koronavírus

Francia határzár: az angliai Dover kikötőjében karácsonyoznak az elakadt magyar kamionosok

Hatvan kilométeres sor kanyarog a dover-i kompkikötő előtti autópályákon. A magyar Waberer’s cég 200 kint rekedt kamionjáról egyelőre nincsenek hírek. Angliában élő magyarok gyűjtést szerveztek a kint rekedt kamionosok megsegítésére. A sofőrök azt mondják, nincs wc, nincs étel, nincs információ, egyelőre a nagykövetségtől sem kaptak segítséget. 

A Patreonon Néző, Szurkoló, B-közép és VIP-páholy kategóriás Átlátszó-előfizetések között válogathatsz.

„Sziasztok! Holnap reggel 9 óra tájékán megtöltöm az autómat élelmiszerrel, vízzel és London-Wembley-Dover szakaszon igyekszünk segíteni a magyar kamionosoknak!” – írták ki a Nem vagyunk HUNtalanok jótékonysági Facebook csoport oldalára hétfő délután.

Angliai magyarok élelmiszert gyűjtenek a vasárnap éjféltől Nagy-Britanniában rekedt kamionosoknak, mert a teljes lezárás és a többi ország korlátozásainak bevezetése óta sem a doveri komp kikötőből nem indulhatnak kompok Franciaországba, sem a csatorna alagút nem járható, így több száz kamionos tölti az éjszakákat a kamionokban két napja.

Később már arról számoltak be a segítők, hogy két megrakott személyautó elelmiszert, vizet sikerült bejuttatniuk a reptérre „kicsit magyaros módszerekkel”, ugyanis a reptérre nem lehet bemenni, és a sofőrök sem jöhetnek ki onnan.

„Nagyon mostoha körülmények vannak bent, és akkor még finom voltam!”

– írta egyikük. Hozzátette: „Nagy a baj a kompnál és a vonat előtt is!”

Miközben Grant Shapps brit közlekedésügyi miniszter azt nyilatkozta, hogy „nincs komoly gond Dover környékén”, a képek mást mutatnak és másról számolnak be a hírforrások is. Rod McKenzie, a legnagyobb fuvarosszervezet, a Road Haulaga Association ügyvezetője káoszról nyilatkozott a BBC-nek, és elmondta, hogy a járművezetők egy gabonaszeletet kaptak a Kent County Counciltól.

A határzár okának a koronavírus egy mutánsát nevezik meg, Kent megye a Tier-4-es COVID besorolás alá esik, ami azt jelenti, itt a legnagyobb a vírusfertőzöttség. Egyes Brexit ellenes csoportok ezzel szemben azt hangoztatják, a lezárásnak semmi köze a mutáns vírushoz és a fertőzöttséghez, a teljes lezárás a 2021. január 1-től életbe lépő Brexit „főpróbája”.

Kétszáz magyar kamion biztosan érintett

Nem az összeesküvés elméletek nyomán indulunk el, hogy megtudjuk, mi történik most a Nagy-Britanniát kontinensünkkel összekötő határszakaszon, hanem a szállítmányozási üzletág szereplőitől próbáljuk megtudni, mi lesz a kint rekedt honfitársainkkal karácsonykor.

A leállások torlódásokat okoztak a kenti utakon, a teherautó sofőröket arra kényszerítették, hogy maradjanak a kabinjukban. A sofőrök közül sokan nem jutnak megfelelő toalettekhez, mosakodni sem tudnak. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy az utak mellett parkoló teherautó sofőrökre parkolási bírságot szabtak ki a kenti hatóságok – tudta meg az Átlátszó a Trans.INFO hírportál munkatársától, aki a cikkben leírtakat szóban is megerősítette.

„Nem lehet pontosan tudni, hány kamion rekedt Angliában a határzár miatt. Tegnap a doveri kikötő azt mondta, 4000 kamion, Boris Johnson 170 kamionról beszélt, de az autópálya üzemeltető Highways England szerint 2000 teherautó szeretne átjutni a kontinensre”

– nyilatkozta az Átlátszónak Pölös Zsófia, a Trans.INFO munkatársa, aki öt éve Angliában él családjával.

Pölös Zsófia két magyar céget, a Waberer’s –t és Supernova Intertrans Kft-t említi, az ő cégeik és alvállalkozóik vannak túlnyomó többségben a szigeten. A Waberer’s International Nyrt. marketing és PR vezetője, Némedi Krisztina az Átlátszó kérdéseire, hogy hány kamionjuk van jelenleg a szigetországban, tartják-e velük a kapcsolatot és az állásidőre milyen javadalmazásban részesülnek a sofőrök, a következőket válaszolta.

„A kialakult helyzettel kapcsolatban annyit tudnék elmondani, hogy jelenleg 200 kamionunk tartózkodik kint.

Természetesen tartjuk velük a kapcsolatot, és minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy a kialakult helyzetnek megfelelően a lehető legjobb megoldást nyújtsuk számukra. Sajnos ennél többet jelenleg nem tudok erről mondani” – írta Némedi.

Pölös Zsófia arról számolt be az Átlátszónak, hogy portáljuk sok kamionos szervezettel áll kapcsolatban, és teljesen valószerűtlen, hogy 170 kamionról lenne szó (ezt már csak a magyar szállítmányozási cég, a Waberer’s adatai is cáfolják), mert arról számolnak be a sofőrök, hogy a mansfeldi repülőtér – amit egyébként a Brexitre kezdtek el építeni, de december elején még bizonytalan volt a megnyitása – lassan megtelik kamionokkal. De a brit kagylóhalászok is megszólaltak, kamionjaik tömve a frissen kifogott kagylókkal, amit francia partnereik várnak és két nap múlva a teljes szállítmány hulladék lesz.

„Az ünnepnek már annyi”

„A kamionosoktól nem áll távol, hogy várakozni kell. Ez a szakmával jár” – nyilatkozta az Átlátszónak Havas Zoltán, aki 22 éve kamionozik és 11 éve él a szigetországban. Ő is jelentkezett, hogy szeretne segíteni a kollégáinak, hogy ne szenvedjenek hiányt semmiben a kiszolgáltatott napokban.

Érdeklődésünkre elmondta, figyeli a híreket, látja, hogy elkezdték a sofőrök tesztelését, de semmi biztosíték nincs, hogy a kollégái kompra szállhatnak. A torlódások miatt pedig egészen biztos, hogy ha megnyitják a brit-francia határt, nem fog tudni a sok úton várakozó becsekkolni.

Vagyis továbbra is kérdés, hogy a parkolókban, autópálya lehajtókon, reptéri felszállópályára terelt kamionosokkal mi lesz a következő 24 órában.

„Karácsony előtt a kamionosok nem „tankolnak fel” nagyon élelmiszerből, mert szeretnének minél előbb hazaérni és a karácsonyi asztalnál fogyasztani. Tudom, mert megtapasztaltam, milyen nehéz ünnepekkor úton lenni. Az embert megeszi az ideg és a munkától, az élettől is elmegy a kedvünk. Dover környékén 5-6 fok van, és a kamionosok egyelőre a fegyelmezett várakozáson kívül, nem tehetnek semmit. Van, akinek a cigarettája fogy el, van, akinek tényleg, kajája sincs, de olyan is van, akinek valamilyen gyógyszere fogyott el” – mondja Zoltán.

Arra a neuralgikus kérdésre sem kapnak választ, hogy az állásidőt ki fizeti ki, hiszen a sofőröket a megtett kilométerek után javadalmazzák jellemzően. (A Waberer’s sem adott pontos választ az állásidő javadalmazására.)

Baldauf József kamionsofőr fotója a kialakult helyzetről.

„Ha pont december 24-e előtt pár órával fel is oldják a határt, ezek az emberek, akik most itt várakoznak az úton, szeretteiktől távol töltik a karácsonyt. Kötelezi őket a pihenőidő, 10 óra után pihenni kell. Majd 9 óra pihenés után indulhatnak újra útnak és a magyaroknak is legalább 1500-1600 kilométert kell megtenni 90 km/órás sebességgel. Sokan nem üres kamionnal mennek, hanem megrakottan, amit az útba eső országokban esetleg le kell rakniuk. Ott ilyenkor már mindenki szabadságon van. Ha Németországban le akarom tenni a szállítmányomat, órákat kell várni” – mondja Zoltán és hozzáteszi: ennek az ünnepnek már annyi.

Érdeklődtünk a magyar nagykövetségen, hogy mivel segítik a kint rekedt magyar kamionosokat, és hogyan segítik a magyar családokat, hogy az ünnepekre a jelenleg bizonytalan helyzetben lévő családfenntartók hazatérjenek. Megkeresésünkre cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.

Kármán Irén

Fotó: Kamionok várakoznak a lezárások után Nagy Britanniában 2020 karácsonya előtt. Forrás: Twitter/@RaviSinghKA

Megosztás