Világtérkép

Kíváncsiságunk határtalan. Az Átlátszó külpolitikai blogja: hírek, elemzések és tudósítások a nagyvilágból és a szomszédból, a teljesség igénye nélkül.

Dezinformáció

Heti dezinfó: Márki-Zay nem jobboldali, Soros már az ENSZ-be is beszivárgott

Újabb hét, újabb álhírek! Dezinformációs összefoglalónkban összegyűjtöttük, hogy milyen álhírek domináltak az elmúlt időszakban a nemzetközi színtéren, de az is kiderül, hogy milyen narratívákat terjesztettek a fideszközeli médiumok az ellenzéki előválasztást megnyerő Márki-Zay Péterről, és hogyan manipulálták a Békemeneten készült fotókat az internetezők. 

Hazai dezinfó

Az elmúlt hetek legnagyobb érdeklődéssel követett eseményei az október 23-i rendezvények voltak, azaz a hatpárti összefogás által bejelentett gyűlés, a CÖF-ös Békemenet és az MKKP alternatív békemenete volt.

Nemrég számoltunk be arról az Átlátszón, hogy a Békemenetet szervező, valamint a Gyurcsány-ellenes országjáró kampányt és a Stop Gyurcsány!-plakátokat készítő Civil Összefogás Közhasznú Alapítvány (CÖKA) újabb 40 milliót kapott a Szerencsejáték Zrt. leányvállalatától, ráadásul nem ez volt az első alkalom: korábban már két részletben 170 milliót kapott a cégtől, de a Magyar Fejlesztési Banktól is bezsebelt 25 milliót a CÖKA. A magyar sajtót (illetve annak kormánytól független részét) pedig bejárták a CÖF-ös buszok tömegéről készült képek, amelyekkel más városokból szállították ingyen a békemenetre a tüntetőket. A Magyar Hang azt is megírta, hogy a buszok járó motorral várták a visszatérő utasokat.

Mindezek után nem csoda, hogy álhírek is megjelentek az október 23-i eseményről. Kezdésnek például egy olyan fotó terjedt el a közösségi oldalakon, amely Élőállat szállítás feliratú békemenetes buszokat mutatott be. Az Urbanlegends járt utána annak, hogy a buszokat mutató kép eredetileg a HVG.hu tudósításában jelent meg, ám a felirat nélkül, vagyis azt valaki utólag szerkesztette rá.

A manipulált felvételek azóta is szép számban találhatóak meg a Facebookon önmagukban vagy mémek formájában, a kommentek tanúsága szerint bár sokan rájöttek, hogy nem valódi képről van szó, és viccesnek tartották azt, voltak olyanok is, akik egyáltalán nem kérdőjelezték meg annak eredetiségét.

Az eredeti és a manipulált fotó a Békementre érkező buszokról (forrás: Facebook, hvg)

Az elmúlt hetek másik fontos eseménye, az ellenzéki előválasztás második fordulója és Márki-Zay Péter győzelme volt, ami szintén tartogatott izgalmakat dezinformáció szempontjából.

Az előválasztás első fordulója után dezinformációs híradónkban beszámoltunk arról, hogy hogyan mutatták be a kormányközeli médiumok ezt az eseményt. A második fordulóban is azt láthattuk, hogy az állami hírügynökség ismét a jól bevált elhallgatás taktikáját követte.  A szavazás kezdete előtt a kormányközeli médiumok rendszeresen hangsúlyozták, hogy egy háttérben megkötött paktumról van szó, a szavazás csak egy színjáték, Karácsony Gergely visszalépését pedig nemes egyszerűséggel így magyarázták:

az eredetileg győztesnek kiszemelt Karácsony Gergely népszerűsége „a budapesti tehetetlensége és hazudozásai miatt a mélypontra jutott”, a baloldal vezetője, Gyurcsány Ferenc ezért félreállította őt.

A Telex nézte meg október 17-én, a második forduló végén, hogy a kora délután óta folyamatosan érkező eredmények ellenére az MTI csak este fél 9-kor adott hírt arról, hogy hogyan zárult a szavazás, de erre is csak feleakkora terjedelmet szántak, mint a nem sokkal később Kocsis Máté reakcióját bemutató cikkre.

Érdemes megfigyelni, hogy a rekordsebességgel Stop Gyurcsány, Stop Márki-Zay címűre átkeresztelt kampány mellett milyen üzenetek terjedtek a kormányközeli médiában (amiről a HVG megírta, hogy a Fidesz legalább 50 milliót költött a közös ellenzéki jelölt lejáratására 10 nap alatt).

Az egyik narratíva szerint a hódmezővásárhelyi polgármester valójában Gyurcsány embere, a háttérből ő mozgatja a szálakat – érdekesség, hogy ezt már akkor is hangoztatták, amikor a második fordulóban még versenyben volt a DK, élén Dobrev Klárával, Gyurcsány feleségével.

A másik megfigyelhető kormánypárti narratíva a politikus jobboldaliságát kérdőjelezi meg, és arról igyekszik meggyőzni az embereket, hogy valójában nem is konzervatív, hanem a baloldal embere, karrierbaloldali törtető. Ráadásul Gyurcsánnyal együtt a migráció ösztönzésében hisz, a bevándorlók számának korlátozása helyett.

Márki-Zay baloldaliságát az Origo cikke azzal próbálja bizonyítani, hogy évekkel ezelőtt, 2018-ban lepaktált a baloldalallal, így tudta megszerezni a polgármesteri széket. (Az önkormányzati választáson egyébként függetlenként indult, igaz, az ellenzéki pártok támogatásával). Több helyen egyenesen Gyurcsány-Márki-Zay paktumról írnak. De a biztonság kedvéért a Századvég gyorsan azt is kikutatta, hogy a Márki-Zay vezette ellenzéki összefogás nem számíthat a jobboldali és kormánypárti szavazatokra.

A Political Capital friss cikkében azt mutatta be, hogy annak győzelme után hogyan próbálta meg a kormánypárt a Márki-Zay vezette ellenzéki összefogást geopolitikai töltetű összeesküvés-elméletekkel is hiteltelenné tenni:

Márki-Zay, az ügynök: Amerika-ellenes dezinformáció az előválasztási kampányban

Az ellenzéki előválasztásra reagálva a kormányoldal nemcsak a Stop Gyurcsány, Stop Karácsony nevű, majd Márki-Zay Péter győzelme után átnevezett petícióval,…

Nemzetközi dezinfó

Az EUvsDisinfo heti hírleveleiből kiderül, hogy az orosz álhírgyárak az elmúlt időszakban sem untakoztak: számos dezinformációs mese jelent meg például a nemrég Szaharov-díjat nyert orosz ellenzéki aktivistáról, a jelenleg börtönbüntetését töltő Alexej Navalnijról azt állítva, hogy közönséges bűnöző, nem politikai fogoly, és különben is: drogfüggő, a megmérgezéséről szóló hírek pedig egyszerűen nem igazak.

A járvány negyedik hullámának terjedésével pedig törvényszerűen az álhírek is megszaporodtak: egyes Kreml-barát sajtótermékek arról írtak, hogy az orosz lakosság oltásellenessége valójában a Nyugat hibája, de azt is megtudhattuk az álhírekből, hogy Horvátország éppen a koronavírus elleni vakcinák betiltását tervezi.

Forrás: EUvsDisinfo

Ennek látszólag ellentmondva oltásellenes álhíreket is  szép számmal lehetett olvasni: egy cikk arról írt, hogy a tömeges oltásnak nem volt semmi értelme, hiszen oltottak és nem oltottak egyaránt meghalnak a betegségtől – ezzel szemben mindenhol azt hallani, hogy az oltás életeket ment. Egy másik, egészen bizarr álhír arról számol be, hogy

a globalisták az oltással népirtást akarnak véghez vinni, melynek során 3 millió embert törölnének el a Föld színéről.

A cikkben a vakcinát egészségre károsnak, kötelezővé tételét pedig terrorizmusnak nevezik.

A mindenféle alapot nélkülöző cikkekben többször esett szó az elmúlt hetek során Soros Györgyről is: megtudhattuk például, hogy már az ENSZ-be is beszivárogott, a bevándorlással kapcsolatos tervei hátterében pedig az áll, hogy homogenizálni akar minden országot és kultúrát, hogy tökéletes fogyasztókat teremtsen. A NATO-ellenes hangok pedig új összeesküvés-elméletet találtak maguknak azt állítva, hogy a szervezet egy nukleáris robbanást tervez, aminek epicentrumában a Balti-országok lesznek.

A korábban már többször bevált taktikának megfelelően oroszbarát sajtótermékek arról is terjesztettek álhíreket, hogy Ukrajna vagy ezúttal éppen Németország elvesztette függetlenségét.

Szopkó Zita

Címlapkép: Forrás: Facebook/ Kocsis Máté

Megosztás