Bezárás
Dezinformáció

Heti dezinfó – A globális elit a koronavírus-járványt kihasználva igyekszik leigázni az emberiséget

Ezen a héten a nemzetközi álhírek kerültek a középpontba: szó volt Sorosról, a globális elit által tervezett puccsról, de Ingmar Bergman náci nézeteiről is. Emellett persze a hazai színtér is tartogat pár izgalmas pillanatot a Szájer-ügynek köszönhetően. Heti dezinformációs összefoglalónk következik.

Támogatási kampány

Nemzetközi dezinfó

Az EUvsDisinfo hírlevele a nemzetközi dezinformációs meséket mutatja be hétről hétre. Az egyik eheti álhír kísértetiesen hasonlít a magyar kormány előszeretettel hangoztatott álláspontjára, mivel az ország kedvenc ellenségéről, Soros Györgyről szól. Az oroszbarát médiumokban terjedt el az a dezinformációs mese, hogy az amerikai milliárdos gátlástalanul beleavatkozik az Európai Unió, így Magyarország ügyeibe is, méghozzá mindezt az EU jóváhagyásával teszi.

Azonban ennél abszurdabb álhírekkel is találkozhattunk a héten. Megtudhattuk például, hogy a globális elit a koronavírus járványt kihasználva igyekszik leigázni az emberiséget, a végső cél pedig egy egészségügyi diktatúra létrehozása. A terv megvalósításában nagy szerepe van Bill Gates-nek is, aki a gyógyszergyártó cégeknél lobbizik kitartóan. A Katehon.com cikke ezt kiegészítve arról is beszámol, hogy egy puccs van készülőben, ami az új világrend bevezetését szolgálja, mindezt pedig számos ismert politikus támogatja.

A legjobb nemzetközi hírt pedig a végére tartogattuk: egy oroszbarát lap, a Geopolitica.ru szerzője saját könyvét mutatja be cikkében, ami Ingmar Bergman életével foglalkozik. A szerző azt állítja, hogy a világhírű svéd rendező filmjeiben egyértelműen náci eszmék tükröződnek, ami bizonyítja, hogy Bergman életműve teljesen szembemegy a jelenkori elkorcsosult eszmékkel. A szerző állítása szerint könyve nem csupán a rendezőről szól, hanem a „nyugati hanyatlás leírása is”. Nem ez az első eset egyébként, hogy a Kreml-barát médiumok a fasiszta és náci nézeteket dicsérik.

Forrás: Geopolitica.ru

A hét másik érdekessége az Európai Külügyi Szolgálat (EKSZ) tanulmánya, ami a koronavírussal kapcsolatos dezinformációs narratívákat vizsgálta május és november között. Ebből láthatóvá válik, hogy bár a járvánnyal kapcsolatos álhírek száma csökkent, a helyzet továbbra is aggasztó. Különösen azért, mert mostanában a vakcina vált a dezinformációs narratívák középpontjává.

Ezek a hírek két nagy csoportba oszthatóak: az egyik stratégia más országok hibáztatására épül, ezzel párhuzamosan pedig gyakori a saját ország kedvezőbb színben feltültetése a koronavírus elleni küzdelem kapcsán. Folyamatosan jelennek meg például azok a hírek, amik az orosz Sputnik-V vakcina hatékonyságát dicsérik, és igyekeznek elhitetni közönségükkel, hogy a nyugati oltóanyagok kevésbé biztonságosak, sőt, használatuk különböző veszélyeket is rejthet.

Európában különösen azért aggasztó a helyzet, mert a Kreml-barát médiumok üzenetei igyekeznek elbagatellizálni a világjárvány veszélyét, ezzel aláásva a koronavírus megfékezésére irányuló intézkedéseket: nem ritka az sem, hogy a maszkviselés, vagy a kijárási korlátozások feleslegességére hívják fel a figyelmet. A jelentésből az is kiderül, hogy a dezinformációs mesék leginkább online platformokon terjednek.

Az Avaaz tanulmánya szerint például az egészségüggyel, egészségi állapottal kapcsolatos álhírek az elmúlt év során nagyjából 3,8 milliárdos megtekintést generáltak a Facebookon, ami különösen magas szám, főleg, ha a 10 legnépszerűbb, valós információt tartalmazó egészségügyi tájékoztató oldal megtekintésével hasonlítjuk össze.

Forrás: Avaaz

Hazai dezinfó

A dezinformáció kapcsán azonban nemcsak az az érdekes, amiről beszámolnak, hanem azok az információk is, amiket szándékosan elhallgatnak olvasóik elől a híroldalak. Erre tökéletes példa a magyar közéletből a nemzetközi sajtóvisszhangot is keltő Szájer-ügy. Vasárnap jelentek meg a hírek Szájer lemondásáról, azonban a mögötte húzódó okokra csak pár nap múlva derült fény: december 1-jén kezdett el a belga sajtó arról az illegálisan megrendezett szexpartiról beszélni, amin a magyar EP-képviselő mellett több mint 20 férfi vett részt. Később kiderültek a részletek is az ereszcsatornán menekülni próbáló vérző kezű politikusról, és arról, hogy a rendőrök kábítószert is találtak a hátizsákjában.

Az biztos, hogy a kormánymédiából tájékozódók joggal zavarodhatnak össze, hiszen a hírekből főként az jutott el hozzájuk, hogy a fideszes EP-képviselő lemondását egy, a kijárási korlátozást megsértő házibuli okozta. Emellett azonban nem szenteltek túl sok figyelmet az ügynek, a kedd délelőtt megjelent, nagy port kavart sztorit például csak este negyed 6-kor közölte az MTI. A másik jellemző narratíva a felelősség hárítása, és annak az álláspontnak az erősítése, hogy egy megtervezett, szándékos lejárató akcióról van szó. Volt, ahol egyenesen Szájer „kiiktatásának” nevezték a történteket. A Pesti TV műsorában például arról beszéltek, hogy Brüsszel így bosszulta meg Orbán vétóját.

„Szájer Józsefet profi titkosszolgálati akcióval buktatták meg, és teljesen egyértelmű, hogy a liberális, globalista és sorosista erők belátták, ha a magyar ellenzékre bízzák a hazai választásokat, akkor Magyarországon soha a büdös életben nem váltják le Orbán Viktort, ezért az ellenzéknek elkezdtek besegíteni a nyugati erők és az operatív szolgálatok.”

Arról már természetesen a kormányközeli médiumok is beszámoltak, hogy a hírek szerint Ursula von der Leyen bizottsági elnök közvetlen környezetében dolgozó is vendégeskedett a brüsszeli szexpartin, azonban a megfogalmazás még itt is meglehetősen visszafogott, hiszen következetesen brüsszeli házibuliként emlegetik az ominózus eseményt.

Szopkó Zita

Kiemelt kép: EUvsDisinfo

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom