Bezárás
Sajtószabadság

Veszélyben az orosz független média – újságírók felhívása a sajtószabadság világnapja alkalmából

A sajtószabadság világnapján felszólítjuk az orosz kormányt a szabad sajtó védelmére vonatkozó kötelezettségei betartására. 1998-ban az Orosz Föderáció is aláírta az Emberi Jogok Európai Egyezményét, amely garantálja minden állampolgár számára a véleménynyilvánítás szabadságát, valamint  az „információk, eszmék megismerésének és közlésének szabadságát országhatárokra tekintet nélkül, anélkül, hogy ebbe hatósági szerv beavatkozhasson”.

Nélküled nincsenek fontos sztorik – adód 1 százalékát ajánld fel az Átlátszónak!

Nincs könnyű helyzete a független médiának, különösen az oknyomozó újságíróknak az utóbbi időben Oroszországban. Vlagyimir Putyin orosz elnök hatalomra kerülése óta válogatott eszközökkel lép fel a független média ellen: törvényi korlátozásokkal, tulajdonosváltással, pénzbírságokkal és büntetőeljárásokkal igyekszik ellehetetleníteni az újságírók munkáját és a szabad sajtó működését. Ezek az intézkedések alapjaiban rendezték át az orosz médiapiacot, amelynek nagy része mára az állam, vagy az elnök baráti körének befolyása alá került.

A legnagyobb tévécsatornák vagy állami irányításúak (például az RT és a Rosszija), vagy a Jurij Kovalcsuk által ellenőrzött Nemzeti Médiacsoporthoz tartoznak, aki az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma szerint „az Orosz Föderáció vezető tisztségviselőinek, köztük Putyinnak is személyi bankárja”. A legnagyobb nyomtatott és online sajtótermékek tulajdonosi szerkezete is megváltozott az elmúlt évtized során, tömegessé vált az újságírók felmondása, és a cenzúra is felütötte fejét több helyen.

Az elmúlt években szerencsére az oknyomozó újságírás újra nagy szerephez jutott az országban, jó pár olyan szervezet vagy lap jelent meg, amelyek kiemelkedő munkát végeznek a tényfeltárás területén.  A közelmúltban azonban a Kreml támadásai tovább fokozódtak a megmaradó maroknyi független médium ellen.

Támadás Roman Anin és az IStories ellen

Április 9-én a Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) házkutatást tartott az Oroszországi Nyomozó Bizottság vezetésével Roman Anin orosz oknyomozó újságíró, az IStories nevű független sajtóorgánum alapítójának lakásán. Anin részt vett több, a Kreml vezetőihez és Putyin szövetségeseihez köthető korrupcióval és szervezett bűnözéssel kapcsolatos ügy feldolgozásában. Cikkeiért rangos orosz és nemzetközi díjakat is kapott. Az újságíró lakásán minden digitális eszközt, jegyzetfüzetet, SIM-kártyát és dokumentumot lefoglaltak, sőt, az IStories irodáiban is kutattak. A hét órás házkutatás után Anint a Nyomozó Bizottsághoz vitték kihallgatásra. Anin jelenleg tanúnak számít az ügyben, de ez a státusz bármely nap gyanúsítottá és vádlottá válhat, ami végül négyéves börtönbüntetést vonhat maga után.

A rajtaütés ürügye egy öt évvel ezelőtti büntetőügy volt, amely Olga Rozhkovához, Igor Szecsin volt feleségéhez köthető, aki a Rosznyefty állami olajvállalat vezetője és az egyik legbefolyásosabb ember Oroszországban. Szecsin felesége azzal vádolta Anint, hogy engedély nélkül használta fel az Instagram-fotóit a luxuséletmódjáról, százmillió dollárt érő jachtjáról szóló cikkéhez, és magánszféra megsértése miatt feljelentést tett.

A büntetőügy dokumentumai azt bizonyítják, hogy az orosz biztonsági szolgálat ürügyként használta a feljelentést arra, hogy megfigyelhessék Anint. Többek között lehallgatták a telefonhívásait és online üzeneteit és feltörték az e-mail fiókját is.

Ezek a drákói lépések, amelyek egy bárki számára elérhető Instagram-fiók fotóinak felhasználást követték, valójában Anin véleménynyilvánítási szabadságának megsértését és a média zaklatását jelentik – méghozzá állami beavatkozással.

Támadás a DOXA diáklap ellen

Április 14-én az orosz rendőrség razziát tartott a 2017-ben DOXA néven alapított független diáklap irodájában, valamint átkutatták négy újságíró, Armen Aramyan, Natalia Tyskevich, Vladimir Metelkin és Alla Gutnikova és szüleik lakását is. Az újságírókat őrizetbe vették és kihallgatásra vitték azzal a váddal, hogy kiskorúakat buzdítanak kormányellenes tüntetésekre.

Aramyan, Tyskevich, Metelkin és Gutnikova ellen később vádat emeltek az orosz büntető törvénykönyv 151. cikkének (2) bekezdése alapján („kiskorúak részvétele veszélyes tevékenységekben”), amely három év börtönbüntetést von maga után. A bizonyítékok a DOXA által 2021 januárjában közzétett videón alapulnak. A DOXA közlése szerint újságírói egy olyan videó miatt kerültek a hatóságok látókörébe, amelyben illegálisnak nevezték az egyetemeken keringő fenyegetéseket, miszerint a Navalnijt támogató diákokat elbocsátják az intézményekből. Az orosz médiafelügyelet (Roskomnadzor) kérésére eltávolították a felvételt honlapjukról, bár nem értettek egyet az intézkedéssel, ezért később fellebbeztek a végzés ellen.

A négy újságíró jelenleg házi őrizetben van.

Támadás a Meduza ellen

Az orosz igazságügyi minisztérium április 23-án „külföldi ügynöknek” nyilvánította a Meduzát, Oroszország legnagyobb független online hírtelevízióját. Az orosz jogalkotók által nemrégiben bevezetett törvény számos tekintetben korlátozza a médiumok működését, ugyanis ha megszegik a szabályokat, óriási bírságokra, a honlapjuk leállítására vagy az újságírók ellen indított büntetőeljárásokra is számíthatnak a lapok.

Az Európai Unió a döntés hatályon kívül helyezését sürgeti, kijelentve, hogy „az úgynevezett külföldi ügynökökről szóló törvény hozzájárul az alapvető szabadságjogok szisztematikus megsértéséhez, és korlátozza a civil társadalmat, a független médiát és az orosz politikai ellenzék jogait”.

„Rendkívül aggasztó, hogy az orosz hatóságok továbbra is korlátozzák a független platformok, valamint az egyes újságírók és más médiaszereplők munkáját. Ez ellentétes Oroszország nemzetközi kötelezettségeivel és az emberi jogi kötelezettségvállalásokkal is” – tette hozzá az EU.

Ezek a támadások, valamint az elmúlt évtized során elfogadott több tucat, a véleménynyilvánítás szabadságát korlátozó törvény azt mutatja, hogy a Kreml mindenáron el akarja hallgattatni a független médiumokat, ezzel megfosztva az orosz állampolgárokat a valódi, hiteles információktól és a tájékozódás lehetőségétől. Ma, a sajtószabadság világnapján, alulírottak szolidaritásban állunk az IStories, a DOXA, a Meduza és más független orosz média munkatársaival, akik ellenállnak a soha nem látott nyomásnak, és ennek ellenére folytatják kemény munkájukat az igazság kimondásával és a hatalom számonkérésével.

A felhívást aláíró újságírók listáját itt lehet megnézni.

Címlapkép: A Reporters Without Borders (RSF) 2021-es Sajtószabadság-Indexe szerint Oroszország idén 180 országból a 150. helyre került. Forrás:rsf.org.

Adj 1 százalékot az Átlátszónak! Adószám: 18516641-1-42 Átlátszónet Alapítvány
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri vagy rendszeres adománnyal, vagy az szja 1 százalékod felajánlásával!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom