Bezárás
Dezinformáció

Durvul az információs belháború Oroszországban – Manipulálja a tüntetésekről szóló híreket a Kreml

A vezető képünkön az augusztus 10-i moszkvai demonstrációt látják madártávlatból. Fotó: Aktualně.cz, ČTK.

Hetek óta demonstrálnak a moszkvaiak egy tisztességes helyhatósági választás megtartásáért. A Kreml nemcsak az utcán lép fel erőszakosan, de a médiatérben is támadást indított az orosz illiberális rezsimtől független közéleti szereplők, újságírók, politikusok ellen.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!
Támogatom

Aggódva figyeli a világ közvéleménye, hogy hetek óta tüntetnek az orosz fővárosban a Kreml hatalmi visszaélései ellen. A moszkvai emberek tisztességes választásokat követelnek, és a jelenlegi hatalom által nem befolyásolt jelöltek választásokon való részvételét. A vád szerint a független képviselők indulásához szükséges aláírások között hamisakat is találtak.

A július 14-i, a július 27-i, illetve az augusztus 3-i és augusztus 10-i demonstrációk is tömeges letartóztatásokkal végződtek. A demonstrációkon készült felvételek alapján tudjuk, hogy Putyin rezsimje a rendőri erőszak alkalmazásától sem riad vissza.

Moszkváért harcol a Kreml és az orosz ellenzék – Putyin egyre erőszakosabban védi a hatalmát

Nem engedi elindulni az őszi moszkvai helyhatósági választáson az ellenzéki politikusokat a Kreml, az orosz fővárosban élők egy részének pedig elege lett. Több mint ezer letartóztatásról, hetek óta tartó zavargásokról, állandó zaklatásnak kitett ellenzéki politikusokról, évek óta nem látott rendőri erőszakról szólnak a hírek. Az eszkalálódó politikai események kivizsgálását átvette a Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB), a Kreml által felügyelt orosz titkosszolgálat. Mi történik az orosz fővárosban?

Kevesebb szó esett ugyanakkor az utcai összecsapásokkal párhuzamosan az orosz médiában történt konfliktusokról. A maradék független orosz sajtó és munkatársai, valamint a rendszeren kívül működő ellenzéki politikusok ellen a Kreml hibrid információs belháborút indított.

A moszkvai propaganda elidegenítéssel, jelentéktelenítéssel, kriminializálással és hazugságokkal próbálja lejáratni Putyin politikai ellenfeleit.

Érdekesség, hogy az elmúlt években Oroszország határain kívül alkalmazott orosz dezinformációs hadviselés mennyire hasonló módszerekkel dolgozik határain belül is. Hiába más a célközönség, a manipuláció célja ugyanaz: a jelenlegi rezsim hatalomban tartása.

Hasonló a manipuláció technikája is: egy adott társadalomban az ellentétes vélemények kiélezése és egymással szembefordítása, és ezáltal egy minél nagyobb polarizáció elérése. A hatalmi propagandagépezet manipulatív állításai jól láthatóan néhány végtelenségig leegyszerűsített állítás mentén rendeződnek.

„A demonstrálók nem is moszkvaiak”

Ahogy azt a BBC orosz nyelvű kiadása bemutatta, a teljes állami orosz kormányzati propaganda és Moszkva jelenlegi Kreml-barát főpolgármestere is ugyanazt ismételgetik: az utcai tüntetések résztvevői nem moszkvai szavazópolgárok, hanem fizetett provokátorok.

Jellemző példa a fenti állításra Margarita Szimonjan, a Kreml-barát RT hírtévé főszerkesztőjének Twitter-bejegyzése: „A biztonsági szolgálat jelentése szerint 3500-an vettek részt a rendezvényen, ebből 700 újságíró és blogger (köztük kollégáink is), nagyjából 2000 nem moszkvai állandó lakos, akik még csak nem is a moszkvai régióból származnak.”

Egy állami tulajdonú közvélemény-kutató cég felmérést tett közzé, amely szerint az oroszok 69 százaléka, a moszkvaiak 60 százaléka támogatja a rendőri fellépést a tüntetők ellen.

A független Meduza hírportál szerint a felmérés a demonstrálók elleni lejáratókampány részeként született, így objektivitása kétségbevonható.

A résztvevők számának kisebbítése

A tüntetések résztvevői számának lebecsülése szintén bevett manipulációs technika. Amint arra a Russia Insider is rámutatott cikkében, az orosz állami hírügynökség (RIA Novosztyi) a július 27-i tüntetések számát 3500 főre becsülte hivatalos tudósításában.

Az Insider cikke azonban megemlítette, hogy a Novaja Gazeta egyik újságírójának letartóztatásának jegyzőkönyvében a rendőrség 10 ezer főre becsülte a demonstráció résztvevőinek létszámát.

Külföldről szervezett hatalomátvétel

A putyini rezsim propagandája a 2011-es emlékezetes Bolotnaja-téri tüntetések óta állítja, hogy az oroszországi demonstrációk külföldi nagyhatalmak orosz belügyekbe avatkozásának eredménye. A júliusi-augusztusi demonstrációk idején újra megjelent ez az érv az orosz kormányzati propagandában.

Nem csak a magyar kormányzati propaganda képes kamuprofilokkal megfogalmazott kommentekből cikket írni: A Kreml-párti Tsargrad TV weboldalán első ránézésre is gyanús Twitter-felhasználók hozzászólásaiból készítettek összeállítást.

Ebből a gyanútlan orosz állampolgár megtudhatta, hogy „már a közösségi médiák nyugati felhasználói is globális gonoszságnak nevezik a moszkvai demonstrációkat.” Más „angolul író kommentelők Soros-szagot” éreznek, szólt a Kreml propagandája.

A Rosszija 1 orosz köztévé talkshow műsorában Maria Zakharová, az orosz föderáció külügyminisztériumának információs és sajtóosztályának igazgatója a beszélgetés során a moszkvai tüntetésekbe való beavatkozással vádolta meg az Egyesült Államok moszkvai nagykövetségét. Konkrétan azzal gyanúsította meg az amerikaiakat, hogy az orosz városvezetés által nem engedélyezett tüntetések időpontját és helyszínét népszerűsítették.

Azonban ahogy a Russia Insider rámutatott, az USA nagykövetsége mindössze tájékoztatást adott ki a Moszkvában élő amerikai állampolgárok számára azokról a helyszínekről, ahol a rendőrség és a tüntetők között esetleg összecsapások alakulhatnak ki.

Zakharová ugyanebben a talkshow-ban a német nemzetközi közszolgálati tudósítóhálózatot, a Deutsche Welle-t (DW) is „beavatkozással” vádolta meg. A Kreml embere szerint a német média moszkvai tudósításában idézte az ukrán származású Jurij Dud sportriportert és youtubert, valamint Oxxxymiron orosz rapper véleményét. Mindketten támogatták a demonstrációt, és jelezték részvételüket.

Zakharová szerint a DW akkor is „beavatkozott” az orosz belügyekbe, amikor a német hírportál percről-percre tudósításában egy orosz ellenzéki aktivista tweetjét illesztette be, amelyen a demonstráció tervezett útvonala volt látható.

A Russia Insider ez utóbbi esetben a Kreml propaganda kettős mércéjét emelte ki. Az orosz kormány által alapított egykori Russia Today (RT) franciaországi szerkesztősége a helyi sárgamellényes demonstrációk idején mindig részletesen beszámolt a tervezett tüntetések időpontjáról és helyszínéről.

Néhány Kremltől független orosz média:

A Dozsgy TV (Дождь) egy független oroszországi 24 órás hírtelevízió. A csatorna elsősorban híreket, háttérelemzéseket, riportokat és beszélgetőműsorokat közvetít. Rendszeresek az utóbbi hetek demonstrációiról szóló online közvetítéseik is. A nagy visszhangot kiváltó anyagaik miatt a csatornát a Kreml rendszeresen zaklatja.

A lettországi Rigában működő Meduza, az angol és orosz nyelvű internetes portál tudósítói hálózata elsősorban Oroszország területén, többek között Moszkvában működik. Az oknyomozó portál az utóbbi hetekben a moszkvai tüntetésekről is beszámol orosz olvasótáborának. Kazahsztánban és Üzbegisztánban a felületet a hatalom blokkolja.

A Russia Insider, az angol és orosz nyelvű, moszkvai székhelyű, 2014 szeptemberében elindult hírportál egy amerikai szerverről működik. Az oldal Oroszországgal kapcsolatos politikai és társadalmi kérdésekkel foglalkozik. A crowdfunding (közösségi adományozás) alapon működő szerkesztőség célja, hogy a nyugati olvasók számára értelmezze az oroszországi jelenségeket, és alternatívát nyújtson a Kreml állami propagandája mellett.

A Novaja Gazeta egy nemzetközileg is jól ismert orosz újság, amely oroszországi politikai és társadalmi ügyekről tudósít kritikus formában. Elsősorban Moszkvában, néhány orosz régióban és nemzetközi szinten jelenik meg. Weboldaluk orosz és angol nyelven is elérhető. A szerkesztőség több tagját – 2001 óta hat újságírót, többek között Anna Politkovszkaja újságírót – meggyilkolták munkájukkal összefüggésben.

Hazugságok és logikai tévedések az orosz köztévében

A Meduza portál külön cikkben foglalkozik az orosz köztévé manipulatív híreivel. A cikkben összegyűjtötték az elmúlt hetekben az orosz kormányzati propagandában leggyakrabban előforduló hamis állításokat.

Orosz kormánysajtó: „A (július 27-i) demonstrációt szándékosan álcázták egy város körüli sétának.

Az ezen állítás köré felépített orosz állami tudósítások azt sugallják, mintha a tiltakozást a város körül sétálva szervezték volna meg egy már létező provokáció részeként.

Valójában az ott tüntető Libertariánus Párt híveinek demonstráció engedélyezésére vonatkozó kérelmét a hatóságok elutasították, és a párt vezetőjét letartóztatták, ahogy kilépett a városháza épületéből.

Orosz kormánysajtó: „Tulajdonképpen a rendőrség óvatosan viselkedett.

Ez az állítás (is) hamis. Az orosz rendőrség brutálisan és kegyetlenül lépett fel a tüntetőkkel szemben. Gumibotokkal verték az embereket, egy esetben a letartóztatás után a rendőrségen vertek meg egy demonstrálót. A Meduza rögzített néhány brutális letartóztatást élő közvetítése során:

Orosz kormánysajtó: „A tüntetők üvegekkel dobálták és megverték a rendőröket.

Egyetlen esetben láthatunk a felvételeken egy rendőrök felé dobott műanyag palackot. Egy másik esetben egy ellenzéki politikus tenyerével a rendőr előtt hadonászott, de nem ért hozzá. Az orosz állami tévé itt nyilvánvaló túlzásokba esik, és emlékeztet a tavaly decemberi origo.hu-s Kossuth téri beszámoló címére:„Semmi se szent: az őrjöngő vandálok fel akarták gyújtani a karácsonyfát, és fosztogattak.

Orosz kormánysajtó: „A demonstráló ellenzékiek halott emberek aláíráírásaival akartak elindulni a választásokon.

A fenti állítás azt sugallja, mintha az ellenzéki jelöltek mindegyike vagy legalábbis többsége halott emberek aláírásával szeretett volna regisztrálni a választásokon, de ez nem igaz. Például Ljubov Szobol ellenzéki politikus 4940 aláírást adott le, de ebből végül mindössze 4 esetben derült ki, hogy az aláírás tulajdonosa már halott.

Orosz kormánysajtó: „Különben is a független jelöltek egy jelentős részét úgyis engedik elindulni a moszkvai parlamenti képviselőhelyekért kiírt választásokon.

Az állítás azért félrevezető, mert az orosz belpolitikát közelebbről ismerők tudják, hogy nem minden magát függetlennek nevező jelölt valóban független a putyini rezsimtől. Például a kormánypárti Egyesült Oroszország már sok helyen olyan népszerűtlen, hogy jelöltjei inkább a pártlogó feltüntetése nélkül, hivatalosan “függetlenként” indulnak a választáson.

Orosz kormánysajtó: „A nyugati kormányok szigorúbb szempontok alapján engedélyeznek egy demonstrációt, mint az orosz hatóságok.

Az állítás hamis: az orosz médiában többször említett Angliában, Svédországban, Nagy-Britanniában a hatályos szabályozás enyhébb, mint Oroszországban, ahol a tiltakozás szervezőinek legalább tíz nappal korábban értesíteni kell a hatóságokat, ha a demonstráció egynél több személyt érint.

A Meduza cikkét angol nyelven itt olvashatja.

Azonosító nélküli rendőrök

A Dozsgy TV egy olyan levelet mutatott be, amely eredetileg az állami Gazprom olajvállalat tulajdonában lévő NTV TV csatornán jelent meg. A levélben névtelen rendőri tisztviselők fizikai erőszakkal fenyegették meg az orosz állampolgárokat, ha azok információkat közölnek alkalmazottairól és azok családtagjairól. Az NTV TV műsorában semmilyen bizonyítékot nem mutatott be, amely a dokumentum hitelességét bizonyítja.

A Dozsgy TV elemezte a Rosszija 1 orosz állami köztévé manipulált hírgyártását is. A csatorna “Fake news” című műsorának teljes 41. adásában a témával foglalkoztak.

Az orosz állami tévében bemutattak egy felvételt, amely az orosz ellenzéki politikus, Alekszej Navalnij által irányított Korrupcióellenes Alapítvány tényfeltáró csoport irodájában készült. A néhány másodpercig látható felvételen arcukat maszkkal eltakaró férfiakat látunk, és ezt az orosz köztévében úgy narrálták, hogy a tényfeltárók viselnek maszkot.

Valójában viszont a felvételen orosz rendőrtiszteket látunk, akik házkutatást végeztek az ellenzéki munkacsoport irodájában.

Az eset előzménye, hogy a több hete tartó tiltakozássorozat idején bevetett rendőrök és Nemzeti Gárda egyenruháján nincs feltüntetve azonosítójel. Meg nem erősített forrásra hivatkozva a demonstrálók egy része megpróbálta a nyilvánosan elérhető fotók alapján beazonosítani a demonstrálókkal szemben fellépő rendőröket.

Másnap az orosz rendőri vezetés elrendelte, hogy alkalmazottai tüntessék el az interneten elérhető fotóik és más azonosításukat lehetővé tevő dokumentumokat. Az ellenzékiek petíció elindításával reagáltak a zavaros helyzetre. Azt követelik, hogy az orosz rendőrség embereit lássák el azonosítójellel. E cikk megírásakor a petíciót 150 ezer ember írta alá.

Bőtös Botond

Felhasznált források: EUvsDisinfo.eu: The ABC of Kremlin crisis management, EUvsDisinfo.eu: Journalistic Protests Against Disinformation

Címlapkép: az augusztus 10-i moszkvai demonstráció madártávlatból (Fotó: Aktualně.cz, ČTK)

Ha már egyszer itt vagy…
Az Átlátszó nonprofit szervezet: cikkeink ingyen is olvashatóak, nincsenek állami hirdetések, és nem politikusok fizetik a számláinkat. Ez teszi lehetővé, hogy szabadon írhassunk a valóságról. Ha fontosnak tartod a független, tényfeltáró újságírás fennmaradását, támogasd a szerkesztőség munkáját egyszeri adománnyal, vagy havi előfizetéssel. Kattints ide a támogatási lehetőségekért!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom