Bezárás
Dezinformáció

Húsz évre szóló titoktartási szerződést írat alá az orosz RT hírcsatorna az újságíróival

Az amerikai műsorvezető felmondott, miután megelégelte, hogy az orosz propaganda részeként, folyamatosan az USA-t kell szidnia

Az orosz RT (Russia Today) dolgozóinak 20 évre kell titoktartási szerződést kötniük, hogy ott dolgozhassanak. A csatornát az orosz állam azért indította, hogy szembe szálljon a BBC és az Al-Jazeera hírcsatornákkal, és reprezentálja az ország álláspontját világpolitikai kérdésekben. 

Adj 1%-ot, hogy megtudd, mire megy el az adód 99 százaléka!

Az RT mottója „Question more” (Kérdezz többet), és olyan alternatív hangokat jelentetett meg, mint Julian Assange, Larry King, Nigel Farage, de képernyőre kerülhettek szeptember 11-i támadás mögött összeesküvést sejtők, antiglobalisták és antikapitalisták is.

Az RT-t az Occupy mozgalom dokumentálásáért még Emmy-díjra is jelölték.

A televíziót az orosz állam finanszírozza évente körülbelül 85 milliárd forintnyi rubelből. Ez kevesebb, mint amennyiből a magyar közmédia működik. Ettől függetlenül, a rengeteg pénzből sorra vettek fel huszonéves amerikai és angol frissen végzett diákokat a csatornához. Míg otthon nagyrészt csak gyakornoki programokban dolgozhattak volna, az RT jól fizető, teljes állást ajánlott nekik.

A hivatalos weboldal üresedések részénél az RT olyan embereket vár, akik pillanatok alatt, a világ bármelyik pontjáról készek tudósítani a csatornának.

Mégsem akkora buli

A múlt héten az orosz Znak újság jött ki a hírrel, miszerint az RT arra kényszeríti az alkalmazottjait, hogy 20 évre szóló titoktartási szerződést kössenek. Az egyezség megszegése esetén a vétkesnek 5 millió rubelt (22 millió forintot) kell fizetnie.

Ez elég szokatlan egy állítólag nyugati narratíva monopóliumát megdönteni kívánó, alternatív hírekkel szolgáló televíziónál.

De nem feltétlenül indokolatlan a szerződés. Korábban 2014 márciusában Liz Wahl, amerikai hírbemondó élő adásban mondott fel a televíziónál, amiért elő kellett adnia az orosz narratívát Ukrajnával kapcsolatban.

Az ukrajnai tüntetések idején a csatorna azt állította, hogy fasiszták próbálták átvenni a hatalmat. Később többször kiálltak a Krím-félsziget orosz elfoglalásának jogszerűsége mellett. Az RT olyan téves információról is beszámolt, ami kétségbe vonta az orosz szeperatisták felelősségét a majdnem 300 ember életét követelő Malaysian Airlines repülőgép lelövésében.

Miután felmondott, egy interjúban arról beszélt, hogy az RT szerkesztőségében folyamatosan az Egyesült Államokat kritizáló történetekkel és vendégekkel volt körülvéve, amitől bizonyos valós problémák nagyobbnak tűnnek, mint amekkorák valójában voltak, és olyan személet alakult ki, mintha az Egyesült Államok lenne a világ rossz dolgainak az egyedüli felelőse.

A csatorna dolgozóinak elhallgattatására tett erőfeszítések ellenére, többször szivárogtak ki információk az orosz propaganda működéséről. Így derült ki az is, hogy Kreml heti találkozókon üzeni meg az éppen aktuális propagandát.

Német oknyomozó riporterek a közelmúltban tárták fel, hogy miként próbálja befolyásolni a fiatalabb generációt az RT Európában. Mint kiderült, a csatorna több berlini, fiatalosnak beállított közösségi médiumot hozott létre.

Az egyik ilyen az In The Now, ami szentpétervári virális videóval került be a hírekbe. A videóban egy nő megelégelte a férfiak terpeszkedő ülésmódját a metrón, ezért fehérítőt öntött a férfiak ölébe. A videóról természetesen kiderült, hogy megrendezett, de addigra több ezren megosztották, és sokan vitatkoztak arról, hogy túl messzire ment-e a feminizmus mostanában.

De ilyen csatorna még a Soapbox is, ahol kortárs szociológiai és politikai kérdések jelennek meg, a Weste-Ed környezetszennyezés témában, a BackThen, ahol történelmi revizionizmussal foglalkoznak, és a RedFish, ami egyébként még Budapestről is készített riportot a decemberi tüntetésekkel kapcsolatban.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom