A biogazdálkodás nemcsak környezetkímélő, hanem termelékenyebb is, mint gondoltuk

allemagne

Amerikai kutatók friss elemzése alapján úgy tűnik, a bio hozamok hátránya a vegyszeres gazdálkodáshoz képest akár 8-9 % százalékra csökkenthető a vetésforgó és polikultúra alkalmazásával. Azaz korántsem biztos, hogy az éhezés felszámolásához rá lennénk szorulva a talajt, a vízkészleteket és az atmoszférát szennyező „konvencionális” módszerekre. Épp ezért lenne életbevágó a bio termelés és az e tárgyú kutatás támogatása; nem mellesleg egy modellváltásra is szükség lehet.

A konvencionális, vegyszeres mezőgazdaság nagymértékben terheli a talajt, a vizeket és az atmoszférát, ami a jelenlegi trendek – a népességnövekedés, hús- és energiafogyasztás és a pazarlás – folytatódása esetén szomorú végkifejlettel kecsegtet. A biogazdálkodás elleni leggyakoribb érv pedig az, hogy kisebb hozamaival nem biztosíthatja az emberiség ellátását, azaz kvázi humanitárius okokból rá vagyunk szorulva a természeti környezet intenzív szennyezésére.

Ezt a képet árnyalja a brit tudományos akadémia Proceedings of the Royal Society folyóiratában december 9-én publikált metaanalízis, amely arra a következtetésre jutott, hogy az ökológiai gazdálkodás termelékenységi hátránya nemcsak kisebb, mint ahogy eddig gondoltuk, de tovább csökkenthető. A tanulmányról hírt adó Le Monde francia napilap szerint a legutóbbi mérvadó nemzetközi kutatások (a holland Tomek de Ponti, illetve a kanadai Verena Seufert vezetésével) 2012-ben láttak nyilvánosságot, és úgy találták, hogy a biogazdálkodás hozama 20-25%-kal marad el a ma „hagyományosnak” nevezett, azaz vegyszeres termeléstől.

A most publikált eredmények szerint – amelyek 38 ország 115 tanulmányának eredményét fésülték össze – az átlagos hozamkülönbség 19,2% (±3.7%). Ez az eltérés még aprónak tűnhet, de a vetésforgót és polikultúrát (egy időben, ugyanazon a területen különböző növények termesztése) alkalmazó gazdaságok esetében már csak 8, illetve 9%-kal alacsonyabb hozamot tapasztaltak, függetlenül az 52 vizsgált növényfaj jellemzőitől, vagy attól, hogy fejlett vagy fejlődő országokról volt szó.

A kutatást vezető Claire Kremen, a Kaliforniai Berkeley egyetemen működő Food Institute társigazgatója, és kollégái a fentiek alapján úgy vélik, érdemes lenne további kutatásokat finanszírozni, mert valószínűsíthető, hogy a különbség tovább redukálható, és egyes régiók, illetve növények esetén akár nullára csökkenthető. 2011-ben a világ megművelt területeinek csak 0,9%-án, mintegy 37,2 millió hektáron folyt ökológiai gazdálkodás, de az ágazat dinamikusan fejlődik: az évezred első 10 évében csaknem két és félszeresére nőtt a „bioszántók” nagysága.

Claire Kremen arra is felhívja a figyelmet, hogy az éhezés felszámolása nemcsak a hozamokon múlik: ma már jóval több élelmiszert termelünk, mint amennyire szükségünk van. A pazarlás csökkentése majdnem annyira fontos lenne, mint annak biztosítása, hogy minden régióban elérhetőek legyenek az alapvető szükségleteket kielégítő élelmiszerek.

Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) 2011-es tanulmánya szerint az emberi tápláléknak szánt élelmiszer harmadát „pazaroljuk el” – ez évente kb. 1,3 milliárd tonna – amelynek jó fele a termeléstől a tárolás fázisáig, 46%-a pedig a második szakaszban, a feldolgozás és a fogyasztás között vész kárba. 1974-ben arányaiban még csak fele ennyi kaját füstöltünk el; a magasabb jövedelmű országokban a felelősség jelentős része a fogyasztók vállán nyugszik: a pazarlás 39%-ról a háztartások tehetnek, a maradék pedig fele-fele arányban az eladók és a termelők-feldolgozók lelkét nyomja. Az iparosítás eredményeként pl. a termékek 20%-a kihullik a rostán a viszonteladók által megkövetelt forma-kaliber miatt.

A FAO úgy számolja, az ipari országok fogyasztói kb. annyi ételt dobnak ki, amennyit a szubszaharai régió megtermel: bruttó 230 millió tonnát. Az Unióban az élelmiszer felét pazaroljuk el, ebből 42% -ot az otthonunkban, miközben, a világnak ebben az egyik leggazdagabb zugában 79 millióan éltek a szegénységi küszöb alatt. Az alacsonyabb jövedelmű régiókban a családok csak 16%-ot dobnak ki az ablakon, 80% a folyamat elején, a termelés-tárolás-feldolgozás fázisaiban vész kárba.

Mindez évente mintegy 750 milliárd dollárba kerülne; az USA-ban egy négyfős családnak 1250 euróba fáj, Nagy-Britanniában 650-be. Az év bizonyos szakaszai különösen kedveznek a pazarlásnak, ilyen pl. a ramadán; Bahreinben pl. az elkészített ételek 40%-a megy a kukába. Illetve a karácsony-újév, amikor pl. a belgák a szokásos 12% helyett 17%-ot dobnak ki.

ecuador

A fenti kérdéseket félretéve, a kutató úgy véli, hogy a “fenntartható termelési módokra építő mezőgazdasági termelés növelése nem választás kérdése“. Kénytelenek vagyunk új utakat keresni, mert az élelmiszerek előállításának jelenlegi technikái olyan mértékben szennyezik a környezetünket, hogy nem folytathatóak tovább.

Dobsi Viktória 

Fotók: Peter Menzell sorozata “30 család, 24 ország, 600 étkezés” – az egyes családok az egy héten elfogyasztott élelemmel állnak modellt; Németország, Ecuador

  • VGZS

    Fontos cikk, döntő részben egyet is értek az állításokkal. Néhány kérdés, megjegyzés:
    “..az állam a technológiailag innovatív KÖZÉPVÁLLALATOK számára megrendelői igényt, azaz első piacot teremtsen..” Ez a gyakorlatban mit jelentene ? Hogyan lehet azt a piaci mechanizmusok kiiktatásával elérni, hogy ne valami mutyizásba torkolljon az egész?
    – A “parazita” cégek minimálbér emeléssel történő kiszorítása nekem kicsit idealisztikusnak hangzik (vannak erre konkrét skandináv adatok?). Egyrészt: miért ne fejlesztené a technológiát a vállalkozó, ha azzal hosszabb távon verseny (hatékonysági) előnybe kerülhet. Másrészt: ha annyira “lusta” és csak m.erőt szipolyozni akar, még millió egyéb eszköze van: túlóráztatás, normaemelés stb. Ez, országos/ágazati/vállalati kollektív szerződések hiányában, könnyedén megtehető. Ha úgy emelnénk a min béreket, hogy az a vállalkozó számára ne jelentsen nagyobb bérköltséget (adókedvezmény), akkor hatásosabb lehetne ez a kisérlet.

    • Zoltán Pogátsa

      Azért nem emeli a technológiát mert az költséges, és nincs rákényszerülve.

      • Harold Finch

        Jó versenyszabályozás, nem drága HR (jó állami oktatás) esetén piaci verseny nem kényszeríti ki a technológiai fejlődést minden további állami kavarás nélkül?

        Nem hiszem az állam közvetlen gazdasági szerepvállalását erőltetni kellene nálunk, abból itt mindig csak mutyi lesz. Mondjuk a oktatás-fejlesztésből is, lásd Öveges-program lenyúlásai, bár az még a “jó” korrupció esete (a végén lett valami értelmes)

        • Zoltán Pogátsa

          Pont ez a Rehn-Meidner modell lényege, hogy a piac ezt nem kényszeríti ki. A kizsákmányolás olcsóbb, mint a technológiai innováció.

          • Miklós

            Elég sok magyar vállalkozóval találkoztam már, és nekem az az általános képem, hogy próbálnak húzni előre, a profizmust keresik. A kizsákmányolás sokkal inkább a munkaerőpiaci bérszintekből jön automatikusan és nem a vállalkozó gondolkodásmódjából. A minőségügyi tanusításban is szempont a korszerű technológiák alkalmazása. Elkényelmesedést szerintem legfeljebb rendszeres, biztos állami megrendelés hozhat.

          • Zoltán Pogátsa

            Én is rengeteg vállalkozóval találkozom, ők viszont panaszkodnak a versenytársaikra, akik kizsákmányolással verik meg őket a tendereken.

          • VGZS

            Én még többel találkozom, aki az adóelkerülésre (zsebbe, számlára fizu stb) panaszkodik. Az a kormányzat lesz hosszú távon nyerő, amelyik megtalálja az egyensúlyi, munkát terhelő adószintet ill a korszerű és egyszerű adóadminisztrációs rendszert.

          • Zoltán Pogátsa

            Én meg a legeslegtöbbel találkoztam. :)) Bibibii :)

          • VGZS

            Az elmúlt 2 évben kb 20-25 embert interjúztattam – gk kereskedelem és szerviz- 2-en kapták legálisan a fizetésüket a korábbi munkahelyükön.

          • Miklós

            Természetesen minden versenyhelyzetben ott van a bérköltség, mint tényező. De én a “nem kell fejleszteni, mert el vagyunk az emberek nyomorgatásából is” gondolkodásra utaltam. Szerintem így csak az “állam” gondolkodik, vagy egy külföldi cégtulajdonos, ha a cég helyzete bizonytalan, vagy tudja, hogy rövidesen elmegy, és ki akar minden lehetséges pénzt paszírozni a cégből, de nem olyanok, akik hosszútávon gondolkodnak.

          • Harold Finch

            A “kizsákmányolást” (nem egy szakszó, inkább indulatszó) költségét leeht növelni pl. jó szabályozással: jól működő adóhatóság, munkaügyi hivatal, versenyhatóság stb.

            A Rehn-Meidner modell biztos nagyon remek modell, de mondjuk azután kellene használni, hogy a magyar állam korrupciója csökken, megszűnik a state-capture és a maffia-állam és jó szabályozóként lép fel az állam (min mondjuk 2009ben volt a GVH)

            Ma 2014-ben szerintem ezek alapvetőbb problémák, ezekkel kellen foglalkozni.

            Elméleti síkon nézve a dolgot a Rehn-Meidner modell helyett talán érdemesebb lehet intézményi és viselkedési közgazdaságtani modelleket tanulmányozni, valószínűleg több a magyarázó, prediktív erejük és jobb policy megoldásokat is lehet leszűrni belőlük.

          • ingyenebed

            jézusom hol élsz te?
            szerintem termelést te közelről még nem láttál.
            a minket körülvevő termékek nagyobbik része a technológiai innováció terméke.
            vagy magyarázd már el nekem hogyan lehet tabletet, okosórát, rizsfőzőt, mobiltöltőt, akármit gyártani techonlógiai fejlesztés nélkül, “kizsákmányolással”.
            he?
            ahol én dolgozom, ott az embereknek annyi dolguk van, hogy a gépek körül pakolásznak, meg minőséget ellenőriznek.
            nem azért mert ki vannak zsákmányolva, hanem mert 1 db olyan folyamatlépés nincs, amit emberi munkával meg lehet egyáltalán csinálni. süsdmeg.
            az oké, hogy a tejet még mindig a tehénből fejjük, de nem ebből áll a termelés..
            okosórát nem lehet kalapáccsal meg csavarhúzóval gyártani.
            bár még a mezőgazdaságban is egy farmer is diplomás, és kutatási projecteknek ad otthont a farmján, már ha haladni akar.
            kizsákmányolás jézusom, hol élsz te?
            az összes fejlett kütyüt, amit magad körül látsz, a piac kényszerítette ki.
            a laptopot is amin a idiótaságaidat pötyögöd, meg a netet is ahova felrakod.
            szállj már le a földre, menj be egy gyárba, beszélj a mérnökökkel, kontrollingosokkal, QM-esekkel, HR-esekkel, meg a menedzsmenttel, akik döntéseket hoznak, aztán írjál blogot arról, hogyan működik a gazdaság.

    • Tarzi

      – pl. államközi szerződések keretében történő beszerzéseknél bartermegállapodás keretében lehetnének érintettek ezek a cégek.

      – minimálbéremelés: szvsz először fel kéne osztan ia minimálbért legalább 5 kategóriára, méghozzá az adott munkakör betöltéséhez szükséges iskolázottság/ismeretanyag és munkatapasztalat függvényében. Pl:

      – munkatapasztalatot és képzettséget nem igénylő pozíciók
      – alapfokú szakmai képzettséget igénylő pozíciók
      – középfokú szakmai képzettséget igénylő pozíciók
      – főiskolai végzettséget igénylő pozíciók
      – egyetemi képzettséget igénylő pozíciók

      Viszont sajnos a hazai munkaerőpiacon – ill. leginkább azon kívül – bőven vannak olyanok, akik kb. semmi9ylen értékteremtő munkára nem alkalmasak, mert nincs sem hasznavehető ismeretanyaguk, sem a munkához/emberek közti kommunikációhoz szükséges szocializáltságuk. velük szerintem a szerző sem tudna mit kezdeni.

      • szlevi

        A megközelítés jó, de ez a létező legostobább felosztás lenne, egy húsz éve elavult, posztkomcsi dogma alapján.
        Ennél sokkal értelmesebb lenne, ha igenis a munkakör által megkívánt *technológiai* szint alapján osztanák fel, több okból is. Egyrészt a világ eleve erre halad azaz elég jól látszik már egy ideje, hogy a technikai fejlődés miatt a szolgáltató ill az építő/beruházó szektorokon kívül minden más szépen vagy megszűnik vagy fejlett technológiai tudás nélkül elérhetetlen lesz a munkavállaló számára, másrészt világszerte megszokott ma már, hogy senki nem kérdezi, hol tanult programozni a jelentkező ha egyszer képes bizonyítani tudását (én szerintem soha nem néztem meg az elmúlt ~15 evben, ki hol végzett, amikor kerestem valakit felvételre.)

  • szofter

    “Önmagában feltünő, hogy […] milyen magas azon cégeknek és ágazatoknak az aránya, amelyek maguk is állami hátterűek (közszolgáltató ill. egyéb állami tulajdon), rendszeresen az államból, vagy állammal együttműködve élnek meg […]. Azaz vélhetően jellemzően csak ott tudott megkapaszkodni és felnőni egy magyar hátterű vállalati kör, ahol a kapcsolatoknak, kötődésnek, szabályozóknak, esetleg korrupciónak nagyobb szerepe lehet.”

    “Az erős középvállalati szektorhoz tudatos fejlesztő állam kell!”

    Szóval az a bajunk, hogy szinte csak az államon élősködőkből lesznek nagy cégeink, és erre az a megoldás, hogy az állam még több pénzt pumpáljon beléjük… Aha. Azt hiszem, nincs több kérdésem :)

    • Zoltán Pogátsa

      Nem olvastad el az egész cikket. Az is a bajunk, h “piaci alapon” sem lettek magyar cégek. Ne olvass szelektiven.:)

      • Harold Finch

        Nem piaci alapon hogyan nevelünk piacon sikeres céget?

        Szerintem a mi korrupciós szintünkhöz inkább az egyes pozitív latin.amerikai megoldások, illetve lengyelek finn oktatást követő útja szolgálhatnak példával.

        • Zoltán Pogátsa

          Ezek mind állami megoldások például.

          • Harold Finch

            De nem közvetlen beavatkozások a gazdaságba, mint ez: “az állam a technológialilag innovatív KÖZÉPVÁLLALATOK számára megrendelői igényt,”

            Ki dönti el melyik vállalat innovatív és melyik nem?

            Az meg hogy a (nem feltétlen állami, lehet alapítványi, önkormányzati, egyházi is) közoktatásra pénzt növelik, ahhoz nem kell MNB Növekedési Hitelprogramnak vagy más látszatintézkedésnek társulnia.

        • Cole Cash

          Ilyet egyrészt senki nem mondott, másrészt alapvetően fogalmatlan a felvetés is: A kérdés az, hogyan jönne létre a szabad piacon sikeres vállalkozás úgy, hogy mindig vannak csókosok és ‘közeliek’, akik alapból előnyösebb helyzetből indulnak.
          Az államon múlik, hogy piacképes dolgokat támogat, vagy a piaci működésre képtelen pénzszivattyúkat, amik csak a saját kis korrupt dimenziójukban működöképesek. Utóbbit hiába hozod létre, természetesen meghal, amint elzárod a csapot.

          • Naki Béla

            Talán furcsa lesz amit mondok, de a “szabad piacgazdaságban” nagyon sok olyan sikeres vállalkozás jött úgy létre, hogy “csókos” vagy “közeli” volt……:))))
            Felejtsd el a legendát, tanulmányozd a gazdaságtörténetet !

          • Cole Cash

            Ha megnevezel egyetlen magyart, látni fogom hozzászólásod értelmét.
            Mi most aszem Magyarországról beszélgettünk, leginkább ’89 óta.

            Példálózhatsz sok generációs, mostanra globális cégekkel, amik nem itt jöttek létre, csak ez ugye szinte értelmezhetetlen, és persze a keleti blokk maradékában is, hasonló okból.
            A ma és a közelmúlt magyar viszonyairól beszélünk, nem arról, hogy a 3-400 éve rabszolgaságból meggazdagodott, vagy a világháborúk alatt koncessziókon hizlalt óriás cégek hogy lettek azok amik. Vagy szted reális, hogy a mai Magyarországból kinő egy ilyen?
            Pár száz évig kellett volna még tömni mondjuk Simicska úr cégeit, hogy külföldön godzilláskodhasson belőlük. Kicsik vagyunk mi ehhez és itt nincs semmi, csak föld és víz.

          • Harold Finch

            És mi lenne ha nem támogatna semmit, “csak” minőségi oktatást, egészségügyet, adórendszert biztosítana?

            “Az államon múlik” – akkor talán először a korrupciót kellene svéd (na jó, csak osztrák) szintre csökkenteni, azután felőlem lehetnek ilyen remek államközpontú megoldásaink.

            Általánosságban pedig a támogatások (az EU támogatások is, a magyar államiak meg pláne) fő problémája pont az hogy olyan piacképes cégeket támogat, akiknek semmi szükségük támogatásra, mert anélkül is fejlődnek, illetve a másik oldalról totál piacképtelen dolgokat támogat.

          • Cole Cash

            1. Ilyen programmal itthon még a parlamenti küszöb se lenne meg: se gyülölet, se osztogatás, se csókosok – nem tudom hogy képzeled :)

            2. Az nettó naivitás, hogy előbb itt, majd utána ott. Ez a 22-es csapdája. Lehetne felülről kezdeni, ha csak ott lenne igazán nagy baj, de mindehol igazán nagy baj van – ha érted.

            3. Ezzel nehéz vitatkozni, de ez egyenes következménye az első és második pontnak.

          • Harold Finch

            A korrupció csökkentésér tett hiteles és jól kommunikált ígérettel simán választás lehet nyerni, és ez egy jó cél, amit önmagában is el lehet érni törvényekkel és egy korrupcióellenes ügyészséggel – lásd Románia tökéletlen, de mégis előremutató törekvéseit.

            A cikben szereplő Rehn-Meidner modellel ÖNMAGÁBAN pont ugyanúgy nem lehet bejutni a parlamentbe mint bármelyik bonyolult közgazdasági gondolattal, és a RH-modell jó eséllyel még káros is lenne.

            Szóval nem igazán validak az érveid :)

          • Cole Cash

            Jah, tök szép amit mondasz, kár hogy teljesen alaptalan, főleg mivel szintén 22-es csapdája: Ha az igéreteken múlna, 25 éve nem lennének titkosak az ügynök akták, hogy csak egy remek példát mondjunk.
            Senki nem hiszi el, hogy felszámolná itt bárki a korrupciót, hiszen korrupció nélkül oda se kerülhetsz, ilyen a rendszer, akkor meg hogy? Bokros MOMA-ja vagy az LMP-től teljesen hihető, hogy felszámolnák a korrupciót és sokkal szakmaibb alapokon működne a dolog, oszt le se szarja senki.
            Valójában a többséget az sem érdekli, hogy létezik a korrupció, nem is érti, mi is az igazán, miközben ő maga is napról napra él vele vagy éppen áldozata.
            Ennél sokkal egyszerűbb dolgokat sem ért az átlag szavazó, és ezért pofon egyszerű dolgok mentén szavaz. Abból pedig nálunk messze kiemelkedik a gyülölet és harag. Ezért lett a kisebbik helyett nagyobb rossz és ezért jön most fel a jobbik, mert erre éhes a nép, ezt szereti.

            Szóval ahogy korábban, most ezt sem érted, csak magyarázni szeretnéd 😉

          • Harold Finch

            Érvelési hibákat halmozol egymásra, nem igazán értem miért kellene ezeket nagyszerű gondolatokként elfogadnom és helyeselnem.

            Amúgy nem én vagyok naiv, te vagy tájékozatlan.

            Továbbra sem érvelted meg miért jó a cikkben lévő Rehn-Meidner modell.
            Azt valószínűleg mégannyira se szavaznák meg mint amit én írtam.

            LMP-nek nem megy -> LMP rosszul kommunikál és nem épít szervezet, ebből más nagyon nem következik.

            Ügynökakták offtopik és szalmabábérvelés. Semmit nem állítottam erről a témáról, tehát nincs is mit cáfolnod. Példának meg rossz, mert a legtöbb posztkommunista országban nyilvánosak az akták, tehát nem lehetetlen, ahogy a korrupció csökkentése sem.

            Romániának nem fejlettebb az oktatása, nincsenek komolyan demokratikus hagyományai, nem vagy alig jobb a sajtószabadság, nem demokratikusabb mint a 2009-es Magyarország. Mégis egyre kevésbé korrupt.

            A romániai külső nyomásra elkezdett antikorrupciós programot adta el Băsescu saját politikai termékként sikeresen, és eredetileg ezzel Ponta ellen akart lépni.

            De Laura Kövesi önállósította magát és Băsescu és Ponta környezetéből is csukják le a politikusokat, valódi eredmények vannak. Meg hibák is, de a jó irányba tettek egy lépést. Most ott tartunk, hogy, Ponta is méltatja Kövesi eredményeit (mintha ő nevezte volna ki) és az elnökválasztást az antikorrupciós programmal induló Johannis nyerte Ponta ellen http://444.hu/2015/03/16/a-kelet-europai-orszag-ahol-tenyleg-odalepnek-a-korrupt-politikusnak/

            Persze lehet mondani hogy ilyen úgyse lehet, aztán mégis van.

            Az előítéletek az átlag szavazóról az csak a te véleményed, nem ártana alátámasztani egy cikkel, értékrendkutatással, vagy valamivel :)

          • Cole Cash

            “Továbbra sem érvelted meg miért jó a cikkben lévő Rehn-Meidner modell.Azt valószínűleg mégannyira se szavaznák meg mint amit én írtam.”

            Ez lehet azért van, mert soha nem is akartam, nem is arról beszéltem és az kicsit sem az én hibám, hogy te nem érted a magyart, csak használod.
            Össze-vissza csapongsz (az nagyon fontos, hogy az LMP hogy kommunikál, de az nem, hogy világ szégyenére csak itt titkosak máig azok az akták, amiket egyébként igéretük szerint az ÖSSZES parlamenti párt nyilvánosságra hozna … és nem érted, hogy ez hogy jön ide, ennyire okos vagy ugye), mindenbe mindent belemagyaráznál, miközben a rendszer legalapvetőbb problémáját nem vagy képes megérteni, vagyis hogy az egyik azért nem változik, amiért a másik sem, és fordítva. Hiába találsz ki bármit, ha nincs aki mögé álljon, ha nincs aki megtegye, ha alakosság nagyobbik fele olyan, amilyen.
            Nem általánosságban és nem gazdaságtudományilag, hanem itt és most, kicsiny rögvalóságunkban.

            Mivel már másodszor derűl ki két teljesen más témában (és oldalon – éljen a Disqus) hogy csak magyarázni szeretnéd, a jövőben csak simán leszarlak, mint a többi droidot.
            Mert ez így logikus és bölcs. Nem baj, hogy szted nincs így, ahogy az sem, hogy ezt sem érted 😉

          • Harold Finch

            Szóval mindenki aki nem érti a te gondolataid nagyszerűségét az droid.

            Szerintem kezeltesd magad, nárcisztikus személyiségzavarod van.

          • Cole Cash

            Mivel már közöltem veled, hogy sztem egy ostoba droid vagy, nem tudom milyen logika mentén jutottál el odáig, hogy érdekel a véleményed. (Egyébként másodszor állsz sorba pofonért, gondolom senki nem szól hozzád, ezért neked kell házhoz menni, hogy foglalkozzanak veled.)

            Számomra ez csak azt támasztja alá, hogy ostoba droid vagy. Persze nálad biztos erre is van egy alternatív-valóság, csak azt én leszarom, mivel egyedül élsz benne.

            Sok sikert, kedves örökre ignorált polgártársam.

      • szofter

        De elolvastam az egészet, és erre a bajra (nem mintha ez egy másik baj lenne, ez ugyanaz a baj máshogy megfogalmazva: akárhogy nézem, az, hogy csak “nempiaci” alapon nőttek meg cégek, és az, hogy piaci alapon pedig nem nőttek meg cégek, egy az egyben ugyanazt jelenti), szóval erre ugyanúgy nem az a megoldás, hogy az állam istápoljon cégeket, mert akkor soha a büdös életben nem lesznek piaci alapon felnövő cégeink. Ez így egy önbeteljesítő jóslat – aztán lehet körkörösen mutogatni, hogy lám-lám, a szabad piac képtelen magas hozzáadott értékű hazai cégeket létrehozni. Naná, hogy képtelen, ha egyszer az állam senkit nem hagy az államtól függetlenül boldogulni…

    • Cole Cash

      Az állam nem csak úgy tud fejleszteni, hogy pénzt ad. Valójában azzal nem is tud fejleszteni. Szabályozással, megfelelő rendszerek működtetésével, különböző segítők és könnyítések bevezetésével, a képzések kiterjészétésével és modernizálásával is tud segíteni az állam és egyéb olyan módokon, amik nem direkt pénzosztásról szólnak.

      Valójában aki lopni akar, így is tud (csak kicsit bonyolultabb), aki meg nem, az úgy se fog. Szóval ha sikerülne nem ostoba, tolvaj senkiháziakat megválasztanunk (akik a demagóg populizmuson és a gyülöletkeltésen kivül máshoz is értenek), az komoly előrelépést jelenthetne.

    • Naki Béla

      Mégegyszer.
      Értően olvasva egyértelmű, hogy miről van szó. Két külön csoportról és állami magatartásról beszélünk, amit csak te keversz össze azon az alapon, hogy mindkettőben megrendelő szerepben van az állam.
      1.) A csak az államból élő cégeknél nincs más motiváció, minthogy a közös lóvét megcsapolják. Ezek nem akarnak semmit később sem külpiacokon eladni, lévén csak a lopásra jönnek létre.
      2.) viszont. Az állam segíthet a magáncégeknek új terméket, technológiát előállitani, akár úgy is, mint első vásárló, amit aztán később, -piaci alapon -export piacokon lehet eladni. Ebben egyébként semmi újdonság nincs, ezt csinálták a koreaiak is a csebolokkal (Samsung, LG stb.), de az amerikai Darpa is ezt a célt szolgálja.

      Mit nem értesz?

      • szofter

        Amikor az állam vásárlóként van jelen a piacon, tehát termék vagy szolgáltatás ellenében ad pénzt, az nálunk (és nem csak nálunk) ugyanúgy a korrupció melegágya, mint amikor ellentételezés nélkül adja, hitelként vagy támogatásként. Ha úgy vesszük, a Közgép se pofára kapta a pénzt, amíg még jóban volt a két régi jóbarát, hanem aszfaltozásért, építkezésekért, építőipari termékek-szolgáltatások ellenértékeként. De ez senkit nem akadályozott meg abban, hogy ugyanúgy vastagon fogjon a ceruza, amikor az összeget írják a számlára. Kettéválaszthatod a dolgot, hogy az egyik fajta cégben kizárólag a lopás a motiváció, a másikban meg a lopás mellett van még más is, de attól még mindkét modellben virágozhat a korrupció.

  • Naki Béla

    1.) Azok, akik az EU-s transzfereket, csak mint beömlő fejlesztési forrást értelmezik, téves úton járnak. Ez a rendszernek csak egyik eleme, de nyugodtan tessék mellé írni azt is, ami negatív, nevezetesen a teljes piacnyitás miatt elveszett munkahelyeket, a leépült iparágakat, az elmaradt adókat, vámokat, valamint a legális piacvédelem teljes hiányát, ami miatt már a fogselymet is Hollandiából importáljuk. Az így előállt mérleg korántsem egyértelműen pozitív, valószínű, hogy enyhén veszítünk is rajta. A köznép (a közgazdászokkal és a mafla “européer” értelmiségünkkel szemben) ezt helyesen lája és úgy fogalmazza meg vulgáris módon, hogy “csak a piacunk kellett”.

    2.) AZok, akik azt gondolják, hogy csak az a baj, hogy a politikusok / fidesz / ballibb lopnak, az megint csak téves úton jár. Persze lopnak, de nem ez a bajunk igazi gyökere.

    3.) Azok, akik azt gondolják, hogy mi, magyarok elrontottuk, bezzeg a csehek / lengyelek / szlovákok ügyesebbek voltak, na, az meg aztán megint csak nem ért az egészből semmit. A helyzet az, hogy ezek az országok, pont abban a bajban vannak, amiben mi is.

    4.) Az állam igenis lehet fejlesztő állam. Ilyen módon kell is, hogy segítse a helyi ipart, exportképes termékekhez és ezen keresztül exporthoz segítse a partnereit. A gond az, hogy az állam eddig nem ilyen igénnyel lépett fel a “baráti” cégekkel szemben, hanem mindössze csak azzal, hogy megsápolják a közösségi forrásokat. Aki nem érti a kettő közötti különbséget, csak az lát a cikkben ellentmondást.

    5.) Aki a tiszta ún. versenypiaci modell híve, annak fogalma sincs miről beszél. Gazdaságtörténeti példákat nem lehet emellett felhozni, csak a közgazdasági maszlagot (bár az igaz, hogy eza maszlag perpillanat elég sok embert elért). Mindenesetre azt javasolom, a vegytiszta nemzetközi versenymodell híveinek, hogy korrekt és fair szabályok mellett álljanak ki egy menetre Klicskó ellen. Oszt győzzön a jobbik……na ennyit jelent e vesrenymodell. De ezt még józan paraszti ésszel is be lehet látni.

    • Harold Finch

      “Azok, akik azt gondolják, hogy mi, magyarok elrontottuk, bezzeg a csehek / lengyelek / szlovákok ügyesebbek voltak” – pedig ez pont így van

      Mi hívtuk le a legtöbb EU-s forrást GDP arányosan, mégis nálunk legkisebb a GDP növekedést.

      Valamit nagyon rosszul csinálunk. :(

  • Mihály Sebők

    Félelmetes! Most nem erről az ügyről van szó csupán, de maholnap nem marad egy tiszta emberünk aki a magyarságot kivezesse az asszimilációs örvényből, a szegénységből, a kilátástalanságból! Avagy csak mi nem tudunk vezéreket választani? Minden képen mi is tehetünk róla uraim!

  • István Tamasi

    Valóban nem gyűjtöttem össze akkora vagyont, mint lézerjankó, de amim van azt legálisan, becsületes úton szereztem és meg vagyok elégedve a sorsommal. Egész életemben produktív termelő szférában dolgoztam, lézerjankó mércéjével persze kevesebbet érek, mert kevesebb a vagyonom mint neki, de nem ezért szóltam hozzá, hanem azért mert erős a gyanú, hogy lézerjankó nem legális jövedelméből gazdagodott meg. Nem irígykedek, hanem feltettem egy kérdést és talán arra reagálhatott volna személyeskedés helyett. Jó lenne, ha reagálna lézerjankó luxusszállodai költéseire! Mi indokolta, hogy egy ilyen uborkafára felkapaszkodott szarjankó a legdrágább szállodákban lakjon közpénzen? Milyen ügyekben utazott? Például a titkosszolgálatokért felelős miniszter soha nem ártja bele magát konkrét ügyekbe – kivéve persze pártállam esetén – . Nagyon árulkodóan lóg ki a lóláb, hogy amint megvakarták az ügyet UTÓLAG (!) befizeti a szállodaköltséget, de ha nem sáros, akkor miért fizeti be??? Kádár elvtárs állami protokoll keretében vadászott együtt szovjet barátaival. A fitymaszos “urak” nagyon is sokat tanulhatnának szerénységet tisztelt Kádár Jánostól /ha már volt szíves felemlegetni/. Bizony helyes lenne egyforma mércét használni és nem engedni például, hogy mutyiviki apukája és testvére tőzegbányát működtethessenek MAGYAR természetvédelmi terület közepén sokmilliárdos haszonnal.

  • Pál Pay

    Irigykedés, rosszindulat egy piócával szemben nem szép dolog??? Vajon mi váltott ki rokonszenvet? Talán tetszik az úrnak magának is piócának lenni???

  • Varga Anikó

    Az, hogy István mire vitte az életben, fogalmam sincs.
    Lázár mire vitte????????????????????????????????????????????????????????????????

  • Jana a Hosszúfülüek Bandájából

    Önnek igaza van! Teljesen úgy működnek ezek,mint azok. Tanulták tőlük…. De Ön tényleg ezt akarta a rendszerváltás hajnalán? Mert sajnos szinte semmi nem változott.

  • Jana a Hosszúfülüek Bandájából

    Kedves István! Önnek, nekem nem kell “magyarázkodnunk” . A politikai “elitnek” (?) kell.

  • http://danielhomola.com/ bayeslaw

    “Az EU szerkezete, fölépítése ugyan is arra van kitalálva, hogy a centrum országok(élükön Németországgal) ki tudják zsákmányolni a déli- ill. periféria országokat.”
    te melyik bolygón élsz? Mo-n az elmúlt 10 évben mi épült meg, valósult meg EU pénz, tehát német, belga, angol, holland adófizetők pénze nélkül? Csak egy dolgot mutass kérlek.. Mo konkrétan összeomlana pár hónap alatt az EU nélkül, mert annyira versenyképtelen, középszerű, korrupt balkáni szerencsétlenisztán, totális gazdasági kitettséggel.. ahogy a cikk is írja, nevetségesen alacsony a know-how, a K & F, az innováció, és ebből fakadóan szép lassan EU kínája leszünk, egy tanulatlan, seta-suta összeszerelőnép aki azért verseng hogy ő rakhassa össze azt az autót, telefont, terméket, amit a német, angol, francia mérnök tudós kikutatott, lefejlesztett.. nálunk az a siker-propaganda, h juhé még1 autó gyár jött ide.. basszus, 20 év múlva senki nem fog autót gyártani emberekkel, erre nem lehet egy ország jövőjét építeni.. az iskolában 1. osztálytól kódolni, fejleszteni, matek-ot, tudományt kéne tanítani (persze a humán dolgokat nem elhanyagolva) és akkor talán lenne vmi pici esélyünk hogy lesz még 10 prezink 20 éven belül.. még az is édes kevés lenne, hogy utolérjük a nyugatot, de talán elég lenne a totális végső megbaszódás elkerülésére, ami felé most padlógázzal száguldunk kormányról kormányra, pretty much pártoktól függetlenül..

  • szerintem

    hagyjuk már ezt a nyugat-fetisizmust könyörgöm. hasonlítsd össze az eu-s transzferek összegét azzal a pénzmennyiséggel, amit a centrum országok vállalatai kitalicskáznak az országból profit v adócsalás alatt. Meg ez a hozzáadott érték is kezd nekem sántítani. Mi a fenével ad hozzá többet a hollandiai árufeltöltő a lidlben, mint a magyar árufeltöltő a lidlben, amitől 3-400 ezer ft-nyi eruót ér a munkája 70ezer helyett?

  • Quercus

    “szép lassan EU kínája leszünk” Ez igaz. Ez Orbán célja

    “amit a német, angol, francia mérnök tudós kikutatott, lefejlesztett..”
    És ebből mennyi a német, francia, angol mérnők, és mennyi az agyelszívással megszerzett indiai, lengyel, román, magyar, stb. mérnök?

    “Mo konkrétan összeomlana pár hónap alatt az EU nélkül,”
    Ezt a dumát talán be lehetne fejezni. Meg azt is, hogy azért nem tudunk fölzárkózni a centrumhoz, mert a Fidesz ellopja a pénzt. Egy lófaszt mama. Egyrészről a liberális csőcselék ugyan úgy ellopta. Másrészről: Magyarország 2013-ig nettó 22 milliárd eurót kapott az EU-tól. Tudod mennyi pénzt ölt Németország a gengszterváltás óta a volt NDK fölzárkóztatására? 2 ezer milliárd eurót! A százszorosát annak, amit mi támogatásként kaptunk. Hol tart a Kelet-Német területek fölzárkózása?
    Magyarország, és a Kelet-Európai országok modern kori gyarmatok. Ezért volt ránk szükség. És bármennyire is nem tetszik ez a szélső liberális ellenzéknek, és holdudvarának, ezt a választók világosan látják. A baj az, hogy nincs más alternatíva, mint a gazember, tolvaj Fidesz. És ha nem fog fölbukkanni egy Syrizához hasonló szociáldemokrata értékrendű párt, akkor a következő választásokat viszi a Jobbik.

  • http://danielhomola.com/ bayeslaw

    szerintem már eléggé egyértelmű h egy öregedő korfájú országban (egész nyugat ilyen kb) innovációtól tud egyedül fenntarthatóan nőni egy gazdaság. ha nincs, akkor összeszerelés, kapálás, talicskázás, mások ötletének megvalósítása és egyéb robotmunka van, illetve eszeveszett brain-drain amitől az egész átmegy egy ördögi körbe. mondj már a graphisoft-on és prezi-n kívül egyetlen magyar céget ami vmi világ szinten versenyképes dolgot művel..

    a hollandiai árufeltöltő kb ugyanolyan szarul keres a holland értéken mint a magyar társa magyar viszonylatokhoz mérten. direktben, összehasonlítani a holland meg a magyar lidl feltöltő bérét teljesen értelmetlen.

  • Harold Finch

    Ok. hasonlítsuk össze, várom az adatokat a szörnyű “profit-kiszivattyúzásra”

    Ja hogy az nincs :) Meg a magyar cégek is pont úgy “kiviszik a profitot”

    Mítoszok helyett
    http://blog.defacto.io/post/92518618000/europai-munkaert-europai-bereket

    A pénzek rossz felhasználása, a mi hibánk nem az EU-é
    http://index.hu/gazdasag/defacto/2014/04/14/ez_unios_tagsagunk_legnagyobb_kudarca/

  • Gábriel Nagy

    A Graphisoft és a Prezi sikere vezet bárhová az emberiség túlélésének útján?

    Szerintem igenis direktben hasonlítsuk össze az ausztriai Spar (eladó, pénztáros) vagy egy vendéglátóipari dolgozó fizetését, aminél gyakran a holland se több, és rájövünk, hogy nagy mentális különbségek vannak. Mindkettőhöz tényleg elkábítva kell lenni, hogy valaki nettó 1500 euróból ne tudjon kijönni havonta, vagy bedumálja azt, hogy neki a havi 85 ezer elég mindenre, amire reálisan vágyhat egy 21. századi tudású ember.

    Gondok:
    1. Nem azzal foglalkozol, amihez értesz, és szívesen csinálod, robot-multi-kulti.
    2. A túl magas és a túl alacsony fizetés is rombolja a kis- és közép vállalatok épülését. (Ausztria, Magyarország)
    3. Megy a külső és a belső energia és pénzszivattyú, és a demokratikus jó nép hagyja. Einstein egy mondása szerint is ez a fő gond.
    4. Egészségkultúra és oktatás mélyrepülésben
    5. Egyelőre nincs publikus megoldási terv sehol a nagyvilágon: https://youtu.be/XjrnqGl1htg, reménykedő kicsik, tomboló és föld romboló tömegek világában élünk.

  • szlevi

    Vannak magyar cegek, akik siman megutik a nyugati szinvonalat (rookonsagomban tobb is van), de a magyar “uzleti kultura” (HAHAHA!) egyszeruen korrupciora epul, azaz meg ha akarnanak sem lennenek igazan eletkepesek nelkule (ti. evek kellenek, mig betorsz egy piacra es megveted a labad.)

  • http://danielhomola.com/ bayeslaw

    “A Graphisoft és a Prezi sikere vezet bárhová az emberiség túlélésének útján?” ezt remélem, hogy nem komolyan mondtad, ha igen, akkor spóroljunk meg egymásnak úgy kb 30 percet, pár millió apoptózisban elhunyó idegsejtet és egyéb idegkárosodást..

    csak egy tipp: arra esetleg gondoltál, hogy azok a szoftverek amit ez a két cég csinál, nem direkt, explicit úton fog malária gyógyszert, okosabb mérnöki termékeket és szárazságtűrő gmo crop-ot eredményezni, de használja majd őket kismillió kutató, fejlesztő, innováló cég és szervezet hogy azzal növelje a produktivitását, csökkentse a költségeit, növelje a versenyképességét, tehát végső soron gyorsabban, olcsóbban, okosabban érjen célt ezzel pedig az egész emberiség előrébb lépjen egy picit?

    tudom, hogy komplex dolog ez a mai globális világ, de azért 1 lépésnél már igazán illene tovább lépni mikor fejben lesakkozunk ilyen dolgokat..

  • http://danielhomola.com/ bayeslaw

    van egy érzésem továbbá az ilyen kijelentéseid olvasva “Mindkettőhöz tényleg elkábítva kell lenni, hogy valaki nettó 1500 euróból ne tudjon kijönni havonta”, hogy nem éltél még külföldön. Kapaszkodj meg, én (meg úgy pár millió korombeli, képzett diplomás) 2000 eurónak megfelelő fizuból is elég nehezen jövök ki Londonban, arról meg hogy félretegyek egy ideig még nem is álmodhatok.. hát most mondd meg micsoda igazságtalanság, pedig aztán milyen sok pénz az a 2000 euró, mennyi túró rudi meg sör kijön belőle Bp-en nem? szar ez a UK úgy ahogy van, na..

  • Guest

    Jaj, ne mar, hagyjuk mar az ilyen ostobacska altalanositasokat… nehogy mar egy kapal ala vegyuk a 30+ eves, sajat iparagaban #1 poziciot is elert, magyar cegkent meg a kommunizs idejen elsokent Amerikaban tozsdere vitt Graphisoftot, akik organikusan novekedve lettek vilagcegge (FYI termekeikkel egy bizony az emberiseg jovojet szolgalo iparagot segitve) meg a Prezit, egy oteves startupot, amelynek minden penze VC befektetoktol jon ossze, egy a sok-sok SaaS ceg kozul… komolyan, en sokra tartom a Prezit (bizonyos feltetelek mellett meg dolgoznek is nekik, ami nalam igen ritka, marmint magyar cegeket egyaltaln fontolora venni), de kifejezetten idegesit mar ez a realitasoktol teljesen elrugaszkodott hype korulotte.

  • http://danielhomola.com/ bayeslaw

    nagyon könnyen átlibbensz azon a 7000 milliárd forinton, sőt még ki is kéred szinte magadnak, hogy hogy csak ennyi.. esetleg ezt olvasd el: http://index.hu/gazdasag/2014/02/12/tiz_eve_dol_a_le/

    senki nem mondja hogy a fejlett országok nem járnak ugyanúgy jól a mi tagságunkkal de kapnak cserébe elképesztő társadalmi feszültséget a több millió bevándorlóval és az emiatt ellehetetlenülő szociális hálójukkal.. szóval ott sincs kolbászból, hidd csak el..

    de mondom, senki nem mondja, hogy itt valamilyen irgalas szamaritánus rendről lenne szó, de ne feledjük, hogy jóval több pénzt kapunk mint adunk, becsatlakozhattunk egy 500 milliós gazdasági közösség vérkeringésébe, oktatásába, munkaerő piacába. Tanulhatnuk / tanulhatnánk sokkal de sokkal fejlettebb és régebbi demokráciáktól törvénykezést, politika kultúrát, szóval nem olyan rossz dolog ez, gyarmathoz hasonlítani meg.. hát szerintem ha ezt így kiejtenéd a szádon mondjuk egy kongói előtt, lehet hogy szó nélkül felnégyelne.. szeretem én is a költői túlzást, de azért never-go-full-retard..

  • szlevi

    Na, pontosan a hozzad hasonlo felmuvelt, ostoba idiotak miatt kormanyoz ez a primitiv, gatlastalan falusi suttyokbol allo rablobanda.

  • Quercus

    1, Van egy szint, ami alá úriember nem süllyed. Nem olvasom az Indexet, nem nézem az ATV-t.

    2, Matek. Én 22 milliárd euróról beszéltem. Te 7000 milliárd forintról. Ugyan az. De ha nekem nem hiszel: http://ec.europa.eu/hungary/about-us/eu-and-your-money/index_hu.htm

    3, “elképesztő társadalmi feszültséget a több millió bevándorlóval és az emiatt ellehetetlenülő szociális hálójukkal.”
    Kevered a dolgokat. Nem az eu-ból érkezik a több millió bevándorló, hanem pl, Észak-Afrikából. És azért, mert a tetű, lator USA, kizárólag a saját érdekeit figyelembe véve, háborúkat robbantott ki a térségben, rászabadítva a menekülteket Európára.

    4, Ha majd lesz időd, írd már le a gyarmat definícióját.

  • http://danielhomola.com/ bayeslaw

    1. ok, így nehéz lesz, nem tudtam hogy ekkora úriemberrel van dolgom.

    2. tudom, hogy ugyanannyi, azért írtam forintban mert azt reméltem naívan úgy jobban érzed a méretét.. tévedtem..

    3. én ugyan csak Brüsszelben, Londonban éltem, (mondataidból ítélve te Mo-n kívül nem igen), de elég messze jársz a valóságtól.. úgy is mondhatnám, ha nem úriemberhez lenne szerencsém, ostoba baromságokat beszélsz.

    4. csodás dolog ez az internet. most is épp azt használod. odass miket tud: https://www.wikiwand.com/en/Colony

  • Gatwick Béla

    “hasonlítsuk össze, várom az adatokat a szörnyű “profit-kiszivattyúzásra”Ja hogy az nincs ”

    de van…2012-es adat szerint 242 milliard dollar ment ki okosban az orszagbol offshore cegeken keresztul es ezt jellemzoen a big4 konyvizsgalok szerveztek a multik megbizasabol/laszlocsaba,drazse,oszko,simor/

  • Gábriel Nagy

    Halálosan komoly volt, és ezzel még jópár atomfizikus, kertész vagy meditáció oktató is egyetért a tudtommal. Kerüljün 30 perc alatt tisztí víz a pohárba szerintem egyre több fejben.
    A mutatós rész sikerekkel egyet értek, az iránnyal kevésbé.
    Malária, szárazságtűrő, költségcsökkentés, versenyképesség? Remélem ez a négy vicc volt :). Az előrébb lépés jöhet. Valahogy sokak érzése az, hogy padlágázzal megyünk hátramenetben, és néha bátortalan kísérletet teszünk a fék megnyomására, közben lehet iPad-del játszani, valahogy a mosolyt hiányolom.

  • szlevi

    Az hagyjan, tenyleg hagyjuk mar az ilyen ostobacska altalanositasokat – de vegkepp nem kellene egy kalap ala vennunk a 30+ eves, sajat iparagaban #1 poziciot is elert, magyar cegkent meg a komcsik idejen elsokent Amerikaban tozsdere vitt Graphisoftot, akik organikusan novekedve lettek vilagcegge (FWIW igen, termekeikkel bizony pont az emberiseg jovojet szolgalo iparagot segitve) meg a Prezit, egy oteves startupot, amelynek minden penze VC befektetoktol jon ossze, egy a sok-sok SaaS ceg kozul… komolyan, en sokra tartom a Prezit (bizonyos feltetelek mellett meg dolgoznek is nekik, ami nalam igen ritka, marmint magyar cegeket egyaltaln fontolora venni), de kifejezetten idegesit mar ez a realitasoktol teljesen elrugaszkodott hype korulotte.

  • Gábriel Nagy

    Ausztriában és Németországban éltem 36 éves koromtól, szerényen, falvakban spórkodva. Sokféle egyetemi diplomással találkoztam, aki kinn segédmunkások, itthon vezetők voltak, ahogy én is. Félretenni minek jelenleg? Lekvárt és pár magvat persze jó (lenne).
    Yes. I agree. England is a catastrophe. Az UK és sok nagyváros nekem nem volt célpont, ahogy Luxemburg vagy Svjác sem, ahol 1700 eurót elvihet a ‘rezsi’.
    Az élet szerintem családban zajlik, egyedülállóként a nettó 3000 euró is lófing hosszútávon, értelmetlen csata a számokkal.

  • szlevi

    Teljesen fogalmatlan hulyekkel nem szokas leallni vitatkozni, ugye… persze ha elvezed, az mas. 😀

  • szlevi

    Bezony, az egy komoly study volt, egeszen elkepeszto adatok derultek ki, hogy azzal a ~240 milliard dollarral valami 12. helyen all a VILAGON a tizmillios Magyarorszag a kisibolt toke szempontjabol, raadasul ez nemcsak nem adozott, de KIKERULT az orszagbol, tehat nem is lett elkoltve, gone, annyi.

  • Harold Finch

    Szóval a teljes adott évi magyar GDP 1,8-szorosa !!!!!!!

    “kiment” az országból az adott évben innen?

    LOL. Ez nem adat ez hülyeség. :)

    Magyar GDP: 133,4 milliárd USD (2013.)

  • szlevi

    “Halálosan komoly volt, és ezzel még jópár atomfizikus, kertész vagy
    meditáció oktató is egyetért a tudtommal.”
    Remeljuk nem, mert akkor meg lesujtobb velemenyem lesz a hazai oktatas jelenlegi szinvonalarol, ha ennyire ketbites, vegletesen leegyszerusito, ostoba gondolkodasu emberek vegeznek-tanitanak benne manapsag…

    “Kerüljön 30 perc alatt tisztí
    víz a pohárba szerintem egyre több fejben.”
    Ezzel szerintem a kurucinfon nagy sikered lenne, ez tutira a az ottani kozonseg ertelmi szinvonala…

  • Quercus

    Van egy rossz hírem kicsihuszár. Az LMP-re szavaztam.

  • szlevi

    Annyira meg voltál keveredve a szavazofulke maganyaban? AZ LMP-nek.kb annyi közr van a te mentalis végtermekedhez mint mondjuk a Jobbik oroszok által finanszírozott idiotáinak…

  • Gatwick Béla

    LOL te nagyon kis tajekozatlanka/hazudos vagyolka, eloszor adatok hianyarol picsogsz majd jacccod a hujjjet …a taxforjustice 1991-2012 idoszakra vizsgalta a vilag szinte osszes orszagara az offshore-ba kisibolt milliardokat, en az independent.co.uk-en lattam a cikket, a 242md dollarral a 10millios Agyarorszag kvazi vilagbajnok lett a legjobban kifosztott orszagok kozott

  • Gatwick Béla
  • Gatwick Béla

    itt van a link a guardian nevu jelentektelen es pici de nem szdsz-mszp kozeli ujsagocskabol

  • Harold Finch

    Amit állítasz nem igaz, pont az általad hivatkozott cikk szerint.

    1. nem 2012-ben hanem 1970 és 2010 között
    “According to their data, a total of USD 242 billion left the country between 1970 and 2010″

    2. 1970-ben nem tudom hogy utalt bárki offshore Magyarországról.
    Valószínűleg sehogy.

    3. “Kiment az országból” – ez így nagyon pongyola, nem tiszta, hogy ez nettó módon értendő, hiszen azt is nézni kell, hogy mennyi “jött be” tőkebefektetés vagy hitelezés formájában

    4. Nem tiszta, hogy a 242 mrd-ban benne van-e pl. a állampapírok utáni kamatfizetés. Mert az minden, de nem adócsalás révén “kivitt” pénz. És a kamatfizetésnek van egy ellenpárja: a hitelezés, ami “beáramló” pénz.

    5. “kiment az országból” =/= multik/küldföldiek kivitték

    Ennek jelentős része magyar állampolgárok vagyona, pl. Tarsoly villája is idetartozik, amely egy luxemburgi cég tulajdona, de mondhatnánk a kedves vezetők svájci és más számláit is.

    Nem tudjuk pontosan, hogy ezek együtt mekkora összeget tesznek ki (hiszen nem legális), de több információ szerint jelentős összegek.

    Összefoglalva:

    Az hogy, 2012-ben multik és más külföldiek vagy akár magyarok 242 mrd dollár pénzt “vittek ki” Magyarországról egyszerűen hülyeség.

  • Harold Finch

    Nem igaz amit írtál továbbra sem

    1980 és 2010 között 242 milliárd dollár.

    A te állításod az volt, hogy a 242 mrd 2012-es adat,

    de ez nem igaz, hiszen 1980-2010 évek adata

    És sehol nem írja a quardian cikk, hogy ” jellemzoen a big4 konyvizsgalok szerveztek a multik megbizasabol/ laszlocsaba,drazse,oszko,simor/”

    A 242 mrd jelentős része tisztán magyar vagyonok, mint pl. Tarsoly villája, ami luxemburgi cég tulajdonában van.

    Tehát az hogy 242 mrd forintott “vittek ki” a multik nem igaz.

  • Harold Finch

    Nem igaz amit írtál továbbra sem

    A te állításod az volt, hogy a 242 mrd 2012-es adat,
    de ez nem igaz, hiszen 1980-2010 évek adata

    És sehol nem írja a guardian cikk, hogy ” jellemzoen a big4 konyvizsgalok szerveztek a multik megbizasabol/ laszlocsaba,drazse,oszko,simor/”

    A 242 mrd jelentős része tisztán magyar vagyonok, mint pl. Tarsoly villája, ami luxemburgi cég tulajdonában van.

    Tehát az hogy 242 mrd forintott “vittek ki” a multik nem igaz.

  • Gatwick Béla

    kedves feketeoves libsi hazudozoska az agitproprol, lattom a tenyferditesbol es dezinformacios technikakbol ki lettel kepezve rendesen

    “Az hogy, 2012-ben multik és más külföldiek vagy akár magyarok 242 mrd
    dollár pénzt “vittek ki” Magyarországról egyszerűen hülyeség.”

    2012-ig 242milliard dollart vittek ki adozatlanul ez teny /mivel ez az MSZMP alatt nem lehetett ezert ez 1991-2012-ig tarto idoszakra vonatkozik/ ez evente 20milliard dollar es ennek a nagyreszet a multik siboltak ki

    Összefoglalva:evente kb 20milliard dollart vittek ki adozatlanul az orszagbol ez teny es csak a toredeke kotheto magyaroligarchakhoz ennek a nagyreszet a multik siboltak ki

  • Harold Finch

    “ennek a nagyreszet a multik siboltak ki”

    Ezen kívül azt is állítottad, hogy Oszkó Péter és mások csinálták ezt.
    A Guardian cikkben ezekről szó sem volt és erre semmi forrásod vagy adatod nincs, tehát éppenséggel az ellenkezője is igaz lehet.

    Ha a magyaroligarchak tevékenysége szerinted nem lényeges, akkor becsüld meg évente hány milliárd dollár megy félre különböző pályázati pénzekből, Met Zrt révén, állami támogatásokból stb.

    A cikkben lévő 242 mrd dollár meg továbbra sem azt jelenti, hogy ennyi pénzt vittek ki az országból a multik, hanem hogy ennyi pénz VOLT 2012-ben offshore helyeken, ami magyar eredetű.

    Magyar eredetű. Nem német, nem amerikai, nem multi.

  • Fülöp Zsolt
  • Harold Finch

    Remélem Rogán tevékenységével kapcsolatban is ilyen szigorú vagy :)

  • Attila Zámodits

    ugyanennyire, de ameddig ott egy erős gyanú van, itt konkrét esetről beszélünk
    a másik meg a kronológia, tőlem karóba húzhatják tóóónit, de csak az oszkó-simor páros után