Világtérkép

Kíváncsiságunk határtalan. Az Átlátszó külpolitikai blogja: hírek, elemzések és tudósítások a nagyvilágból és a szomszédból, a teljesség igénye nélkül.

Global Voices

Megszüntették az iráni hetilapot, ami kritizálta a nukleáris megállapodást

Az iráni médiafelügyelet megszüntette a keményvonalas 9 Dey hírportált, mert a lap kritikus hangvételű írást közölt a július 13-án Irán és a P5+1 országok által aláírt nukleáris egyezményről.

Irán megszünteti a keményvonalas konzervatív hetilapot, mert az kritizálta a nukleáris egyezményt pic.twitter.com/dMKJKKAcuK

A lapot néhány héttel azután szüntették meg, hogy a művelődési és iszlám iránymutatási minisztérium meghatározott egy cenzori irányelvet az iráni újságírók számára arról, hogy hogyan is tálalják az egyezményt. Az IranWire interjújában Manszureh Faraháni a következőképp jellemezte a rendeletet:

Az irányelv szerint az újságíróknak tilos olyan cikkeket lehozniuk, amik azt sugallják, hogy a „magas beosztású iráni vezetők” közt széthúzás lenne – utalva ezzel Rouhání elnök adminisztrációjára és Khámeneí ajatollah Legfelsőbb Vezetőre és az ő szövetségeseire. Továbbá figyelmeztették az újságírókat, hogy ne írjanak olyan dolgokról, amik azt sugallhatják az állampolgároknak, hogy a nukleáris egyezmény „szembemegy az állammal, az Iszlámmal és a forradalmi értékekkel és nézetekkel”. Olyan dolgokról sem szabad írni, ami „megoszthatná a társadalmat”.

Az irányelv arra is utalt, hogy az olyan publikációk, melyek nem felelnek meg az utasításnak, 2 hónapos bezárással is büntethetők. Beszámolók szerint olyan más keményvonalas hírportálok is kaptak figyelmeztetést, mint a Kejhán.

Irán médiafelügyeleti tanácsa felfüggeszti a keményvonalas hetilap működését az iráni egyezmény kritizálása miatt, és figyelmezteti a Keyhánt is, a szintén keményvonalas napilapot. — Golnaz Esfandiari (@GEsfandiari) 2015. augusztus 3.

Irán sajtófelügyeleti tanácsának hét tagja van, köztük az iráni bíróság, a parlament, a legfelsőbb kulturális forradalom tanácsa, a komi papnevelde és a kulturális és tudományügyi minisztériumok. A tanács már 2014 áprilisában is betiltotta egyszer a 9 Dey-t, akkor azért, mert az „rágalmazó” cikkeket hozott le az elnökről és a nukleáris tárgyalásokról.

A 9 Dey egy radikális jobboldali média Iránban, melynek Hamid Raszaei a tulajdonosa, egy magas rangú pap, aki a teheráni parlamentnek is tagja.

9 Dey név a perzsa idő szerinti december 30-át jelöli, mely annak a 2009-es eseménynek az évfordulója, amikor a Zöld Mozgalom ellenzéki tüntetésére válaszként a kormánypártiak is az utcára vonultak.


Ez a bejegyzés eredetileg a Global Voices Online magyar oldalán jelent meg Creative Commons 3.0 licenc alatt. Szerző: Mahsa Alimardani. Fordító: Wolford Zsófi.

Megosztás