus309 és a két Dassault Falcon 7X business jet, melyen vélhetően kevés kiskatona fordult meg az utóbbi négy évben, az elmúlt napokban számos helyen felbukkant.

604 – Airbus 319

Az utasszállító vélhetően Szijjártó Péter külügyminisztert szállította Bahreinbe február 23-án, aki élőben jelentkezett be a bahreini magyar gazdasági bizottság üléséről.

605 – Airbus 319

A másik airbus többet repült az utóbbi napokban, 21-én Budapest–Brüsszel–Stockholm útvonalon szállította Szijjártó Pétert egy találkozóra, ahol az Ericsson és az Elektrolux cégek vezetőivel egyezetett. A külügyminiszter a Facebookon osztotta meg, hogy megérkezett az igazi tél országába. Másnap Kecskemét–Gőteborg–Stockholm útvonalon repült a jármű. Febuár 23-án Bejrútba látogatott valaki, majd egy nappal később Brüsszelbe. Utóbbi feltehetően Orbán Viktor volt, aki  az európai állam- és kormányfők rendkívüli csúcstalálkozójára érkezett. Ma pedig újra megjárta a repülő a Budapest–Brüsszel útvonalat.

606 – Falcon 7X

A kényelmes privát jet 23-án Berlinbe érkezett. Hogy ki utazott rajta, nem tudható. Mindenesetre aznap nagy volt a forgalom a német városban, Márki-Zay Péter az ellenzék miniszterelnök-jelöltje és a Magyar Szocialista Párt delegációja egyeztetett az SPD politikusaival, valamint a külügyi bizottság elnökével, Michael Roth-tal is találkoztak. Talán nem tévedés azt feltételezni, hogy nem őket szállította a honvédségi gép.

607 – Falcon 7X

A másik honvédségi jármű az utóbbi napokban szintén járt Stockholmban, ugyanakkor, mikor Szijjártó Péter. Így feltehetően a stábja utazott vele, bár egy A319-esen viszonylag sokan elférnek. Február 25-én, vagyis cikkünk megírásakor pedig Kecskemétről repült Párizsba a gép.

Na, és hol van az OE-LEM?

A NER kedvenc charterjárata február 20-án Dubajba távozott, hogy üzleti vagy vakációs célból, nem tudni.

Forrás: ADSB

Zimre Zsuzsa

Adj szja 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka! Átlátszónet Alapítvány: 18516641-1-42 from atlatszo.hu on Vimeo.

Megosztás