Global Voices

Adatok és demokrácia: milyen szerepet játszott a Cambridge Analytica a kenyai választásokon?

A Cambridge Analytica az az adatalemező cég, amely sokak szerint hozzásegítette Donald Trumpot a győzelemhez az Egyesült Államokban. Nemrég a cég hatalmas hatóereje az amúgy is konfliktusokkal terhelt kenyai választásokon okozott újabb feszültséget.

Az ellenzéki Nemzeti Szuperszövetség (NASA) koalícióhoz köthető bloggerek tettek közzé egy kiszivárogtatott oldalt, amelyről azt állították, hogy belső feljegyzés arról, milyen taktikákat használ a Cambridge Analytica, hogy győzelemre juttassa a hivatalban lévő Jubilee-párttag Uhuru Kenyattát.

A Cambridge Analytica egyik szóvivője azt nyilatkozta a Global Voicesnak, hogy a dokumentum egy az egyben hamisítvány.

Az Egyesült Királyságban működő cégre Donald Trump amerikai győzelme óta irányul nagy figyelem. A céget azzal bízták meg, hogy elemezzen adatokat az ingadozó szavazókról és juttasson el nekik olyan információkat, amelyek alapján aztán Trump javára változtatják meg a véleményüket.

A Kenyában felbukkant hamis feljegyzés szerint a cég pszichológiai eszközöket is bevetett, hogy az ellenzék támogatóit és a luo etnikai csoport tagjait erőszakosnak tüntesse fel, így hiteltelenítve a politikai megnyilvánulásaikat. Emellett a szavazatok megszerzése érdekében érzelmi manipulációra is biztatja a kormányzópárt támogatóit.

Azt nem tudni, ki készíthette a hamis dokumentumot, mindenesetre a tartalma egyértelműen a kormánypárttal szembeni egyre nagyobb bizalmatlanságra próbál rájátszani, felélénkítve a már amúgy is kiélezett vitát az idén megrendezett országos választásokról. Habár Uhuru Kenyatta mostani elnök technikailag megszerezte a szavazatok többségét az augusztusi választásokon, győzelme ellen fellebbezett Raila Odinga, a NASA koalíció vezetője, amit aztán a legfelső bíróság érvénytelenített is arra hivatkozva, hogy az ország választási rendszerei hibásan működnek.

A döntés után újabb szavazást rendeztek, amit megintcsak Kenyatta nyert meg. Kritikusai és az ellenzék vezetői szerint a választási rendszerek, amelyek a szavazatokat számlálják a döntés óta eltelt idő alatt nem lettek jobbak. Ráadásul kenyaiak milliói reagáltak az október 26-i választás bojkottálásával, így növelve az ország politikai jövőjének bizonytalanságát. Egyes ellenzéki politikusok kijelentették, hogy az újra megrendezett választás eredményei ellen is tiltakozni fognak.

Az országban több helyen is erőszakos összecsapások történtek. Sok esetben kislétszámú csoportok provokálták ki az erőszakot.

A mostani választási ciklusban olyan online szereplők, akik feltehetőleg a kormánypárt érdekeit szolgálják, igyekeztek a luo közösség tagjairól azt az előítéletet kialakítani az emberekben, hogy erőszakosak, és azt sugallták, hogy az ellenzéknek csak ebből a közösségből vannak támogatói. Nem meglepő, hogy ez csak elmélyítette a luók és a kormányzó Jubilee Párt közti szakadást.

De mit is csinál a Cambridge Analytica Kenyában?

„Óriási méretű adathalmazok. Mikro-szintű célcsoport meghatározás. Politikai kampánytámogatás. Digitális támogatás” – így jellemzi magát a Cambridge Analytica a Twitter profilján.

Habár a nyilvánosságra került feljegyzés hamisnak bizonyult, ez csak megerősítette a kenyaiakban a kérdést: mégis mit csinál pontosan a Cambridge Analytica Kenyában?

A kormányzó Jubilee Párt valóban felbérelte a Cambridge Analyticát, hogy segítsenek kivitelezni a kampányukat. 2017 májusában a Star nevű helyi napilap írta meg, hogy Uhuru Kenyatta szerződést írt alá a brit céggel.

És ez nem is az első szerződés volt köztük. A Cambridge Analytica már 2013 óta jelen van a kenyai politikában. Akkor a cég a Jubilee párt előfutárának, Uhuru Kenyattának és a Nemzeti Szövetségnek (TNA) dolgozott.

Az azévi kampányban a cég 47 ezer kérdőívet töltetett ki helyben. A Cambridge Analytica oldala szerint ez alapján részletesen le tudták írni a kenyai választókat, és fel tudtak építeni egy kampánystratégiát a választók szükségleteire (munka) és félelmeire (törzsi összecsapások) építve.

A Cambridge Analytica esettanulmánya Kenyáról. Képernyőkép a Cambridge Analytica weboldaláról.

A Cambridge Analytica esettanulmánya Kenyáról. Képernyőkép a Cambridge Analytica weboldaláról.

Az esettanulmány azt is leírta, hogyan próbálta meg a cég a közösségi oldalakon mozgósítani a potenciális fiatal támogatókat:

Munkánk eredményeként kiderült, hogy az azonosított célcsoportok közül a fiatalok a párt kevéssé kihasznált erőforrásai, és nagy befolyással lehetnének, ha sikerülne őket mozgósítani. A célcsoporttal való kapcsolatba lépéshez a Cambridge Analytica kommunikációs és stratégiai csapata felvázolt egy közösségi média kampányt, amivel kiemelkedően aktív követőket lehet gyűjteni.

A 2013-as választásokat Kenyatta nyerte meg. Amikor a Jubilee Párt 2017-ben újra leszerződtette a Cambridge Analyticát, a BBC közreadott egy cikket a cég mostani kenyai „projektjéről”. A Cambridge Analytica egyik szóvivője azt nyilatkozta a BBC Trendingnek, hogy a cég nem vesz részt negatív hirdetések leszállításában Kenyában, és egyetlen országban sem szorgalmazta, hogy használják ki az etnikai feszültségeket.

Ez felveti a kérdést, hogy akkor milyen stratégiát ajánlhatott a cég – ahogy a fenti anyagaikban is említik –, ami a választók törzsi összetűzésektől való félelmére játszik rá.

A BBC riportja a kenyai választás előtt öt nappal jelent meg, ennek a választásnak az eredményét később a legfelső bíróság érvénytelennek mondta ki.

A Jubilee párt számára végzett munka nyomán az a kérdés is felmerül, milyen következményekkel jár, ha a kormánypárt hozzájut kenyaiak millióinak adataihoz, majd megosztja őket egy magáncéggel. Kenyában nincsen adatvédelmi törvény, ami megvédené az állampolgárokat a személyes adataik felhasználásának lehetséges következményeitől, és arra vonatkozó törvényi korlátozások sincsenek, hogy az adatokat hogyan tárolják vagy hogyan lehet hozzájuk férni.

Etnikai feszültségekre játszottak rá a közösségi oldalakon

A külföldi cégek munkásságától függetlenül is elterjedtek a közösségi médiában a luo csoport tagjainak erőszakosságáról szóló leírások, és ennek valós következménye is lett országszerte. A Siayához, Homabayhoz és Kisumuhoz hasonoló városokban, ahol az internet még mindig luxusnak számít, a helyiekre közvetlenül is hatással voltak a luo közösséget erőszakosként megjelenítő leírások.

Az Al Jazeera Kenyáról szóló beszámolója szerint legalább 37 embert, köztük három gyermeket is megöltek a választási eredmények kihirdetése után kitört tüntetések során. Az áldozatok többségét ellenzéki központokban, a főváros Nairobi szegénynegyedeiben és az ország nyugati részén ölték meg.

2017 júniusában a brit Privacy International civil szervezet arra figyelmeztette a politikai szereplőket, hogy ne használják az etnikumokat az állampolgárok befolyásolására. A szervezet részletezte azokat a buktatókat, amelyek kenyaiak millióiról szóló, és az elnök nevében zajló profilkészítésre, célzott és meggyőző üzenetek eljuttatására szolgáló adatgyűjtésben rejlenek. Rámutattak arra, hogy a 2007-es kenyai választáson a törzsi és etnikai összecsapások miatt 1500 ember vesztette életét és több mint 600 ezren váltak hajléktalanná.

Bizonyíték van arra, hogy a mostani elnöknek is szerepe volt az akkori összecsapásokban. A Nemzetközi Büntetőbíróság vádat emelt Uhuru Kenyatta és a mostani alelnök William Ruto ellen emberiség elleni bűncselekményre való felbujtás és az annak eredményeként kialakult etnikai összecsapások miatt. A vádat azonban megfelelő bizonyíték hiányában visszavonták – többek közt azért is, mert a koronatanúk meghaltak vagy eltűntek.

Kenya az első fejlődő ország, amelyről tudjuk, hogy a Cambridge Analytica szolgáltatásait használta arra, hogy befolyásolja a választás eredményét nagy adathalmazok kihasználása és személyre szóló kampányüzenetek révén. Bár a cég által bevetett lépésekről nincsenek információink, a kormánypárttal kötött szerződésük figyelmeztetésként szolgál más kormányoknak és a demokrácia szószólóinak is a fejlődő országokban.


Ezt a bejegyzést a Global Voices Online magyar oldaláról vettük át. Szerző: Njeri Wangari. Fordító: Le Marietta.

Megosztás