Global Voices

Az orosz bíróság megbírságolta a Google-t levéltitok megsértése miatt

A Moszkvai Városi Bíróság ötvenezer rubelre (körülbelül 200 000 forintra) bírságolta a Google-t levéltitok megsértése miatt, mert az olyan célzott online hirdetéseket használt, melyek a bíróság szerint a Gmail felhasználók leveleinek tartalmán alapultak.

Egy jekatyerinburgi lakos, Anton Burkov 2015 elején úgy döntött, hogy beperli a Google vállalatot, miután gyanakodni kezdett arra, hogy a cég elolvassa a magánlevelezését. Burkov, a Jekatyerinburgi Egyetem Európai jogi tanszék helyettes vezetője egy barátjával emailezett tervezett látogatásáról az Európai Emberi Jogi Bíróságra, amikor észrevette, hogy a hirdetések szállodai ajánlatokat kínálnak neki Strasbourgban, valamint vízumszolgáltatásokat.

Teljesen véletlenül vettem észre. Láttam, hogy minden email mellett van egy hirdetés, és rájöttem, hogy leveleimből származó információk vannak benne. Tehát a robotjaik arra vannak programozva, hogy információt gyűjtsenek a felhasználókról és vonatkozó reklámokat jelenítsenek meg.

2015. április 21-én egy moszkvai kerületi bíróság elutasította Burkov keresetét. A felhasználó később a felsőbb bírósághoz fordult fellebbezéssel, állítva, hogy a Google megsértette a levéltitokhoz való alkotmányos jogát. Ebben a perben a Moszkvai Városi Bíróság Burkov javára döntött, azonban a bíróság sajtószolgálata csak az ötvenezer rubeles bírságot említette, azt viszont nem fejtette ki, hogy a bíróság érvényre juttatja-e Burkov eredeti követelését: hogy a Google-nek megtiltsák, hogy a felhasználók levelezéséből információkat használjanak fel.

A Gmail felhasználási feltételei és adatvédelmi irányelvei részletes magyarázatot adnak arra, hogy milyen felhasználói adatot és információt gyűjt a szolgáltatás. Ebbe beletartoznak azok a személyes információk, amelyeket a felhasználók egy Google fiók létrehozása során adnak meg, olyan naplóadatok, mint a keresések, az eszköz információi (modell, operációs rendszer stb.) és más adatok, mint például a használat helyszíne. Másrészt a weboldal súgója a „Hirdetések a Gmailben” részben megjegyzi: „A hirdetések célzása a Gmailben teljesen automatikus, a hirdetések és a releváns információk megjelenítéséhez emberi szem nem látja az üzenetek és a Google Fiók tartalmát.”

A Google még nem kommentálta, hogyan kíván reagálni az orosz bíróság döntésére vagy a bírságra. Áprilisban az Orosz Google iroda (ООО „Гугл”) szóvivője azt mondta a RIA Novosti-nak [az orosz állami hírügynökségnek], hogy az orosz cég nem felel a Gmail szolgáltatásért, és hogy minden panaszt az amerikai Google Inc.-nek kell címezni.


Ezt a bejegyzést a Global Voices magyar oldaláról vettük át. Szerző: Tetyana Lokot. Fordító: Ládi Zsuzsa. A bejegyzésre a Creative Commons 3.0 licenc vonatkozik.

Megosztás