Bezárás
Dezinformáció

Maszkos milíciával foglalt el egy szerkesztőséget a magyarul is működő álhíroldal főszerkesztője

Már magyar nyelven is működik az egyik orosz dezinformációs oldal, a NewsFront. A weboldalt 2014 novemberében alapították, és első és legfontosabb célja az volt, hogy az orosz álláspontot terjessze a kelet-ukrajnai háborúval kapcsolatban. Ma már nyolc nyelven, köztük magyarul is működik, és mindenütt igyekszik eltalálni a helyi közönség „gyenge pontjait”, hogy azzal szítson feszültséget. Magyarországon elsősorban a kormánypropaganda híreit veszi át a NewsFront, és a migráció a legfontosabb témája.

Adj 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka!

Magyarországon nem jellemző az orosz dezinformációs internetes oldalak jelenléte, illetve gyanús hátterű propaganda-hírek terjedése. Mint arról az Átlátszó is többször írt, hazánkban a kormánypropaganda az, amely előszeretettel terjeszti a Kreml ízlésének megfelelő üzeneteket, ezért nincs is szükség az Európa több országában aggodalmat okozó orosz álhír-oldalakra.

Egyetlen, bizonyítottan és nyíltan orosz hátterű oldal volt Magyarországon sokáig, az egy idő után orosz „.ru” domainnel működő Hídfő. Ám ez az oldal is bezárt, tavaly nyáron búcsúzott egy sokatmondó cikkel, amely arról szólt: egy felhőkarcolót fel kell robbantani, ha kitöltötte hasznos idejét.

Magyarországon a kormánypárt és a kormánybarát média terjeszti az orosz propagandát az adófizetők pénzéből

Magyarországon is működnek orosz kötődésű álhíroldalak és a propagandát terjesztő internetes trollok, de szakértők szerint még most a választások előtt sem kell tőlük félni. Korlátozott a hatásuk, és igazából nincs is rájuk szükség, hiszen az állami és kormánypárti médiából folyamatosan ömlenek ránk az üzenetek, amelyek Moszkva érdekeit szolgálják. [sharedcontent slug=

A NewsFront első magyar nyelvű cikkének dátuma 2018 július 2 – azaz az első cikkük néhány héttel a Hídfő bezárása előtt jelent meg. Az anyag pedig nem más volt, mint egy állítólagos kelet-ukrajnai szabadságharcos felhívása a „forradalomra” Kijev, az EU és az Egyesült Államok ellen.

A magyar nyelvű cikkek eleinte szinte kizárólag Ukrajnával foglalkoztak, ám hamarosan más témákat is kerestek. Mint az East Stratcom Task Force, az EU álhírellenes csapatának elemzéséből kiderül: minden nyelven kicsit más a NewsFront profilja.

Megkeresik azokat a témákat, amelyek az adott országot, társadalmat épp a legérzékenyebben érintik, és amelyekkel a legkönnyebben lehet feszültséget kelteni.

Az orosz NewsFront továbbra is a kelet-ukrajnai eseményeket helyezi a középpontba, ám a német változat elsősorban a migrációra koncentrál. A britek érdeklődését pedig (nem meglepő módon) a Brexittel, illetve az amerikai kormányzat összeomlását előrevetítő cikkekkel lehet felkelteni.

NewsFront magyarul: Ukrajna, migránsok és zavarkeltés

A NewsFront magyar nyelvű oldala Ukrajna mellett elsősorban a migrációt helyezi a középpontba, de sok más témában is a kormány álláspontját támogatja. A Political Capital elemzése arra mutatott rá, hogy a NewsFront télen, a rabszolgatörvény és az amiatt kirobbant tüntetések közben kizárólag a magyar kormány álláspontját támogatta. Sok a „sorosozás” és a civil-ellenes cikk is.

A dezinformációs oldal egyébként leggyakrabban olyan, a kormány álláspontját közvetítő propagandasajtóból vesz át anyagokat, mint az MTI, Origo, Pesti Srácok, a moszkvater.com vagy a Magyar Idők/Magyar Nemzet. Kedvelt forrásuk Bayer Zsolt is.

Ám a NewsFront is bebizonyítja, hogy az orosz dezinformációnak nem egy-egy kormány vagy ideológia promotálása a célja, hanem egyszerűen a zavarkeltés.

Egy-egy témában ugyanis néha olyan hírforrásokat és témákat is átvesz, amelyek szembe mennek az Orbán-kormány álláspontjával. Ám ezek a témák sokak számára érzékeny kérdéseket érintenek. Vettek át anyagot függetlennek, illetve baloldalinak tartott médiumoktól a magyarok külföldre vándorlásáról, a jövedelmi egyenlőtlenségekről vagy a magas adókról is. A hajléktalanság kriminalizálásáról kifejezetten kormánykritikus cikkeket is átvett.

A zavarkeltés-elméletet erősíti az is, hogy cikkünk írásakor a NewsFront magyar oldalán az egyik legfrissebb anyag egy a napi.hu oldalról átvett cikk, amely azt részletezi, hogy az atomerőmű-építés nem is annyira környezetkímélő, mint azt annak támogatói állítják, és még csak nem is túl jó üzlet, mert csak állami támogatással valósítható meg, piaci alapon nem. Ez pedig egyértelműen ellentmond a paksi atomerőmű bővítésének, ami az orosz és a magyar kormány számára is kiemelten fontos projekt.

Orosz betűtípus, moszkvai időbélyegző

A magyar NewsFront külsőre furcsa képződmény. Azon írások, amelyek nem a magyar sajtót idézik, gyakran magyartalan nyelven íródnak. Feltűnő, hogy a cikkeken az időbélyegző egy órával a magyar idő előtt jár – azaz moszkvai idő szerint kerül ki a cikkekre, mikor publikálták őket.

Az is szembe ötlik, hogy a magyar ékezetes betűk eltérnek a betűtípustól, kilógnak a sorból. Egy szövegszerkesztőbe bemásolva kiderül, hogy a NewsFront betűtípusának a neve „Pt Sans.”

Ezt a betűtípus-családot 2009 óta használják. A betűtípust az orosz kommunikációs minisztérium rendelte meg egy tervező cégtől, hogy így ünnepelje meg Nagy Péter cár betűreformjának 300. évfordulóját.

Propagandaharcos maszkos milícisták élén

A 2014-ben indult NewsFront feje Konsztantin Knyirik, aki 25 évesen kezdte „karrierjét.” Videófelvételek vannak arról, ahogyan a Krím orosz elfoglalása után hosszú, fekete bőrkabátban, maszkos paramilitáris csoport élén betör a Krím Oknyomozó Központ (Crimean Center For Investigative Reporting) irodájába.

A tényfeltáró újságírók Kijevbe menekültek, Knyirik pedig átvette a szerkesztőséget. Ma már az orosz mellett hét másik nyelven is publikál a NewsFront. Tíz alkalmazottja és több mint száz szerzője lett mára. Knyirik a CodaStory-nak úgy nyilatkozott, nem az orosz állam pénzeli őket, hanem üzletemberek, illetve ők maguk „önkéntesként dolgoznak.”

Ám a NewsFrontról cikket közlő német Die Zeit az orosz propagandaoldal egyik korábbi alkalmazottjára hivatkozva azt írja:

a NewsFront fenntartója az orosz titkosszolgálat, az FSZB.

A forrás szerint az utasítás, hogy egy-egy témával foglalkozni kell, egyenesen a moszkvai elnöki hivatalból érkezett. Szerinte a NewsFrontnál „nem az igazságot kerestük, hanem parancsokat teljesítettünk.”

Hibrid háború – „Az orosz propaganda háborús eszköz, aminek a zavarkeltés és rombolás a célja”

Az orosz dezinformáció elleni harc frontvonalában van Alya Shandra, az Euromaidan Press című ukrán hírportál alapítója. Az angol nyelvű internetes oldal célja, hogy ne csak a Kreml narratívája jusson el nyugatra arról, hogy mi is történik Ukrajnában.

Kiemelt grafika: Átlátszó/East Stratcom Task Force

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom