Egyéb

MH 17: Zicherman vs. Spöttle

Az Átlátszó felkérésére két „ellentétes oldalon álló” biztonságpolitikai szakértő írt cikket a maláj utasszállító gép ukrajnai tragédiájáról. Zicherman István a katasztrófáról szóló nyugati narratívával kapcsolatos orosz kétségeket és elméleteket, Georg Spöttle pedig az eddig ismertté vált tényeket foglalta össze írásában, amelyeket változtatás nélkül adunk közre.

 *****

„Előre legyártott dezinformáció” – Zicherman István az Ukrajnában lelőtt utasszállítóról

Zicherman István, Oroszországban élő biztonsági szakértő és számos hadászati tárgyú könyv szerzője összegzi az Ukrajnában lelőtt maláj utasszállító gép lelövéséről szóló domináns nyugati narratívával kapcsolatos orosz kétségeket és elméleteket.

A malajziai repülőtársaságra valahogy rájár a rúd az elmúlt egy évben. Hol nesze neked eltűnés, hol nesze neked lelövés. Porosenko vádolja Putyint, Vova visszadobja a labdát a kijevieknek. Mi és miért történhetett éppen itt és éppen most? Mint az már közismert, a malajziai légitársaság Boeing-777-200ER gépe (HR17 járat) eddig ismeretlen okok miatt lezuhant. Pedig úgy tűnt, hogy Amszterdamból Kuala-Lumpurba simán el lehet jutni. Életét vesztette 298 fő. Sajnálatos és rideg tragédia, amely rengeteg mítoszt szült már most (és fog szülni a jövőben), illetve rendkivül gyümölcsöző táptalajt adott az összeesküvés-hívőknek.

A sok verzió között jelenleg nehéz igazat adni bármely félnek, és roppant nehéz kiigazodni az egyszerű olvasó számára. Én is saját szaktudásomból és ismereteimből kiindulva próbálok valami logikai láncot összehozni. A jelenleg felmerülő mesékből alapvetően négy-öt mítosz áll össze. Vegyük sorban őket:

,,Oroszország-verzió”

Ukrajnában – aki nem tudja – totális cenzúra van. Minden más hír, ami nem Kijevből jön – eretnekség. Az állami média a híreket kiszűri, költi, átírja, gyakran saját meséket és dezinformációkat gyártva. A média teljes mértékben egy hadbalépő ország érdekeit szolgálja, és magán viseli a lélektani hadviselés teljes palettáját, ismertetőjegyeit.

Az első hír hallattán vették a fáradságot, és bejelentették, hogy ,,az oroszok lőtték le”. Holott Moszkva azonnal jelezte – Vova Putyin részvétnyilvánításai közepette – hogy Moszkva kész megadni a műholdas felvételeket és a honvédelem jelentéseit, melyek szerint nem történt orosz területről indítás. Kijevnek persze ez nem fontos, hiszen a hír nem jut el odáig, hogy azt az ukrán állami vezetés kommentálja. Az orosz katonai csoportosulások és összevonások állandó NATO-megfigyelés alatt vannak. Ha lett volna egyetlen, orosz területről történő indítás – arról már értesült volna a világ. Oroszországnak, akit több hónapja próbálnak behúzni egy tisztán ukrán belháborúba, nem érdeke egy ilyen háborúban való részvétel. Mivel a háború kihat az elnök népszerűségi indexére, a népszaporulat moráljára és egyéb rendkívül fontos dolgokra. Most meg komolyan: Mondjuk életbevágó gond itt az, hogy Oroszország nem tud újabb régiókat befogadni gazdaságilag, és a menekültáradat miatt már eddig is komoly nehézségek léptek fel (eddig közel 400 ezer menekült érkezett Ukrajnából). Oroszország bármely aktív lépése maga után vonná a NATO közbelépését. Oroszország nem tudja, hogy kész-e vagy sem egy hagyományos háborúra, de nem is szeretné kipróbálni. Nem is akar gondolni erre. A Nyugat reakciói alapján elmondható, hogy Európa sem töri magát egy újabb ,,keresztes-háborúért”.

Az ukrán médiában – második lépésben –  megjelent olyan hír is, hogy az ,,oroszok adtak kölcsön ,,Buk” rakétarendszert a felkelőknek, amit az indítást követően kivontak a területről”. Elsőként, minden épeszű emberben felmerül egy kérdés – minek? Minek Oroszországnak egy ilyen akció, ami felér egy politikai öngyilkossággal? Miért kockáztatná a békét, holott eddig nem válaszolt sem a területet Ukrajnából folyamatosan érintő tűzcsapásokra (melyek miatt többször be kellett szüntetni a határőr-állomások és közúti áteresztőpontok működését), sem az amerikai nyomásra egyre csak fokozódó szankciókra?

Az adott videónak van még egy pikantériája. A kijevi háborús propaganda eme terméke kizárólag a nyugati fogyasztóra lett orientálva. Igen, a felvételen ,,Buk” rakétarendszerek láthatók. Valóban, ezek közúton mozognak, a videó kommentárjai szerint ,,valahol Ukrajnában”. Csakhogy a videó készítői nem vették a fáradságot, és olyan vizuális bakikat hagytak, amiket a konfliktusövezetben megforduló ember azonnal kiszúr! A videón valójában azok a ,,Buk”-ok láthatóak, amiket a tragédia előtt három nappal dobtak át a hadműveleti területre, Krasznoarmejszk városába. (A lebukást a felvételen szereplő reklámplakátok okozták, amelyeken kivehető a reklámban szereplő helyi cég címe és területi hovatartozása).

,,Népfelkelő verzió”

Ez a verzió azonnal vérzik minden nyílásából, és nem éppen azért, mert pubertáskorát éli. Egyszerűen abszurdum! A népfelkelők jelenleg nem rendelkeznek olyan eszközökkel, amikkel le tudták volna szedni a gépet. És most sorban: A népfelkelők nem rendelkeznek olyan rendszerekkel, amikkel maradandó károsodást tudtak volna okozni a 10100 méter magasságban közlekedő utasszállító gépnek. A rendelkezésre álló géppuskák és járműveken lévő gépágyúk kb. 1200 méterig jelentenek effektív veszélyt. Az ,,Igla” hordozható rakétarendszerek hatótávolsága 1000-3500 méter. Van egy ,,Sztrela-10” rendszer, melynek hatótávolsága 4000 méterben állapítható meg, méghozzá csak fogadó célkövetéssel (érkező célpont) 450 km/h sebességgel közlekedő célpontok esetében és kísérő követésben (távolodó célpont) 350 km/h célokat lehet vele megsemmisíteni. Magyarán helikopterek ellen alkalmazható nagy sikerrel, ha figyelembe vesszük, hogy egy utasszállító gép általában 750-900 km/h sebességgel közlekedik.

Pár hete híre ment, hogy a felkelők zsákmányoltak egy egész ,,Buk” rakétaosztályt. Nos, igen. A felkelők elfoglalták az A-1402 ukrán légvédelmi egység laktanyáját (június 29-én, Donyeck alatt), viszont a járművek irányítórendszerei tönkre voltak téve, mint ahogyan maguk a rakéták is. Nem véletlen, hogy akkor született döntés arról, hogy a légvédelmi rakétaosztály járműveit vontató feladatokra kívánják használni. Ráadásul a felkelőknél nem voltak szakképzett operátoraik az adott légvédelmi rendszer-típushoz. Az orosz katonai és veteránfórumokon folyamatosan megy a szűkebben vett katonai szakértők toborzása, de a ,,Buk” rendszerek operátorainak betöltendő állásába senkit sem kerestek.

Az ukrán kormányoldalak közreadtak egy ,,rádiófelvételt” arról, hogy miképpen történt a ,,gép lelövése” a felkelők részéről. Mint az a mellékelt ábrából kitűnik, a felvétel 16-án lett feltöltve, egy nappal az utasszállító lelövését megelőzően, és teljesen más lelövések rádióforgalmából lettek összeollózva (jobbik esetben). Ami viszont valószínűbb – egy előre legyártott dezinformáció.

Az ukrán oldalakon, ezenkívül, hivatkoztak egy ,,információra”, amit állítólag Sztrelkov adott le egy lelőtt An-26 gépről. Ami érdekes – az információ – mint nem ellenőrzött hír – csupán 20 percig volt az oldalon, a felkelők hírhálójának működési alapszabályainak megfelelően. El lett távolítva, mint nem ellenőrzött hír, viszont szinte azonnal visszaköszönt minden radikális ukrán szájton! Az ukrán hatóságok eddig is dobtak be állandó jelleggel különböző információkat – ezeket Délkeleten ,,bedobásnak” nevezik – amikre a hivatalos szervek azonnal megírják az előre kész cáfolatot! A gyengébbek kedvéért a következőképpen működik a dolog. Írom azt, amazt és emezt – tetszés szerint, bármit tartalmazhat az álhír -, majd ,,felkelő-szimpatizánsként” továbbítom az ellenséges híroldalra (például: ,,A felkelők parancsnoksága jelzi, hogy orosz páncélosok érkeztek segítségül a Donbasszra!”) Tíz percen belül kezdődik a láncreakció az összes ukrán média-oldalon, hogy ,,Támadnak az oroszok! A terroristák ezt beismerték!” attól függetlenül, hogy az ellenőrizetlen hírt már törölték és cáfolták. Hiszen mindenki láthatja a mellékelt srceenshotból, hogy igenis megjelent az adott információ! Vagy ellenkezőleg – olyan hírt dobnak be, ami eleve nem történt meg, majd ismételten jön a hivatalos kommentár – ,,nézzétek, mi mindent össze nem hazudnak!” A bedobási eljárás és az azt követő cáfolatok csupán egy dolgot szolgálnak – terjeszteni a hivatalos dezinformációt és lejáratni a felkelők hírforrásainak hitelességét.

,,Ukrán-verzió”

Nagyon úgy néz ki, hogy az ominózus indítást az ukrán hadsereg hajtotta végre. Méghozzá igen elfuserált módon. Ugyanis elkövették azt a hibát, hogy az indítást korábban hajtották végre (durván 3 perccel korábban), mint azt kellett volna. Ha minden az ütemtervnek megfelelően ment volna, akkor Oroszország most nagyon komoly bajban lenne – ugyanis a zuhanó repülőgép már orosz területen csapódott volna be.

Ukrajna korábban is próbálta különböző provokációkkal katonai beavatkozásra késztetni Oroszországot, mivel az ukrán média már hetek óta gerjeszti a hisztériát, hogy ,,jönnek az orosz tankok!”, ,,Oroszország aktívan támogatja a szakadár terroristákat!”, ,,Még egy hét – és már Kijevnél lennének, ha nem lenne a hadsereg hős helytállása!”, stb. Ellenben Putyin csak nem kíván beavatkozni!

Ukrajna minden követ megmozgat, hogy ez a belháború – amit diszkréten ,,antiterrorista-akciónak” nevez – nemzetközi konfliktussá fajuljon. A hatalomra jutott rezsim egyre mélyebb gazdasági és társadalmi válságba sodorja az országot, amelyből a kiutat csupán egy háború jelentene. A nyugat és az IMF nem siet segíteni, mindig pont akkora összegeket folyósít vagy szavaz meg, amennyi nem elegendő az ország problémáinak orvoslására, de elég nagyok ahhoz, hogy fokozatosan nőjön az amúgy is súlyos államadósság.

Ezenkívül egy külföldi beavatkozás alapot adhatna ahhoz, hogy a kijevi kormány magyarázattal tudjon szolgálni a lakosság irányában hadserege egyre katasztrofálisabb helyzetéről, illetve előbb vagy utóbb be kell ismernie a nagy veszteségeket, bármennyire is próbálja jelenleg titkolni. Például, a hivatalos Kijev közzétette, hogy ,,az antiterrorista-akció egész ideje alatt az ukrán csapatok veszteségei 258 halott, 922 sebesült és 45 fogoly”. Ellenben a kiszivárgott dokumentumok (konkrétan Arszen Avakov és Vaszilij Gricak hivatalos levelezéséről van szó) azt mutatják, hogy csupán július 9. és 15. között az ukrán csapatok 1600 katonája vesztette életét!

Utószóként még hozzátenném – nem ez lenne az első, legfelsőbb állami szintekről indított tervszerű provokáció. Egyesekre fény derült eddig is, illetve sikerült némelyiket meghiúsítani a kiszivárgott dokumentumok közzétételével. Viszont ez már egy másik cikk témája lenne.

Zicherman István

 *****

Georg Spöttle: Mi történhetett az MH 17-el?

Georg Spöttle, Magyarországon élő biztonságpolitikai és nemzetbiztonsági szakértő, a Bundeswehr egykori hivatásos ejtőernyős katonája, német rendőrnyomozó és nemzetközi megfigyelő, blogger összegzi az Ukrajnában lelőtt maláj utasszállító gép tragédiájával kapcsolatban rendelkezésre álló információkat.

Az amerikai elnök, Barack Obama és John Biden alelnök bejelentették, hogy bizonyítékok vannak a CIA birtokában, miszerint oroszbarát szeparatisták lőtték le a maláj utasszállítót. Az is szinte biztos, hogy az orosz föld-levegő rakétarendszer a BUK-1, NATO kódja: Gadfly, szakszerűtlen használata okozta a katasztrófát. A légelhárító rakéta rendelkezik egy úgynevezett IFF rendszerrel (Identification Friend or Foe). Ez a program, egy szekunder radar segítségével rákérdez a légtérben repülő gépek egyéni azonosító kódjára. Ezeket a kódokat a légügyi hatóságok adják ki. Amennyiben a kód egy utasszállítóé vagy a helyi hadseregé úgy az IFF „friend-ként” azaz barátként azonosítja. ha azonban a gép fedélzeti computere nem válaszol vagy egy hamis kódot küld a rendszer azt „foe-ként”, azaz ellenségként azonosítja. A radarjel ekkor rávezeti a kilőtt rakétát a légi járműre. 11 000 m magasságnál még van a kezelő személyzetnek durván 30 másodperce arra, hogy megsemmisítse a rakétát, ha úgy véli tévesen lőtték ki.

A rakéta 3 000- 24 000 méterig hatásos, mivel az alatt úgynevezett „manpad-ot” azaz vállról indítható rakétát, mint a Stinger is, használnak. A BUK-1 rakétái hatvan kilogramm robbanóanyagot tartalmaznak és a rakétafejük repeszekre szakad, amikor az pár méterre a légi járműtől felrobban. Ergo nem a becsapódás, hanem a repeszhatás pusztítja el.

Mivel a szakadárok a tragédia előtt sikeresen lelőttek Ukrán repülőgépeket, köztük egy AN 24 csapatszállítót is 30 ejtőernyőssel a fedélzeten, most is azt gondolhatták, hogy egy ukrán katonai gépről van szó. Igaz a repülési magasság ennek ellentmondott, hiszen 30 000 láb magasan csak utasszállítók repülnek, ráadásul a számukra kijelölt légifolyosót használták. Ez is azt bizonyítja, hogy avatatlan személyek kezelték a rendszert. Kémfelvételek bizonyítják, hogy a tragédia után a BUK-1 vissza lett csempészve Oroszországba. A felvételen látszik, hogy az egyik rakéta hiányzik.

Mint kiderült más légitársaságok, így a német Lufthansa is 56 alkalommal átrepülte a háborús övezetet, amikor Szingapúrba és Hong Kongba vitte utasait. Csak szomorú véletlen, hogy pont a maláj gépet érte találat. A légügyi hatóságok most légtérzárlatot rendeltek el Kelet-Ukrajnára.

Minden kommentárt nélkülöz a tény, hogy a helyi lakosok és a szakadárok fosztogatásba kezdtek a tragédia színhelyén. Kipróbálták a megtalált laptopokat, mobiltelefonokat, hogy működőképesek-e, valamint kifosztották a halottakat is. Néhány napja tudtak csak holland szakértők a helyszínre utazni és megkezdeni a halottak azonosítását. Ám a területen körülbelül 900 fegyveres tartózkodik, akik igyekeznek nehezíteni a szakértők munkáját. Az sem tisztázott, hogy mi lett a repülőgép „black boxával”. Egy videó felvételen látszik, hogy valaki az adatrögzítőhöz hasonló, narancssárga készüléket visz, de a szakadárok dementálták, hogy ez náluk lenne. A holland kormányfő komoly konzekvenciákat helyezett kilátásba Oroszország fele, ha Putyin nem hat rá a felkelőkre és nem segít abban, hogy a halottak hazajussanak hozzátartozóikhoz.

Georg Spöttle

(Fotó: Wikipedia

 

Megosztás