Bezárás
Egyéb

Szlovákia elorbánosodása: Kreml-barát weblapok szerint Soros áll az oknyomozó újságíró halála mögött

Soros Györggyel és a Kreml-barát dezinformációs weboldalak konspirációs elméleteivel próbálja Robert Fico miniszterelnök elterelni a figyelmet a belpolitikai válságról, és hatástalanítani a kormányára zúduló társadalmi össztüzet, Szlovákiában. A magyar kormánypárti propagandasajtó több napos késéssel kapcsolódott be az értelmezési harcba.

“Kiska köztársasági elnök ma (múlt hét vasárnap – BB) felolvasott egy nyilatkozatot, amelyet biztosan nem Szlovákiában írtak. Ezt a nyilatkozatot olyan emberek írták, akiknek Szlovákia destabilizálása a céljuk”

Ezzel a kijelentéssel lépett be Robert Fico szlovák miniszterelnök a szlovákiai politika alternatív valóságába. A politikai konteó világa eddig ismeretlen jelenség volt a szlovák kormány kommunikációjában. A gyanútlan olvasó elsősorban az orosz propagandát terjesztő dezinformációs weboldalakon és a Marian Kotleba nevével fémjelzett szlovák szélsőjobb szubkultúrában találhatott különös világmagyarázatokat.

Cikkemben az oknyomozó újságíró halála körül kialakult abszurd elméleteket mutatom be, és arra keresem a választ, miért hozta be a szlovák miniszterelnök politikai narratívájába ezeket az összeesküvés-elméleteket. Végül szó lesz még arról is, hogyan reagált a szlovákiai fejleményekre a helyi közvélemény és a magyar propagandasajtó.

Korábbi cikkeink:

Az olasz maffia ölhette meg a szlovák tényfeltáró újságírót

A meggyilkolt újságíró utolsó cikke: Szlovákiában az olasz maffia csápjai a politikáig érnek

Ján Kuciak és barátnője meggyilkolása belpolitikai válságot eredményezett Szlovákiában. Múlt hét vasárnap beszédet mondott Andrej Kiska köztársasági elnök a szlovák közmédiában. Kiska egyértelműen beszélt: változást akart, mégpedig vagy a kormány radikális átalakítását vagy előrehozott választásokat. Kijelentette, kész kivezetni az országot a politikai válságból, és tárgyalásra szólította fel a kormánypártokat.

A Smer koalíciós partnerei – vonakodva – de egyelőre kiállnak Fico mellett. Andrej Danko, a Szlovák Nemzeti Párt (SNS) elnöke mindössze annyit mondott a hétvégén, ő tárgyalna az elnökkel. A Híd-Most magyar-szlovák párt egyes képviselői elítélték Fico értelmezését, de a párt vezetése időhúzásra játszik, noha ők is készen állnak a tárgyalásra az elnökkel. Az ellenzék eközben nem csak Robert Kalinak, de a teljes Fico-kormány lemondását követeli.

Ficonak nem volt más választása, lépnie kellett. Első pillantásra talán úgy látszik, a szlovák miniszterelnöknek nem volt hova hátrálni, és végső elkeseredettségében nyúlt az internet mélyén már létező összeesküvés-elméletekhez.

Néhány nappal később visszanézve az események menetét egy profin felépített kommunikációs stratégiát követhetünk végig. A meggyengült kormányzati politika pedig támogatást kapott a konteó-elméletek híveitől.

A szlovák orbánista szélsőjobb

Az űjságíró-gyilkosság sokkolta a szlovák társadalmat. A politikai élet szereplői egyöntetűen elítélték a brutális támadást. Amikor az eset kiderült, Robert Fico szlovák miniszterelnök egyenesen a szólásszabadság elleni támadásról beszélt és a szabad sajtó intézményét a szlovák demokrácia pótolhatatlan részének nevezte.

Senki nem tulajdonított különösebb jelentőséget a gyikosság napvilágra kerülésének másnapján, február 27-én útjára induló üzenetnek, amely pillanatok alatt elterjedt a Facebookon, mint elrettentő példa.

“Valószínűleg egy nemzetközi bűnözőt likvidáltak, aki törvény által védett személyes-, és banki adatokhoz jutott hozzá. Értsétek meg, Kuciak csak a Soros-féle bomlasztó pénzeken eltartott trójai falova volt.”

A “Kuciak bünüző és az amerikai CIA lakája volt” című sms üzenet feladója a Kotleba-féle szélsőjobboldlai Mi Szlovákiánk Néppárt Pozsony megyei szervezete volt. Február 28-án, szerdán, a Kotleba párt hivatalos nyilatkozatban határolódott el az üzetettől. A párt szóvivője szerint a pozsonyi csoportjuk Facebook oldalát valaki meghekkelte.

Dezinformációs weblapok

Működésbe léptek a szlovák és a cseh dezinformációs weblapok is. Olyan új, alternatív valóságot kezdtek el felépíteni, mint ahogy azt már láthattuk például a kelet-ukrajnai maláj gép lelövése után vagy amit az ún. “Soros-Tervvel” kapcsoltban tapasztalhattunk Magyarországon. Néhány cím ezekről a weboldalakról:

“A külföldi tulajdonban lévő mainstream média zavargásokat provokál” (Aeronet.cz)

“Szlovákia majdanizációja” (Zem a vek)

“Kuciak gyilkosa destabilizálná Szlovákiát” (Hlavné správy)

Február 28-án, két nappal a pénteki megemlékezések előtt, különös hír jelent meg a cseh Aeronet Kreml-barát dezinformációs weboldalon. Rendkívüli hírben számoltak be egy olasz nevű férfi Szlovákiába érkezéséről. A titokzatos “Marcello Fabiani” a weboldal szerint nem más, mint Soros György jobbkeze, és a 2004-es ukrán narancsos forradalom tervezője.

Az álnéven jegyzett cikk szerzője szerint Fabiani mindig azokban az országokban bukkan fel, ahol rendszerek és kormányok buknak meg. A hír, jobban mondva álhír pillanatok alatt terjedt el a többi szlovák és cseh nyelvű dezinformációs szubkultúra weboldalain és a Facebookon. A dezinformáció becslések szerint több tízezer embert érhetett el.

Amikor vasárnap és hétfőn Robert Fico arról beszélt, hogy Soros György befolyásolhatta Andrej Kiska szlovák köztársasági elnök beszédét, amelyben a kormány átalakításáról és előrehozott választásokról beszélt, a tízezrekhez eljutó álhír működésbe lépett és sokak számára “értelmezte” a párhuzamos valóságot.

A történet egyetlen szépséghibája, hogy az emlegetett olasz nevű férfi a valóságban nem létezik, tehát kitalált személy.

A dezinformációs hadművelet tudatosságát támaszthatja alá, hogy még ugyanezen a napon, tehát február 28-án, megszólalt Peter Marček független képviselő is, aki a TASR hírügynökségnek adott nyilatkozatában “értelmezte” az aktuális politikai történéseket.

Kép: Marček (balra) 2016-os választások előtt a Szlovákia Polgárainak Pártja elnöke volt, később ez az alakult beolvadt Boris Kollár a Mi családunk mozghalmába. Később Kollár kizárta őket a párt frakciójából, mert folyamatosan másképp szavaztak. Fotó: TASR

Kép: Marček (balra) 2016-os választások előtt a Szlovákia Polgárainak Pártja elnöke volt, később ez az alakult beolvadt Boris Kollár a Mi családunk mozghalmába. Később Kollár kizárta őket a párt frakciójából, mert folyamatosan másképp szavaztak. Fotó: TASR

Marček kritizálta a Kuciak-gyilkosság hatására megszervezett pénteki menetet – összhangban a dezinformációs weboldalakkal – kívülről megszervezett hatalomátvételre célozgatott. Marček számára, két nappal a megemlékező menetek előtt, egyértelmű volt, hogy Szlovákiának egy kijevi Euromajdan-szerű eseményre kell felkészülnie.

A helyzet egy olyan hatalomátvélelre emlékeztet, amely két fiatal halála apropóján szerveződik, és amit már korábban más államok esetében láthattunk. Vegyük például Ukrajnát. Már egy évvel korábban szárnyra kaptak olyan híresztelések Szlovákiában, hogy valakik hasonló akcióra készülnek nálunk is, és utcára visznek tömegeket a hatalomátvétel érdekében.” – írta Marček.

Március 2-án, pénteken, amikor Szlovákia-, és világszerte nagyobb városokban emlékező meneteket tartottak, a három nagy dezinformációs weboldal hasonló tartalommal jelentkezett:

közelebbről meg nem határozott külföldi erők puccsra készülnek Szlovákiában.  

A politikus közleményében – az összeesküvés-elméletek általános forgatókönyve alapján – az események kiváltó okait máshol kereste. A képviselő hangsúlyozta, sajnálja Kuciak halálát, de egyúttal nem tud attól az érzéstől szabadulni, hogy ez a Fico-kormány megdöntésére irányuló, egy előre eltervezett akciósorozat volt, ami őt az 1989-es eseményekre emlékeztetik.

Marček manipulatív elméletének bizonyos elemei megjelentek a Kreml-barát dezinformációs weboldalakon is.

Kuciak is Soros embere

Kép: Az Aeronet a 2011-es Arab Tavaszhoz hasonlította a pénteki megemlékező menetet, és külföldről szervezett tüntetésől ír, printscreen

Kép: Az Aeronet a 2011-es Arab Tavaszhoz hasonlította a pénteki megemlékező menetet, és külföldről szervezett tüntetésől ír, printscreen

Ez a cseh weblap kötötte össze először a Kuciak-gyilkosságot Soros György személyével. A cseh és szlovák nyelvű  összeesküvés-elméleteket gyártó és terjesztő weblap a klasszikus recept alapján, egymással összefüggésbe nem hozható tényeket kavart össze.

A weblap szerint Kuciak és Soros együttműködését az bizonyítja, hogy a meggyilkolt újságíró – több tucat kollégájával együtt – a Panama Iratok feldolgozásán dolgozott, illetve videófelvétel áll rendelkezésükre, hogy Kuciak felszólalt (!) egy olyan rendezvényen, amelyet a Nyílt Társadalom Alapítvány szervezett. Az Aeronet szerint ez bizonyítja, hogy Kuciak meggyilkolására nem a kormánypárti Smer köreiből adhattak parancsot, hanem valójában a magyar származású milliárdos és az amerikai kormány azért áldozott fel, hogy Szlovákiában elérjék titkos céljaikat.

“Kuciak halála kormányellenes zavargások és demonstrációk kirobbantására szolgál Szlovákiában.”

Az Aeronet Kuciak halálát Martin Šmíd halálához hasonlította. A cseh diákról 1989-ben terjedt el a hír, hogy a csehszlovák rendőrök verték halálra. Történészek szerint a diák haláláról elterjedt hírek fontos szerepet játszottak adtak az 1989-es csehszlovák Bársonyos Forradalom kitörésében.

“Szakrális áldozat”

Ezt az abszurd narratívát a szlovák Hlavné správy dezinformációs weboldal dagasztotta tovább. A “szakrális áldozat” elmélet lényege, hogy az újságíró nemcsak egyszerűen a politikai hatalom bábja, aki néha életével is fizethet oknyomozó munkájáért. A lap szerint korábban ilyen típusú áldozat lehetett az orosz újságírónő, Politovszkaja vagy az ellenzéki politikus, Borisz Nyemcov is. Ezeknek az embereknek elsősorban azért kellett meghalni, hogy utcai tüntetéseket, lakossági ellenállást provokáljanak ki – halálukkal.

Két ártatlan ember halála kapcsán “szakrális áldozatot” emlegetni nemcsak az abszurdítás csúcsa, de olyan embertelenség is, amire a térségben eddig csak a magyarországi Kreml-barát médahálózat vetemedett.

Szlovák Majdan

Kép: A Zem a vek dezinfomrációs weboldal Szlovákia Majdanjáról ír, printscreen.

Kép: A Zem a vek dezinfomrációs weboldal Szlovákia Majdanjáról ír, printscreen.

A cseh Aeronet.cz által kitalált alternatív valóságot vették át a szlovák dezinformációs weboldalak is. A Zem a vek elnevezésű weblap szinte szó szerint vette át a cseh weboldal elméletét. Itt már konkrétan Szlovákia elmajdanosodásáról írnak, utalva a 2013-as ukrajnai események kapcsán az orosz propaganda által elterjesztett álhírre, miszerint a kijevi eseményeket a Nyugat pénzelte, hogy zavargásokat robbantson ki Ukrajnában.

“A szlovák Majdan-térre (namestie Slobody, azaz magyarul Szabadság-tér) ugyanazok a hangok hívták ki az embereket, mint Kijevben. Itt elsősorban civil szervezetekre és olyan, hamis híreket terjesztő, külföldi tulajdonban álló médiákra gondolunk, mint például a német Ringier Axel Springer, amelynek Ján Kuciak is dolgozott.”

Emlékeztetőül: A kijevi Majdan-téren valójában azért tört ki demonstráció, mert az emberek felháborodtak az akkori ukrán orosz-barát elnök, Viktor Janukovics döntésén, miszerint Ukrajna megszakítja az Eu-val az ország társulási szerződéséről szóló tárgyalásokat. Az események eszkalálódása után az orosz propaganda az eseményeket puccskísérletnek állította be.

Kép: A Hlavné spravy szlovák dezinformációs weblap már szlovák majdant fantáziált a pénteki megemlékezésről, printscreen.

Kép: A Hlavné spravy szlovák dezinformációs weblap már szlovák majdant fantáziált a pénteki megemlékezésről, printscreen.

Múlt hét pénteken Szlovákia-szerte Ján Kuciak emlékére tartottak megemlékező meneteket. A Dotoho-Átlátszó a pozsonyi megemlékezésről tudósított.

Most mindannyian szlovák újságírók vagyunk! – helyszíni riport Pozsonyból

A dezinformációs weblapok is beszámoltak az eseményekről. Ha csak ezekről a weblapokról tájékozódna az olvasó, úgy tűnhet számára, mintha Pozsonyban is az “ukrán forgatókönyv” valósult volna meg.

A legolvasottabb szlovák dezinformációs weblap, a Hlavné správy sem bonyolította túl a címadást:

“Itt van Ukrajna”

A cikkben olyan felvételek jelentek meg, amelyeken azt látni, hogy néhányan megrángatják a Kormányhivatal rácsos kapuját. A helyszínen tartózkodtam pénteken, nem történtek komolyabb attrocitások, a jelenet szándékos félreértelmezése egyértelmű. A cikkben elfelejtették megemlíteni, hogy korábban több, mint húszezer ember békésen emlékezett meg a lelőtt újságíróra, majd a demonstáció befejezése után a tömeg feloszlott. Néhány tucat fiatal vonult át a Kormányhivatal épülete elé, ahol rövid ideig folytatták egyre színvonaltalanabb tiltakozásukat, erőszak nem történt.

“Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!”

Kép: “Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén”, Hlavné správy

Kép: “Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén”, Hlavné správy

Ismerős?

Még múlt héten, vasárnap késő este kapcsolódott be az események félreértelmezésébe az egykor kereszténydemokrata politikus, ex-miniszterelnök, Ján Čarnogurský, a Szlovák-Orosz Társaság elnöke. Róla nagyjából annyit érdemes tudni, hogy jelenlegi tevékenysége hasonlít a cseh Václav Klaus ex-köztársasági elnök politikai életútjához. Az egykor jó nevű jobboldali politikus ma már az orosz érdekeket képviselve politizál hazájában.

Čarnogurský szervezete weboldalán a cseh Aeronet.cz weboldal narratíváját idézve közleményt adott ki, amelyben azt írja, hogy számára a jelenlegi események menete állítólag Soros György tevékenységét idézik fel.

“Valakinek nagyon jól jött Ján Kuciak meggyilkolása, hogy a tájékozatlan embereket kivigye az utcára a kormány ellen, amely a Nyugat bizonyos köreinek elfogadhatatlan? Hiszen másképp Ján Kuciak halálának nincs értelme”

Čarnogurský közleményének utolsó mondata: “Ne hagyjuk, hogy Soros nevessen a végén!”

Értelmezési harc a Wikipédián is

Különös jelenségről számolt be Facebook oldalán Juraj Smatana, középiskolai tanár, aki korábban a cseh-, és szlovák dezinformációs weblapokat gyűjtötte össze. Röviddel Kuciak halála után egy ismeretlen felhasználó az oroszországi Szentpétervárhoz köthető IP címmel, megpróbálta Kuciak wikipédia profilját úgy átírni, hogy a lelőtt újságíró egy korrupt sajtómunkásnak tűnjön.

A rövid ideig elérhető szentpétervári változat szerint Kuciak olyan munkákat is elvállalt, megrendelésre, amely a szlovák a közvélemény szemében helyi politikusok és közéleti szereplők lejáratására szolgált.

Később, a wikipédia szlovák adminjai ezt a mondatot kitörölték Kuciak profiljából.

A szlovák közvélemény reakciója

Lemondás (egyenesen), Soros (jobbra). Internetes mém.

Lemondás (egyenesen), Soros (jobbra). Internetes mém.

Magyar szemmel érdekesség, hogyan reagált a szlovákiai közvélemény kormányuk sorosozására. Már Fico első, vasárnapi sorosozós megszólalásakor lehetett hallani, hogy a sajtósok egyszerűen kiröhögték a szlovák miniszterelnököt. Az interneten gyakorlatilag Fico érvelése megsemmisült, nevetségessé tették.

Tanulhatott a magyarországi példából Soros György stábja is. A korábban Magyarországon kritizált megkésett Soros-reagálás ezúttal gyorsabban érkezett.

A legújabb fejlemény, hogy a szlovák sajtóban arról kezdtek el beszélni, érdemes-e egyáltalán Fico konspirációs elméleteit továbbítani. A Trend.sk szlovák weboldal szerkesztősége csütörtükön bejelentette: a jövőben nem fognak tudósítani Fico konspirációs elméleteiről. 

Magyarországi visszhang a kormánypárti médiában

Izgalmas volt megfigyelni magyarországi szemmel, hogyan tarolta le a szlovák közvéleményt a sorosozó dezinformációs hadművele, de még figyelemreméltóbb a magyarországi kormánypárti propagandasajtó viselkedése a témában.

A gyilkosság utáni napokban láthatóan nem tudta a Habony outlet a szlovákiai esetet beilleszteni bűnbakképző agendájába. A közpénzen fenntartott Fidesz-média magyarázat nélkül vette át az MTI híreket a Kuciak-gyilkosságról.

Kreml-barát dezinformációs weboldalról  leszedett fotóval manipulál Magyarországon a Pesti srácok

Kreml-barát dezinformációs weboldalról leszedett fotóval manipulál Magyarországon a Pesti Srácok

Először a Pesti Srácok váltott, március 4-én Kiska elnök és Fico miniszterelnök megszólalásáról szóló tárgyilagos MTI tudósítást már a napalete.sk szlovák dezinformációs weboldalról lelopott képpel illusztrálták. A montázson Kiska elnök mellett Soros György arcképe látható. Másnap, az origo.hu Azért gyilkolták meg őket, mert az igazságról írtak címmel emlékezett meg konteó-mentes írásban az erőszakos halállal meghalt újságírókról, többek között, Kuciakról is.

Egy héttel a cseh és szlovák dezinformációs hadművelet elindulása után a magyaroszági Kreml-barát sajtó is váltott, elképesztő egybeeséssel. A 444.hu válogatása jól mutatja, az elvileg külön tulajdonosi körben található weboldalak láthatóan egyszerre, központi parancs hatására fordítottak egyet addig tárgyilagos értelmezésükön és a fentebb bemutatott csehszlovák dezinformációs álhírt kezdték el tolni.

Figyelemelterelés

A magyar olvasó számára nem újdonság, hogy léteznek olyan weboldalak, tv-csatornék, amelyek az orosz nacionalista, imperialista politika érdekei szerint számolnak be belpolitikai eseményekről. Szlovákiával ellentétben Magyarországon annyival súlyosabb a helyzet, hogy ezt a dezinformációs tevékenységet központi helyről, kormányzati pozícióból végzik. Szlovákiában és Csehországban az orosz titkosszolgálat munkája egy fokkal nehezebb: az illiberális politikai erőtér érdekei mentén írt álhíreket titokzatos tulajdoni hátterű weboldalakon találhatjuk.

A Hlavné správy weboldalt Kassán szerkesztik, és leginkább a szlovák neonáci Marian Kotleba és mozgalma, a Néppárt – Mi Szlovákiánk (ĽSNS) elnevezésű projektjét támogatja. Ismert: Kotleba 2015-ben nyílt levelet írt Orbán Viktornak, amelyben példaként állíotta be a magyar miniszterelnök “bevándorlási politikáját” és dícsérte “a Brüsszel ellen folytatott harcát”. Érdekesség: ez a felület eddig nem támogatta Szlovákia EU-belső magjához való tartozását és általában proeurópai politikát folytató Fico-kormányt, sőt a múlt héten még leközölték Ján Kuciak utolsó cikkét is.

A Ficoval kapcsolatos cikkek tartalma az után változott meg, miután a szlovák miniszterelnök külföldről származó manipulációval vádolta meg a szlovák köztársasági elnököt. Nem lehet nem észrevenni: e cikkeket olyan szándékkal írták, hogy eltereljék a figyelmet a Kuciak-gyilkosságról és a szlovák belpolitikai válságáról.

Aeronet.cz – vezető cseh dezinformációs weblap, amelyről több oknyomozó írás is született, de a cseh sajtó a mai napig nem tudja megmondani, ki áll a weblap mögött. Különös módon a cseh weboldal, véletlenül a cseh politikai szcénából az ottani illiberális erőteret adó politikusok és pártjaik politikáját tolja meg. A parlamenti választások idején Andrejovi Babiš cseh miniszterelnök érdekében jelentett meg vagy éppen talált ki álhíreket, a köztársaságielnök-választás idején Miloš Zeman kampányát segítette.

Bejöhet-e Ficonak a sorosozás?

A szlovák társadalom tájékozatlanabb és kevésbé iskolázott rétegeiben működhet ez a stratégia, amely több európai országban is bevált. Ilyen volt például a cseh köztársaságielnök-választás második fordulója, amikor a váratlanul rosszabb részeredményt elért Zeman elnök stábja és a hozzá közel álló média, az elnökválasztás két fordulója közötti időszakban, élénk sorosozásba és migránsozásba kezdett.

Korábbi cikkeink a témában:

Bukhat az illiberális Orbán klón Csehországban

Cseh elnökválasztás: az oroszbarát Zeman már az első fordulóban nyerhet

Folytassa, Zeman! – Csehország is az illiberalizmust választotta

Robert Fico esete annyiban különbözik a magyarországi vagy a csehországi esettől, hogy a hirtelen kommunikációs váltás miatt érzékelhetőek fáziskésések a szlovák dezinformációs kampányban a magyar-, vagy a cseh kontextussal összehasonlítva, ahol már évek óta masszírozzák a közvélemény álhírekre fogékony részét a Kreml-barát hírforrások.

A rossz hír viszont a régió számára, hogy a Kuciak-gyilkosság körüli szlovák kormányzati kommunikáció leszámolt azzal a sokaknak eddig is hamiskásan csillogó képzettel, miszerint Szlovákia a V4 országok egyetlen európai bástyája és nem csak az euro miatt tartozat az EU belső magjába.

Robert Fico kommunikációs ellencsapása azt mutatja, hogy a szlovák társadalom alapvetően nem különbözik a cseh és a magyar társadalomtól, Szlovákiában is hatékonyan működtethető a hisztériára és paranoiára építő politika.

Írta: Bőtös Botond

Érdekel a külpolitika? Ha igen, kövesd a Világtérkép Facebook-oldalát!

Akarsz róla beszélni? Kövesd olvasóink fórumát az Átlátszó-klub Facebook-oldalát!

Előfizetőket keresünk – támogasd az Átlátszót

Az Átlátszó nonprofit szervezet, nem fogadunk el pénzt politikai pártoktól vagy az államtól. Rád viszont nagyon számítunk!

Támogatom