Bezárás
Dezinformáció

Heti dezinfó – A gonosz Nyugat cenzúrája már az orosz sajtószabadságot veszélyezteti

Az amerikai elnök a pozitív koronavírus teszt ellenére a tőle megszokott cinizmussal áll a világjárványhoz, olyannyira, hogy már a közösségi oldalak is lépéseket tettek ellene. A Kreml-barát propaganda ezúttal a nyugati újságírókat támadja, de a hazai terep is tartogat izgalmakat. Újabb összefoglalót hoztunk a dezinformációs narratívákról.

Támogatási kampány

A dezinformáció minden esetben figyelmet érdemel, ám ha maga az amerikai elnök terjeszti, akkor végképp nem lehet szó nélkül elmenni mellette. A múlt héten pozitív teszttel, állítólag elővigyázatosságból kórházba került Donald Trump már hétfőn visszatért a Fehér Házba, ahol első dolga volt megszabadulni a maszktól. Később pedig a tőle megszokott hangnemű posztban bagatellizálta el a járvány komolyságát.

Az elnök az influenzaszezon közeledtével arra hívta fel a figyelmet, hogy influenzában is sokan, akár százezernél is többen halnak meg évente, a határokat azonban mégsem zárják le ilyenkor. Ezután a következő sorokkal zárja szavait: “Megtanultunk együtt élni vele, ugyanúgy, ahogy megtanulunk együtt élni a koronavírussal is, ami a legtöbb ember körében sokkal kevésbé halálos!!!” – idézi a 444.hu Trump bejegyzését.

A posztot a Facebook később el is távolította, a Twitter azonban nem szankcionálta ilyen súlyosan az elnök szavait. Törlés helyett a tweet csupán egy jelölést kapott, amely jelzi az olvasóknak, hogy a poszt megtévesztő információkat tartalmaz a koronavírussal kapcsolatban, így veszélyes lehet.

Forrás: Twitter

A bejegyzés már csak azért is problémás, mert az amerikai esetszám világszerte az egyik legmagasabb,  eddig összesen 215 ezren haltak bele a vírus szövődményeibe, és 2,5 millió aktív esetet tartanak számon. A CDC adatai szerint ezzel szemben az influenzának nagyjából 50 millió betegből 24-62 ezer halálos áldozata volt 2019. október és 2020. április között. Bár a koronavírus járvány halálozási rátájáról pontos adat még nem érhető el, ez a szám a COVID19 esetében 3-4%-ra tehető, míg a szezonális influenzánál 0,1% ugyanez az arány – olvasható a WHO holnapján.

Forrás: WHO

Az orosz álhírgépezet sem tétlenkedett ezen a héten, az utóbbi napokban is jó pár dezinformációs meséről lehetett hallani az EuvsDisinfo heti hírlevelének köszönhetően.

Ezúttal az álhírek és a dezinfomáció ellen küzdő független médiumok kerültek az orosz propagandagépezet középpontjába. Első lépésként elferdítették  a Szabad Európa Rádió jelentését Vlagyimir Kara-Murza orosz újságíró aktivistáról, azt állítva, hogy a cikk szerint mégsem történt mérgezés 2017-ben, holott ilyen állítás nem hangzik el az eredeti anyagban. Emellett a Twittert is megvádolták cenzúrával, amiért keresőjéből eltávolította több állami fenntartású orosz hírügynökség profilját. A közösségi oldal nagyjából két hónapja, augusztusban vezette be intézkedéseit a jelentős állami befolyás alatt álló médiatermékekkel szemben.

A Nyugat felől érkező cenzúra visszatérő téma az oroszbarát médiában, amit tovább fokoz az a szintén visszatérő állítás, mely szerint az égvilágon semmi gond nincs a sajtószabadággal az országban. A Riporterek Határok Nélkül évente megjelenő sajtószabadság indexe azonban mást mond: méghozzá nem is kicsit, hiszen a 180 országból 149. helyre sorolta idén Oroszországot. Ennek tükrében azon az álhíren sem érdemes meglepődni, mely szerint Németország Európa szerte, sőt, Oroszországban is oroszellenes újságírókat képez, akiknek fő célja a provokáció és az félrevezető információk terjesztése.

És hogy mi igaz ebből? Lényegében semmi, csupán az, hogy valóban volt egy médiamunkásoknak szervezett konferencia az elmúlt hónapban Németországban, ahogy minden évben 2005 óta.  Az  M100 Sanssouci Colloquium a Potsdam Media International E.V. szervezésében valósul meg, az esemény leírása szerint fő célja a demokrácia és a szólásszabadság erősítése.

Nemrég  a Transparency Magyarország oknyomozó újságírói mentorprogramját is hasonló vád érte, amikor Menczer Tamás külügyi államtitkár azt állította az ATV műsorában, hogy a civil szervezet Soros pénzén szervez érzékenyítő utakat baloldali újságíróknak.

A dezinformációról azért fontos beszélni, mert az EU dezinformáció-figyelő munkacsoportja által megosztott kutatás szerint az online megjelenő orosz álhírek az emberek politikai nézeteire is jelentős hatással lehetnek.

Hazai dezinfó

A nemzetközi példák mellett egy hazai gyöngyszemet is hoztunk a hét terméséből. Sokak számára nem okoznak már meglepetéseket a kormányközeli médiumok ellenzéki, vagy független politikusait lejárató üzenetei. A Magyar Nemzetnek azonban sikerült ennél is tovább mennie, és egy igazán abszurd szituációba keveredtek. A történet hátterét az adja, hogy Pikó András, Józsefváros független polgármestere a napokban a kerületi testületi ülésen azzal példálózott, hogy Fidesz korrupciós gyakorlata olyan, mintha ő az édesapja cégével újítaná fel a bérlakásokat. – idézi Jámbor András szavait a Telex.

Nem sokkal később a Magyar Nemzet egy nagy leleplezést ígérő lejárató cikkben írta meg az elhangzottakat, egy mindössze 20 másodperces hangfelvételt kiragadva a polgármester nyilvánvalóan párhuzamon alapuló beszédéből.

Forrás: Telex.hu

A cikkben megjelenő állítás ponton is akadályba ütközik, ezt maga Pikó fejtette ki Facebook oldalán „A napokban a Magyar Nemzetben megjelent az a hír, hogy apámmal végeztetném el a bérlakás felújításokat Józsefvárosban. Ennek több akadálya is van, közülük a legszomorúbb, hogy – egyébként kertész – édesapám évek óta halott.”

Szopkó Zita

Címlapkép: EUvsDisinfo

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom