Világtérkép

Kíváncsiságunk határtalan. Az Átlátszó külpolitikai blogja: hírek, elemzések és tudósítások a nagyvilágból és a szomszédból, a teljesség igénye nélkül.

Dezinformáció

Heti dezinfó – A Ryanair gépének eltérítésével a belorusz állam csak Európát védte

Az elmúlt hetek sem teltek el álhírek nélkül. Ezúttal a legfőbb témát a Ryanair-gép nemzetközi sajtót is bejáró minszki eltérítése jelentette, de arról is olvashattunk, hogy aki Európában akar oltáshoz jutni, bizony mélyen a zsebébe kell nyúlnia. A hazai színtéren pedig továbbra is a koronavírus elleni vakcina volt a fő téma, de egy „megrendezett esküvő” is tartogatott izgalmakat. Dezinformációs összefoglalónk következik!

Nemzetközi dezinfó

Az elmúlt napokban a Ryanair-gép minszki kényszerleszállása után őrizetbe vett Raman Prataszevics, a NEXTA nevű Telegram-csatorna korábbi főszerkesztőjének ügye uralta a közbeszédet, így nem meglepő az sem, hogy számos álhír született a témáról.

Május 23-án az Athénból Vilniusba tartó repülőgép váratlanul leszállt a minszki repülőtéren. A Ryanair azzal magyarázta a történteket, hogy a légiforgalmi irányító utasítását követték, aki egy állítólagos bombára figyelmeztette a repülő személyzetét. A belorusz hatóságok azonban már arról beszéltek, hogy a pilóta maga kérte a kényszerleszállást. Az erről szóló hangfelvétel az állami tévében is megjelent, azonban azt megvizsgálva, a DFRLab arra a következtetésre jutott, hogy a beszélgetés torzítva került ki, ugyanis tévesen a pilótának tulajdonították a diszpécser szavait, és fordítva.

Prataszevics őrizetbe vételéről is számos álhír látott napvilágot. Voltak olyanok, amelyek szerint az újságíró elleni eljárást az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) kezdeményezte. Hasonló állításokat fogalmaz meg az az álhír is, amely a Hamászt teszi felelőssé a történtekért, így valójában Minszk a hős szerepében tűnik fel, hiszen megmentette Európát egy terrortámadástól. A belorusz kormány ugyanis következetesen azt állítja, hogy a kényszerleszállás oka a palesztin szervezettől kapott üzenet volt, amelyben az utasszállító felrobbantásával fenyegetőztek – azonban a bomba létezésére nem sikerült bizonyítékot találni. A Hamász később pedig a Twitteren tagadta a vádakat.

A Hamász nevében küldött email. Az üzenetet 24 perccel azután küldték Minszkbe, hogy Minszk tájékoztatta a Ryanair pilótáját a fenyegetésről. Forrás. DFRLab.

Egy másik narratíva szerint a belorusz hatóságok minden jogszabályt betartva jártak el a gép esetében, és valójában a Nyugat az, aki politikai érdekek mentén igyekszik besározni az országot.

Amikor pedig a védekezés csődöt mondott, következett a támadás, az ellenzéki újságíró ellen indított lejárató kampány. Így például olvashattunk arról, hogy bár sokan ártatlan áldozatnak tartják a helyi rezsimmel szemben kritikus újságírót, a valóság az álhírek szerint egészen más. Egyes dezinformációs mesék szerint Prataszevics az ukrán és belorusz radikálisokkal hozható kapcsolatba, egy másik álhír pedig arról igyekszik meggyőzni olvasóit, hogy az újságíró neonáci csoporttal hozható összefüggésbe.

Álhírek Roman Prataszevics ellenzéki újságíróról. Forrás: EUvsDisinfo

Mindezek fényében talán nem véletlen, hogy az Ukrajnával kapcsolatos dezinformáció is fontos szerephez jutott a héten: megtudhattuk például, hogy az országban nincs demokrácia, a lakosság pedig orosz fiatalok körében terjesztené a náci nézeteit.

Bár a járvány harmadik hulláma már lecsengőben van, a koronavírus elleni vakcinák továbbra is fontos témát jelentenek az oroszbarát média számára. Ezúttal például az oltóanyag ára került terítékre: egyes álhírek szerint Európában 15002000 euróba (nagyjából 520700 ezer forint) kerül egyetlen adag vakcina, ami az oroszoknál természetesen ingyen áll a lakosság rendelkezésére. Ráadásul annak ellenére, hogy az EU Oroszországot oltásellenességgel vádolja, valójában a Nyugat az, aki szándékosan késlelteti a Sputnik V engedélyezését, amelynek hátterében magas rangú uniós tisztviselők utasításai állnak.

A legabszurdabb állítás azonban kétségkívül az AstraZeneca vakcinájával kapcsolatban látott napvilágot, arra hivatkozva, hogy a brit oltóanyag sokkal veszélyesebb, mint az egyik leghalálosabb idegméreg, a Navalnij mérgezésére is használt novicsok – aminek létezését egyébként az oroszok következetesen tagadják.

Hazai dezinfó

A hazai színtér is tartogatott izgalmakat. Annak ellenére, hogy napról napra egyre kevesebb az új fertőzött, az oltottak száma pedig az ötmilliót is meghaladta, a koronavírussal és kifejezetten a vakcinával kapcsolatos álhírek továbbra is népszerűek. Csak egy pár példa a közelmúltból:

  • egy egész falut kiirtott az oltás: május elején a Facebookon jelent meg az a minden alapot nélkülöző poszt, amely arról számolt be, hogy egy Nyíregyháza melletti falu teljes lakossága meghalt a koronavírus elleni oltás beadását követően. A hamis állítást gyorsan cáfolta a polgármester, a rendőrség rémhírterjesztéssel gyanúsítja a poszt íróját.
  • az életbiztosításoknál kizáró ok a COVID-oltás: egy olyan történet is terjedt az interneten, hogy a legnagyobb biztosítók „nem vállalnak kockázatot a beoltott ember halála, egészségkárosodása esetére”. A Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) közleménye szerint ugyanakkor az életbiztosításoknál nincs a COVID19-védőoltással kapcsolatos kizárás vagy mentesülés.

A vírus mellett egy másik téma is volt, ami lázban tartotta a héten az internetezőket. A történet előzménye, hogy múlt hét szombaton Orbán Viktor bejelentette, hogy az ötmillió beoltott elérésével enyhítések következnek. Ezt követően a Várban összefutott egy éppen házasodó fiatal párral, a találkozásról pedig egy rövid videót is készített. Bár a videó önmagában is jó beszédtéma volt az emlékezetes pörköltszaftos ing miatt, pár nappal később sokan arról kezdtek beszélni, hogy az egész találkozás megrendezett volt, és valójában statisztákkal fotózkodott a miniszterelnökünk.

Forrás: Facebook

Sokak szerint ezt bizonyította az a fotó is, ami egy, a párra első pillantásra valamennyire hasonlító Magyar Nemzeti Bank -hirdetés szereplőit szerkesztette egymás mellé az ifjú párral. Az ehhez hasonló összeesküvés-elméleteknek végül maga az ifjú férj vetett véget, aki megerősítette: valódi esküvőről volt szó, a plakáton pedig nem ők szerepelnek. A cáfolat ellenére a fotó továbbra is gond nélkül terjed a közösségi oldalon.

Szopkó Zita

Címlapkép: EUvsDisinfo

Megosztás