Bezárás
Dezinformáció

Washington „venezuelai módszerrel” buktatná meg Orbánt az orosz propagandamédia szerint

Az Egyesült Államok „venezuelai módszerrel” buktatná meg a magyar kormányt – adta hírül január végén az orosz propagandasajtó. A Kreml hazugságainak leleplezésére létrejött StopFake.org című weboldal elemzése szerint az orosz média szerint az ellenzék támogatásával és tüntetések szervezésével távolítaná el Orbán Viktort a kormányból. Az álhír egy-egy formája legalább három jelentős médiumban megjelent, köztük az orosz állami fenntartású RT-n is.

Fizess elő az Átlátszóra!

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat egyszeri adománnyal vagy havi előfizetéssel!

Az álhír kiindulópontja az volt, hogy január 25-én három amerikai szenátor nyilvánosságra hozott egy határozat-tervezetet, amelyben elítélné az Orbán-kormány amiatt, mert aláásta a demokratikus intézményrendszert és megsértette az emberi jogokat. A szöveget három demokrata szenátor, Dianne Feinstein, Dick Durbin és Chris Murhpy adta be.

A határozat-tervezet publikálásakor Durbin szenátor megemlítette: Orbán Viktor egyre jobb viszonyt ápol Oroszországgal.

Az orosz média mindezt úgy értelmezte: az Egyesült Államok továbbra is beavatkozik más országok belügyeibe, és még kormányok elmozdításával is megpróbálkozik. Ennek kapcsán írta azt az orosz propagandamédia: az amerikai kormány azt tervezi, „venezuelai módon” távolítja el Orbán Viktort a hatalomból, azaz az ellenzék támogatásával és tüntetések szervezésével.

Az amerikai szenátorok határozat-tervezetében az Orbán-kormány megbuktatásáról szó sem volt.

Az amerikaiak által tervezett „Orbán-ellenes puccsról” szőtt álhír az EU álhírellenes csoportja, az East Stratcom Task Force adatbázisában is szerepel.

A venezuelai eseményekkel való összehasonlítás egyébként Vlagyimir Sapovalov orosz elemzőtől származik eredetileg, aki az Átlátszó és a The Wall Street Journal cikke nyomán beszélt a Szputnyik egyik rádióműsorában arról, hogy Orbán Viktor ellenáll Washington nyomásának, amikor az orosz kapcsolatokról van szó.

Sapovalov vetette fel az interjúban: Venezuelában tipikus amerikai puccs zajlik, és hasonló akció nem zárható ki Magyarországon sem.

Röviddel később az Ukraina.ru című weboldal már egy cikk címében hirdette a „Venezuela-elméletet.” Ennek a címe ne tévesszen meg senkit: ez a weboldal is a Kreml propaganda-csoportjának része, hivatalosan az RT-hez tartozik.

Mint arról az Átlátszó tavalyi elemzése is beszámolt, a magyar propaganda-sajtó előszeretettel veszi át az orosz központi híreket és használja a saját céljaira. Az RT és a magyar kormánysajtó különösen előszeretettel idézi egymást, hogy kölcsönösen erősítsék saját álláspontjukat.

Az amerikaiak által Orbán ellen „szőtt tervekről” írt álhíreket nem vette át a magyar kormánysajtó. Feltehetően nem illett volna bele a kommunikációs irányvonalba.

Mint az Átlátszó megírta, a magyar kormány az említett napokban már Mike Pompeo amerikai külügyminiszter látogatására készült, és próbálta nyugtatni az amerikai diplomatákat, akik egyre inkább aggódtak amiatt, hogy Budapest közeli kapcsolatot ápol Moszkvával és Pekinggel, és hogy vonakodik aláírni az új védelmi együttműködési megállapodást az Egyesült Államokkal.

A magyar kormány nem hajlandó aláírni a védelmi együttműködési megállapodást az amerikaiakkal

Az amerikai kormány magas rangú diplomatái egyre jobban aggódnak amiatt, hogy Orbán Viktor egyre határozottabban Oroszország felé irányítja Magyarországot, és hogy próbálja hazánkat fokozatosan függetleníteni az amerikai szövetségesi kapcsolatoktól.

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom