Bezárás
Dezinformáció

Greta Thunberg, a klímamozgalmat elindító tinédzser a Kreml-propaganda célkeresztjében

Greta Thunberget, a klímaváltozás ellen globális harcot hirdető svéd tinédzsert is saját céljaira használja fel az orosz propaganda. A Szputnyik német nyelvű kiadása szerint ugyanis a svéd diák „politikai öngyilkosságot” követett el, mert szavazásra buzdított az EP-választáson. Thunberg a kormánypárti Magyar Nemzetnek is címlapjára került egy mérges arcú, riasztó lufi formájában. A cikk arról szólt: a klímamozgalom mögött is Soros György áll. 

Greta Thunberg április 16-án volt az Európai Parlament vendége, ahol beszédet is mondott. Thunberg az EP-ben is arra bíztatta a politikusokat, hogy lépjenek fel egységesen a klímaváltozás ellen. A közelgő EP-választásokat említve azt mondta: szavazzon mindenki a gyerekek érdekében, akiknek még nincs szavazati joga, illetve arra gondolva, milyen körülmények között kell majd a jövőben élnie az emberiségnek.

„Értünk kell szavazniuk önöknek is, értünk, a gyerekeikért és az unkáikért” mondta Thunberg az EP előtt.

„Nem engedhetjük, hogy gazdasági érdekek felülírják a jövőnket!” – a Kossuth térig jutott a svéd környezetvédő lány mozgalma

A világ több pontján, Angliától Kanadáig, hetek óta zajlanak a globális klímapolitikában és a jelenlegi gazdasági rendszerünk működésében változásokat követelő fiatalok tüntetései. A diákok a 16 éves svéd lányt, Greta Thunberget követik, aki egyedül ült ki fél évvel ezelőtt a svéd parlament elé tiltakozni, de akire ma már emberek milliói figyelnek.

Nyolc nappal később a beszédet kiforgatva EU-ellenes propagandára használta fel Thunberg beszédét a Szputnyik német nyelvű oldala. A Szputnyik a Kreml propaganda-gépezetének egyik olyan ága, amely a külföldi közönségnek szól és számtalan nyelven ír és sugároz híreket.

A Szputnyik-cikk címe szerint a klímamozgalom „ikonja politikai öngyilkosságot” követett el a szereplésével, mert az EP mellett agitált. Az EP pedig, érvel a szerző, egy lobbisták által irányított szervezet amely végő soron nem más, mint egy „kötény” amely mögé a NATO rejtőzik.

A Szputnyik szerint ez EP kihasználta Thunberget arra, hogy szavazásra buzdítsa az európai polgárokat. Márpedig az orosz propaganda szerint ha valaki részt vesz az európai parlamenti voksoláson, azzal semmit nem tud megváltoztatni – aki ezt hiszi, becsapja magát. Az uniós választásnak a Szputnyik szerint csak a „pénzügyi hatalom és dominancia stabilizálása” a célja – derül ki az East Stratcom Task Force, az uniós álhírellenes csapatának összefoglalójából.

A Szputnyik-cikk szerint az, aki elmegy szavazni, már soha többé nem fogja visszakapni a szavazati jogát – azaz épp a választás szabadságától fosztja meg magát az EP legitimizálásával. A cikket több német nyelvű dezinformációs oldal is átvette.

A Kreml-párti propagandának célja volt, hogy valamennyire beavatkozzon az EP-választásokba, még ha annak eredményét érdemben nem is tudja befolyásolni.

Az egyik cél az volt, hogy arra buzdítsák az európaiakat, ne menjenek el szavazni – és ebbe a sorba illeszkedik a Greta Thunberg „felhasználásával” megírt cikk is. Vlagyimir Putyin rezsimjének egyik célja, hogy gyengítse Európát és megrengesse az uniós polgároknak az EU-s intézményekbe vetett hitét, ezért igyekszik a Kreml-propaganda arról győzködni az embereket, hogy nincs értelme szavazni.

Ez utóbbi egyébként nem sikerült: két évtizede nem volt ilyen magas a részvétel a kontinensen az EP-választásokon. A választásra jogosultak több mint fele voksolt.

Political Capital: Putyinnak jól jön, ha mindenki azt hiszi, belenyúlt ebbe az EP-választásba

A Political Capital a visegrádi négyek országaiban mérte fel az EP-választás előtt, hogy mennyiben és hogyan próbálta meg a Kreml befolyásolni az európai választások végeredményét.

„Az Európai Unió és az EP-választások kétségkívül a Kreml befolyásolási kísérleteinek célpontjai lehetnek, amit az uniós intézmények már jóval a választások előtt felismertek. Okunk van feltételezni, hogy Oroszországnak mind az indítéka, mind az eszközei megvannak arra, hogy befolyásolja a 2019-es EP-választásokat” állapította meg a tanulmány.

Hozzátették: az EP-választások ennek ellenére nem kiemelten fontosak a Kreml számára, mert az uniós politika befolyásolásának „hatékonyabb eszköze, ha oroszbarát kormányok egy csoportja befolyásolja a Tanács munkáját, ráadásul az EP-választások meghekkelését annak decentralizáltsága is megnehezíti.”

Ám a Putyin-féle propaganda mégis fektetett valamennyi energiát az EP-választások befolyásolásába, mert „Moszkvának előnyére válhat, ha felerősíti saját hangját az EP-ben”, ráadásul jól jön neki, ha azt a benyomást keltheti a nemzetközi sajtóban, hogy hatása volt a szavazás eredményére.

A PC kutatása azt is kimutatta: Magyarországon a kormány által irányított média és a Kreml-barát álhír- és propagandaoldalak üzeneteiket és tartalmukat tekintve erős átfedést mutattak az európai parlamenti választás kampányának időszakában. A legfontosabb fenyegetésként a migráció jelent meg ezekben a tartalmakban.

Az is kiderült: Magyarországon volt a legintenzívebb a dezinformációs kampány, a Kreml és a magyar kormánymédia üzenetei között pedig sok volt a hasonlóság.

„Az alternatív és a kormány által irányított média pártpolitikai üzenetei, szóhasználatukat tekintve is jelentős átfedést mutattak –  mintha csak egy helyen íródtak volna ezek a szövegek. Ebből a szempontból tehát a kormányzati kommunikációs gépezetet és a Kreml-közeli alternatív dezinformációs hálózatot Magyarországon nem lehet szétválasztani” állapította meg a kutatás, amelyet a PC Blogon ismertettek.

Putyin propagandája szólt a hazai kormánymédiából az EP-kampányban

A szlovák Globsec Policy Institute, a cseh Prague Security Studies Institute és a magyar Political Capital közös kutatása több mint kétezer dezinformációs cikk vizsgálata alapján kimutatta, hogy Magyarországon a kormány által irányított média és a Kreml-barát álhír- és propagandaoldalak üzeneteiket és tartalmukat tekintve erős átfedést mutattak az európai parlamenti választás kampányának időszakában.

Ijesztő Greta Thunberg-lufi a Magyar Nemzet címlapján

Greta Thunberg és mozgalma a magyar kormánymédiának is célpontja lett, és nem is csak felhasználták saját céljaikra, mint a Kreml propagandistái, hanem egyenesen lejárató cikkek íródtak róla.

A Magyar Nemzet múlt héten írt arról egy hosszú cikket, amelyben „leleplezi”, hogy Soros György áll a klímavédelmi mozgalom mögött. A cikk Greta Thunbergről nem ír rosszat, szüleiről viszont annál inkább: szélsőbalos aktivista, „a klímaváltozás ellen és a bevándorlás szabadsága mellett kampányoló Malena Ernman.”

A lap azonban nem bánt kesztyűs kézzel Thunberggel: a nyomtatott lap címlapján jelent meg a cikk, a címlapos illusztráció pedig egy óriási luftballont ábrázolt, amely Thunbergre emlékeztetett. Nagy, pufók női alak a kislányéra emlékeztető hajfonatokkal – ám mérges, ijesztő arccal.

A magyar kormánymédia és a kormánypárti megmondóemberek az elmúlt napokban a klímaváltozásról többen is úgy nyilatkoztak: az csak a liberális, nyugat-európai elit hazugsága, amely a migráció problémájának elkendőzésére szolgál. A sorba Kövér László is beállt – igaz, azt a kijelentését, hogy mindez agymosás lenne, visszavonta.

Kiemelt fotó: Greta Thunberg az Európai Parlamentben 2019 április 16-án. Fotó: Európai Parlament / Flickr

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom