Világtérkép

Kíváncsiságunk határtalan. Az Átlátszó külpolitikai blogja: hírek, elemzések és tudósítások a nagyvilágból és a szomszédból, a teljesség igénye nélkül.

occrp

Kormánypárti szerb bulvárlap támadja a KRIK tényfeltáró újságíróit

Botrányba keverték a Szerbiában működő non-profit tényfeltáró online portált, a Serbian Network for Investigating Organized Crime-t (KRIK). Az Informer bulvárlap szerint ugyanis a KRIK a kormány megdöntésére készül, mindezt titkosszolgálati információkra alapozzák.


tamogatoi_rontgen_jav2

 

Az Informer-t számos újságíró-szervezet elítélte, amiért politikai indíttatású lejárató kampánynak biztosít felületet, a lap ráadásul aktív támogatója a szerb miniszterelnöknek, Aleksandar Vucicnak, akinek politikai szövetségeseinek gyanús ügyeiről a KRIK is gyakran hírt ad. Az Informer szerkesztője és tulaja, Dragan Vucicevic nem is tagadja, hogy baráti szálak fűzik a politikushoz és annak testvéréhez, Andrejhez.

A botrány akkor robbant ki, amikor a Television Pink egyik műsorában az Informer szerkesztője arról az ügyről kezdett el beszélni, amelyen a KRIK munkatársai éppen dolgoztak. Számos nevet is publikáltak, akikkel az ügyben – amelyben a miniszterelnök a családtagjai mögé rejtette el hatalmas ingatlanvagyonát – az online lap munkatársai beszéltek, így nem csak maguk az újságírók, hanem a forrásaik is veszélybe kerültek.

A KRIK már korábban is írt Vucic belső körének kétes ügyeiről, Belgrád polgármesterének, Sinisa Malinak a korrupciógyanús privatizációs ügyleteiről, az egészségügy miniszter állítólagos gyilkossági ügyéről, és a külügyminiszter, illetve a jogerősen elítélt drogbáró, Darko Saric találkozójáról. Az online médium eddig még nem írt magáról Vucicról, de az Informer már az anyag megjelenése előtt azt állítja, hogy a készülő cikk téves, mindössze az a célja, hogy lejárassa a miniszterelnököt.

A bulvárlap támadása nem újdonság, hiszen a kormánypárti sajtó már korábban is azzal vádolta a KRIK újságíróit, hogy nyugati titkosszolgálatokkal játszanak össze, hamis botrányokat kreálnak, és kémszervezetként a kormány gyengítése a céljuk.

A mostani támadás anyiban más, hogy olyan információkkal rendelkeznek, amelyek egyértelműen a kormányzat környezetéből kell származzanak, mert ezek összegyűjtéséhez titkosszolgálati módszerekre volt szükség.

Az Independent Association of Journalists of Serbia (NUNS) a botrány kirobbanása után kérdőre vonta a hatóságokat, és vizsgálatot követel, hogy kiderüljön a bulvárlap tulajdonosa miképp juthatott hozzá ezekhez az információkhoz, és hogy a KRIK munkatársait lehallgatják-e? Ezen felül a NUNS az Infromer bojkottjára szólított fel.

A német Heinrich Boll alapítvány belgrádi irodájának vezetője, Andreas Poltermann is támogatását fejezte ki a KRIK irányába. Szerinte az Informer lejárató kampánya bizonyítja, hogy Szerbiát egyetlen párt és a miniszterelnök ejtette foglyul, ezt pedig nyíltan támogatják egyes médiumok.

Az Informer a lejárókampányban egy egész címoldalt szentelt annak, hogy bemutassa a KRIK főszerkesztője, Stevan  Dojcinovic nagy rajongója a szado-mazonak, és arra is utaltak, hogy valószínűleg a francia titkosszolgálatokkal is összejátszik.

A KRIK ugyanakkor egy nemzetközileg is elismert non-profit újságíró szervezet, ami számos nemzetközi díjat nyert, mint például a tekintélyes Global Shining Light-t. Már számos újságíró biztosította támogatásáról a KRIK-t, és aggodalmukat fejezték ki a kormányzat irányából jövő támadás miatt.

Az eredeti cikk 2016. március 19-én jelent meg az OCCRP honlapján “Serbian Newspapaer Attacks OCCRP Partner” címmel. Fordította: Szakács András

Ha tetszett a cikk

Előfizetőket keresünk – támogasd a munkánkat havi 1000 forinttal!

Adj 1%-ot az Átlátszónak, hogy megtudd, mire megy el az adód 99%-a!

Függetlenségünk záloga a közösségi finanszírozás.

Megosztás