OCCRP

A jelenlegi ukrán elnökhöz köthető légitársaság segíthetett a szökésben a Janukovics-kormánynak

 

Az OCCRP által megtalált dokumentumok között, amelyek az egyébként ismeretlen Business Airlinest a jelenlegi ukrán elnök Petro Porosenkóhoz kötik, van minden: offshore pénzmosásra utaló adatok és érdekes karakterek, egykori hallgatótársak és egy ukrán nő is, aki mindenféle képesítés nélkül üzemeltet luxusbutikot.

 

Hirdetés
800x600_Januar2

 

Az egész történet még harminc évvel ezelőtt kezdődött a Tarav Sevcsenkó Egyetemen. Itt ismerkedett meg a jelenlegi elnök Janukovics egy másik hallgatóval, Szerhij Zajcsevvel. A barátság aztán bimbózó üzleti kapcsolattá alakult, és Zajcsev mára az elnök édességekkel foglalkozó vállalkozásának, a Roshennek egyik legfőbb menedzserévé vált. A Brit Virgin-szigetek Pénzügyi Nyomozóhivatalának 2015-ös vizsgálata során azonban kiderült, hogy Zajcsevet homályosabb üzleti kapcsolatok is fűzik Porosenkóhoz.

Tervezés, jó előre

2002-ben a később a Panama-iratokról elhíresült Mossack Fonseca hozta létre az Intraco Management elnevezésű céget, és több, csak papíron létező vállalatot a Brit Virgin-szigeteken (BVI).  Az Intraco úgynevezett polc-cégként működött, ami azt jelenti, hogy a létrehozás után papíron éveken keresztül fut a vállalkozás, és mikor szükség van rá, akkor csak „leveszik a polcról.” Ezekkel a polc-cégekkel gyorsan lehet váltogatni az igazi tulajdonost, ezáltal rejtegethetővé válik az ott tárolt pénz. Három évvel később, 2015-ben aztán ezek a cégek elkezdtek önállóan működni: egy céges szolgáltatásokkal foglalkozó, és a Mossack Fonsecához kapcsolható férfi, egy bizonyos Geoffrey Magistrate vásárolta meg a csokrot, amelyben az Intraco is benne volt. Mivel azonban proxikat, strómanokat használnak, a mai napig nem tudni, kik ezeknek a cégeknek a valós tulajdonosai.

2015. október 2-án megcsörrent a telefon Magistrate irodájában: pénzmosás gyanúja miatt vizsgálatot indít a BVI Pénzügyi Nyomozóhivatala az Intraco ellen. A Mossack Fonsecához benyújtott kérelemben a hatóságok szerettek volna hozzáférni az Intraco mögötti emberekhez és bankszámlákhoz. A levélben figyelmeztették Magistrate-et, hogy a súgásért komoly büntetés jár, ezért ne próbálja meg figyelmeztetni a valós tulajdonosokat. A vizsgálat indításáról szóló levél október 2-án érkezett, de a levél kelte október 16. volt. Ez elég időt biztosított mind a Mossack Fonsecának és Magistrate-nek is, hogy megelőző lépéseket tegyenek.

Magistrate már aznap elkezdte felszámolni a céget, amely a valós tulajdonos engedélyét feltételezik. Október 15-i dátummal megnevezte Zajcsevet, mint a cég fő alkalmazottját. De mindeközben több hibát is védett: az ukrán állampolgár Zajcsev nevét nem sikerült neki helyesen átültetni angolra, illetve a születési dátumot sem adta meg. Mindez arra enged következtetni, hogy nem volt nála az érintett útlevele. Ráadásul Zajcsev otthoni lakcíme helyett Porosenkó üzleti főhadiszállásának címét adta meg.

A következő napokban a Mossack Fonseca elküldte Magistrate számára a felszámoláshoz szükséges űrlapokat, amelyeket Magistrate rögvest vissza is küldött. Ismét több hamis információval, melyek közül az egyik legsúlyosabb az az állítás, miszerint az Intraco Managementnek nincsen saját bankszámlája. Az OCCRP által vizsgált dokumentumok szerint a valóságban nagy összegek vándoroltak át a cég bankszámláján, amelyet az osztrák Raiffeisen Banknál vezettek.

A Brit Virgin-szigetek törvényei szerint csak olyan cégeket lehet felszámolni, amelyek jó hírnévvel rendelkeznek. A céghez érkezett fülessel tehát megkezdődhetett a felszámolás, még mielőtt a nyomozás miatt csorba esett volna a hírnevén. 2015. december 1-jén aztán valóban megszűnt az Intraco, az esettel kapcsolatban az OCCRP megkereste Magistrate-et, aki nem volt hajlandó nyilatkozni és rácsapta a telefont a riporterre.

VIP-repülők

Zajcsev sem volt hajlandó megszólalni az OCCRP-nek, de az Interfax Ukraine hírügynökségnek adott korábbi interjújában tagadta, hogy Porosenkónak hozta volna létre a céget.

„Megvannak és mindig is megvoltak a magam projektjei és üzleti érdekeltségei, ezek miatt hoztam létre számtalan céget.”

Az ukrán céginformációk alapján viszont Zajcsevnek nincsen saját cége, csupán az elnök édességgyárában van néhány részvénye. A neve felmerült még Porosenkó egy olyan cégének hivatalos képviselőjeként, amely nagy befolyással bírt a Krím-félsziget egy hajójavítójában.

2015 áprilisában lépett életbe egy törvény Ukrajnában, mely büntethetővé teszi a politikusokat, ha azok hamis vagy hiányos vagyonnyilatkozatot adnak le. Ez alól az elnök sem kivétel, Porosenkó mégsem jelezte, hogy az Intraco Management az érdekeltségébe tartozna.

Az OCCRP riporterei által feldolgozott Intraco belső levelezésekből kiderül, hogy a cég kezeli a Business Airlines repülőgép üzemanyagvásárlását és reptéri illetékeit. Az ukrán céginformációk szerint a légitársaságot egy bizonyos Daria Caregorodceva jegyzi, aki amellett, hogy könyvelő, az Intraco egyik igazgatója is. Ugyan a Business Airlines honlapját már eltávolították, a tárolt internetes adatok alapján a légitársaság flottája 16 luxus kisrepülőgépből áll, és a bázisai Kijevben és Moszkvában találhatók.

A legfrissebb adatok szerint a luxus légitársaságnak több millió eurós éves árbevétele van. Az OCCRP által olvasott dokumentumok szerint 2009 és 2011 között több mint 15 millió eurós bevételt szerzett az Intracon keresztül. A tárolt internetes adatok szerint a cég pont ugyanarra a kijevi címre van bejegyezve, amelyet korábban tévesen adtak meg Zajcsev otthoni címeként, és amely Porosenkó üzleti főhadiszállásának elérhetősége: ide volt bejegyezve korábban a Ukrprominvest konglomerátum, illetve Porosenkó holdingcége, a Prime Assets Capital Management is. A címhez tartozó ingatlan a Monitor Sportklub tulajdona, amelyben az elnöknek 55 százalék tulajdoni része van az imént említett Prime Assets cégen keresztül.

A címen van még regisztrálva az Ötödik elem néven futó elit fitneszklub, és a Seychelles-szigetek tiszteletbeli konzulátusa is, amelynek tiszteletbeli konzulja az az Oleh Gladkovszkij, akinek Porosenkó mellett szintén tulajdonrésze van az ingatlanban.  De ezen a helyen kapott még otthont egy ukrán bowlingegyesület is, melynek elnöke az ingatlan harmadik tulajdonosa, Kononenko. Az ő felesége egyébként az egyesület tagja.

Az OCCRP ellátogatott a helyszínre, ahol az elnök birodalmát igazgató idősebb Porosenkó Mercedese parkolt. Az őrök felszólították az újságírókat, hogy forgatás nélkül, azonnal hagyják el a helyszínt.

Kapcsolódó cikk

Dollármilliókat csatornázott ki offshore paradicsomokba az ukrán elnök

A Magyarországon is üzleti érdekeltségekkel rendelkező Petro Porosenkó ukrán elnök és ügyvédje hat napig tagadta, hogy az államfőnek offshore cége lenne bejegyezve a Brit Virgin-szigeteken, vagy ciprusi, esetleg holland bankszámlákkal rendelkezne. Hat nap után azonban kiderült, hogy az államfő nem biztos, hogy kibontotta az igazság minden részletét.

Titkos tulajdonosok?

Van még egy kapcsolat az Intraco, a Business Airlines és Porosenkó Ukprominvestje között: az e-mail cím, amelyet Caregorodceva használ, az Ukprominvest domainjén fut. Ezt használja még a Business Airlines másik menedzsere is. A légitársaság 16 repülőgépe közül több is megjelenik az Intraco irataiban, de papíron mégsincs kapcsolat Zajcsev és a Business Airlines között. Még annak ellenére sem, hogy állítólag ő a tulajdonosa a légitársaság offshore partnerének, az Intraconak.

Caregorodcevának egyébként nincs más bejegyzett cége, és amikor az OCCRP felőle érdeklődött, az egyik recepciós elárulta, hogy a nő épp gyesen van. Telefonon is sikerült elérni Caregorodcevát, aki annyit nyilatkozott, hogy egyszer dolgozott a légitársaságnak, az Intraco nevét pedig a hírekből ismeri. Zajcsev nevének hallatára letette a telefont.

Pénzügyi szálak

További adatokból kiderült, hogy a Business Airlines egyik repülőgépét az osztrák Raiffeisen Bankon keresztül lízingeli a Ukprominvest. A repülőgéphez tartozó papírjain Caregorodceva szerepel elsőszámú kapcsolattartó személyként.

Az OCCRP újságírói hozzáfértek az International Investment Bank (IIB) hitelező adataihoz is. Ez az a bank, amely Porosenkó és Kononenkó tulajdonában van, és az elnök illetve partnerei üzleteit hívatott segíteni. A 2016-os adatokból kiderült, hogy a Business Airlines vette fel a legnagyobb kölcsönt, közel 120 millió ukrán hrivnyát – ez most kb. 5 millió dollárnak felel meg. Mivel 2015-ben az Intraco megszűnt, ezért a cég nem szerepel az adatokban. Viszont az egyik testvérvállalata, a Linquist, amelyet szintén Magistrate jegyzett be, a bank egyik legnagyobb betétese. A kiszivárgott Intraco-dokumentumokból kiderül az is, hogy Porosenkó és Kononenkó gyakran repül a légitársasággal. Ezt Zajcsev is elismerte, illetve egy interjúban azt is elárulta, hogy még Porosenkó elnökké választása után is volt erre példa.

Kiderült a dokumentumokból az is, hogy az Intraco közeli kapcsolatban áll a Kononenkó családdal: az offshore cég állított ki számlákat a család európai útjaihoz, melyek között szerepel például a bowling bajnokságokon való részvétel is.

Titkos társaság

2010 és 2014 között a Business Airlines utaztatta a Janukovics-adminisztráció több tagját is, akik közül többek érdekeltségét is befagyasztották a kormányzás alatt elkövetett korrupciós bűncselekmények miatt. Sokan készpénzben fizettek az utakért. Az utasok között szerepel többek között a volt miniszterelnök, a nemzeti bank elnöke és a biztonsági tanács feje is.

Caregorodceva ugyan tagadja, hogy ezek közül a magasrangú személyek közül bárki is igénybe vette volna a légitársaságot, de Olekszandr Kacuba, az állami energiacég korábbi elnökhelyettese megerősítette az OCCRP-nek, hogy családjával igenis utaztak a Business Airlinesszal, amelyhez a Ukprominvest volt a közvetítő.

A Business Airlines általában napi egy járatot indított, ám ezek száma megugrott miután 2014. január 20-án a rendőrség tüzet nyitott a Kijev szívében, Janukovics ellen tüntetőkre. Két nappal később az elnök maga is elhagyta az országot.

Az ukrán légiirányítási hatóság az Ukraeroruk által az OCCRP számára kibocsájtott adatokból jól látszik, hogy február 20. és 24. között a Business Airlines repülőgépei oda-vissza repültek Kijev és a Janukovics birodalmának számító Donyeck, valamint több orosz és európai illetve még távolabbi állomások között.

Az említett ötnapos időszakban összesen 26 járatot indított a légitársaság. Ezek közül 13-at Donyeckbe, 5-öt Oroszországba. Azt nem tudni, hogy kik voltak az utasok.

Moszkvába kapcsolva

2014 májusában megválasztották elnöknek Porosenkót, ezt követően a 16 repülőgép közül 4-et Moszkvába jegyeztek be. A honlapot megszűntették, ám a légitársaság továbbra is működik. Igaz, kisebb forgalommal. A Business Airlines továbbra is üzemeltet járatokat Moszkvába, pedig Porosenkó betiltotta az Oroszországba tartó közvetlen járatokat, megtorlásként azért, mert az oroszok támogatták a kelet-ukrán szeparatistákat.

„Még mindig lehetséges eljutni egyenes járattal Moszkvába, de ehhez az Állami Biztonsági Szolgálat külön engedélye szükséges.”

– mondta egy Business Airlines dolgozó az OCCRP újságírójának.

2014 őszén az Intraco repülőgép-üzemanyagot vásárolt a Kreml olajtársaságától, a Gazpromnetfttől. A 2016. májusi interjúban Zajcsev azt állította, hogy két alkalommal összesen 7 tonna üzemanyagot vásárolt az Intraco, amely 6-7 óra repülésre elég. A valóság azonban az, hogy az Importgenius kereskedelmi adatbázis szerint 1000 tonna üzemanyagról van szó, amely Olekszandr Pavlenko, korábbi Business Airlines alkalmazott szerint egy repülőgépnek akár két évre is elegendő.

„Én az üzletben vagyok érdekelt, nem a politikában” – monda Zajcsev. Mégis úgy tűnik, hogy a VIP-magángépek nagyon is a politikára épülnek.

Az eredeti cikk Poroshenko Tied to Airline that May Have Helped Yanukovych Cronies Flee címmel jelent meg az OCCRP honlapján 2017. január 23-án. Szerző: Dmitro Gnap, Graham Stack. Fordította: Katona Fruzsina

Januári előfizetési akció!

Januárban minden huszadik régi és új előfizetőnket megajándékozzuk egy Átlátszós pólóval. Részletek itt.

Megosztás