Bezárás
Dezinformáció

Női Mikulással riogat és viccnek szánt statisztikát idéz a Breitbart és az orosz propaganda

Az amerikaiak 27 százaléka azt szeretné, ha a Mikulás nő lenne, vagy legalább gender-semleges – adta hírül olvasóinak az „ünnepi híreket” szállító amerikai szélsőjobbos oldal, a Breitbart, majd ennek alapján egy oroszbarát grúz álhíroldal, az Alt-Info. A „hír” elsőre hihetőnek tűnik, hiszen konkrét számra hivatkozik, ám ez a cikk az iskolapéldája annak, hogyan lehet számokkal alátámasztva hazudni.

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi ezer forinttal!

Először a Breitbart közölte, hogy az amerikaiak 27 százaléka, azaz több mint negyede már nem szívesen lát fehér férfi Mikulást – jobb lenne, ha inkább egy női, vagy gender-semleges figura hozná az ajándékokat karácsonykor az amerikai gyerekeknek.

A cikket átvette egy grúz nyelvű orosz propaganda-oldal, az Alt-Info is – írja az EU álhírellenes csoportja, az East Stratcom Task Force cikke.

A „hír” abszurditására a MythDetector hívta fel a figyelmet. Az eredeti Breitbart-cikk egy amerikai grafikai stúdió online felmérésére hivatkozik. A Graphic Springs nevű cég karácsony előtti viccnek szánta, hogy megkérdezi olvasóit és kuncsaftjait, milyen „új dizájnelemekkel” ellátott Mikulást szeretnének látni, ha grafikusaik újraterveznék a karaktert.

A kérdőívet 1015 fő töltötte ki, ebből 514-en voltak amerikaiak. Közülük 10,58 százalék szeretett volna női, 18,64 százalék pedig gender-semleges mikulást látni. A kettő összege nem 27 százalék, hanem 29 százalék – de nem is ez a fontos, hanem az, hogy a felmérés egyáltalán nem volt reprezentatív, hanem csupán egy ingyenes online Google-kérdőív, amit bárki kitölthetett. Semmiféle tudományos háttere nem volt.

Abszurd tehát azt mondani, hogy ez az „amerikaiak” véleményét tükrözi.

A kérdőív többi kérdéséből ráadásul kiderül, hogy mi volt annak az igazi célja: a játék. A dizájnstúdió olyan kérdéseket is feltett, hogy vajon egy „modern” Mikulásnak milyen kiegészítői lennének: van-e iPhone-ja, visel-e ékszert, edzőcipőben viszi-e ki az ajándékot, illetve hogy „hipszternek” néz-e ki.

Egyébként a kitöltők 25 százaléka látni szívesen tornacipős Mikulást, és 18 százaléka szerint kellene a karaktert „hipszternek” öltöztetni. Ez lett a végeredmény:

Kiemelt grafika: East Stratcom Task Force

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom