Meta-tanulmány a méhgyilkos neonikotinoid rovarirtók globális pusztító hatásáról

TFSP_infographic_artwork

Mintegy 800 tanulmány összesített eredményére hivatkozva jutott arra a következtetésre egy 4 éve alakult nemzetközi munkacsoport, hogy az ún. szisztemikus (felszívódó) rovarölő szerek az élővilág jelentős rétegeiben okoznak pusztítást. A Task Force on Systemic Pesticides több tucat kutatója 15 országból és 4 kontinensről verbuválódott; 8 résztanulmányra tagolt eredményeiket az Environmental Science and Pollution Research periodika publikálja, és folyamatosan jelentetik meg saját honlapjukon is.

A vállalkozás, melyhez egy holland alapítvány biztosította az anyagi hátteret, és amelyben elsősorban állami kutatóintézetek és egyetemek alkalmazásában álló szakemberek vettek részt, 2009 nyarán egy szintén holland tudós franciaországi kertjéből indult. Az akkortájt 77 éves Maarten Bijleveld van Lexmond még a 2000-es évek közepén eszmélt rá, hogy a mezőkön, de még autója szélvédőjén is látványosan megcsappant az ízeltlábúak mennyisége.

Az ő kezdeményezésére tucatnyi entomológus összefogásából kibontakozó kutatás hipotézise egyrészt az volt, hogy a méhpusztulás csak a leglátványosabb eleme a rovarfajok kilencvenes években felgyorsult hanyatlásának. Másrészt azt feltételezték, hogy az agrovegyszerek piacára ugyanebben az időszakban bevezetett új molekulák, a neonikotinoidok döntő szerepet vállaltak e hekatombában.

A TFSP eredményeit a fenti grafikán foglalta össze. A célkereszt jellegű, színes diagramok a földben, vízben, levegőben és a növényekben mérhető kitettséget jelzik – ahogy a TFSP videóján (magyar felirattal itt) dr. Dave Goulson, a téma egyik úttörője  fejtegeti, a szóban forgó rovarölő vegyületek (neonikotiniodok és a fepronil) elvileg felszívódnak a növényben, de a gyakorlatban túlnyomó részük a kezelt termény környezetében marad, méreganyagait akár éveken át megőrizve. A szerek remekül oldódnak vízben is, talán ezzel is magyarázható, hogy 2005-ben a francia talajokból vett 74 minta 91%-ban mutatták ki őket, annak ellenére, hogy csak a minták 15%-a származott kezelt területről.

A világon használt rovarirtók jó harmadát alkotják a neonikotinoidok; a földkerekség különböző sarkaiban végzett megfigyelések összegzését illusztráló ábrán a hatóanyag kimutatott illetve valószínűsített hatásait jelzik az olimpiai karikákra emlékeztető körök. Az egyedek, populációk és fajok vonatkozásában vizsgált kár a porzó rovarok (köztük a lepkék) és a szárazföldi illetve vízi ízeltlábúak esetében lenne a legegyértelműbb. De súlyos hatás mutatható ki a TFSP szerint a madarak, illetve a halak és a kétéltűek esetében is. A „P” betű a negatív hatás valószínűségére utal, a kérdőjel pedig az adatok hiányzó voltára.

A TFSP konklúzióinak bejelentése előtt néhány nappal hirdette meg méhmentő programját Barack Obama. A Fehér Ház adatai szerint évente 15 milliárd dollárra becsülhető csak a méhek munkájának összértéke – összehasonlításképpen a TFSP 2,6 milliárd dollárra taksálja a vegyipar neonikotionidokból származó bevételeit az egész világon.

Az elnöki memorandum külön kitér ezeknek a szereknek a hatásvizsgálatára, ahogy általában a rovarirtókat is kiemeli az elmúlt évtizedekben jelentős rovarpusztulás mellett, a madarak és a denevérek hanyatlásával is járó folyamat lehetséges magyarázataként. A porzásban résztvevő állatfajokat fenyegető veszély már a mezőgazdaság fenntarthatóságát is megkérdőjelezi – állítja a szöveg. A szektor költségeinek emelkedése és a természetes környezet védelme további fontos szempontok a most meghirdetett föderális stratégiában, melynek első lépése, hogy egy új, „beporzó egészségügyi” munkacsoport 180 napon belül javaslatokat tesz le az asztalra.

Európa valamennyire előbbre jár e téren, a TFSP által is vizsgált neonikotionid rovarirtók közül hármat tavaly decembertől részlegesen betiltott az Európai Bizottság, miután tavaly januárban az Európai Élelmiszer-biztonsági Hatóság (EFSA) úgy találta, használatuk számottevő méhegészségügyi kockázattal jár. A Greenpeace drasztikusabb kifejezésével „méhgyilkosnak” is nevezett szerek más tényezőkkel együtt hatva feltehetően felelősek az egyes európai országokban évente 33%-ot is elérő méhpusztulásért.

A csak bizonyos, a méhek által kedvelt terményekre (napraforgó, repce, kukorica, gyapot), és csupán két évre vonatkozó tiltás tavaly decemberben, 5 hónap késéssel lépett életbe, de még idén februárig is használhatóak voltak a kezelt vetőmagok. A 3 tiltott molekula mintegy 10 terméket érint (pl. Gaucho, Cruiser, Poncho, Cheyenne); az intézkedést más országok mellett Magyarország sem támogatta.

Bár a Vidékfejlesztési Minisztérium az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) vizsgálataira hivatkozva nem lát összefüggést a neonikotinoidok és a hazánkban mért méhpusztulás között, tavaly tavasszal az OMME elnöke, dr. Mészáros Tamás így fogalmazott az origónak:

A neonikotinoid csávázószerekkel kapcsolatosan úgy gondoljuk, hogy az elővigyázatosság elvét betartva a szereket előállító multicégeknek van teendője. Laboratóriumi- és szántóföldi vizsgálatok után lehet bizonyítani, hogy milyen hatásai vannak ezeknek az agrokemikáliáknak a méhekre, illetve valamennyi nektárt gyűjtő rovarra“.

A cikk szerint azonban ilyen „hazai adatok nincsenek, tehát már most sem kizárt, hogy csávázószerek felerősítik más vegyületek hatását, és így okozhatják a méhállományok elnéptelenedését”. A betiltott molekulák a cégek hivatalos reklámja alapján rovarölő potenciáljuk mellett más erényekkel is rendelkeznek: az imidaklopridot tartalmazó Gaucho a Bayer szerint “környezetkímélő“; a tiametoxam, a Cruiser hatóanyaga a “méhekre kifejezetten veszélyes”, de “vízi szervezetekre nem veszélyes” konstatálja a Syngenta.

Csak az ökör következetes

A témának tavaly júniusban feltáró riportot szentelő Pesti Srácok idézi Csuja László ökológus-biológus-méhészt, aki „egyenesen azt állítja: “Sajnos a bizonyító erejű objektív vizsgálatok elvégzésének akadálya egyrészről pont az OMME, vagyis inkább az a vezetőség, amelyik korrumpálódik, és az önös érdekei miatt behódol a multik lobbierejének. Másfelől a laboratóriumok többsége, amik játszi könnyedséggel kaphatnák meg az akkreditációt ilyen jellegű elemzésekhez, visszadobják a felkéréseket, mert többségük szintén a nagyvállalatok „megrendeléséből” tartja fent magát.

A növényvédő szerek gyártóinak meggyőző erejét kutatva a portál megkereste Frendrik Pétert: „Az OMME Intéző Bizottság tagja szerint is:„Lobbisták mindenhol vannak. Sokszor nem ész érvek győznek, hanem a pénz mozgatja a világot, legyen szó bármilyen kérdésről.”  Illetve a Méhészet magazin főszerkesztőjét, Dögei Imrét, a lapban megjelent Syngenta-reklámról érdeklődve. A „kendőzetlenül őszinte magyarázat” alapján: A pénz diktál. Ne folytassunk struccpolitikát, azzal kapcsolatban, hogy egy magazinnak vagy egy portálnak nem számít a bevétel. A Méhészetnek is el kell tartani önmagát. Ez két forrásból lehetséges: lapeladásból és reklámbevételből.”

A cikk szerzője arra is felhívta a figyelmet, hogy a Vidékfejlesztési Minisztérium annak ellenére a bizonyítékok hiányára és további vizsgálatok szükségességére alapozza az EB-döntés elleni tiltakozását, hogy a „2010-2013-ra meghirdetett Magyar Méhészeti Nemzeti Programban csak a méhegészségügyi és környezetterhelési monitoring vizsgálatokra hetvenezer eurót ítéltek meg végrehajtási évenként, így a szabadföldi és további laboratóriumi vizsgálatoknak anyagi akadálya nem volt”.

6 hónappal később a portál, idézőjelbe téve a fenti, a multicégek lobbierejét kutató és azt mellesleg hevesen támadó cikkének állításait, újabb feltáró elemzést tett közzé, de immár „az újabban magát a méhek védelmezőjének kikiáltó Európai Bizottság” titkos céljairól.

Ezúttal az érintett szereket gyártó és forgalmazó cégek és „szakmai szervezetek” véleményét mutatta be, akik szerint „tudományos és gyakorlati bizonyítékok nélkül fogadta el a rendeletet az uniós testület…  és a zöldek javaslatára tiltotta be a növényvédelmi technológiát, fittyet hányva ezzel azon figyelmeztetésekre, hogy öt év alatt tizenhétmilliárd eurós gazdasági kárt szenved el a közösség, és ötvenezer munkahely kerül veszélybe”.

A cikk szerzője ezúttal nem a “fontos ökológiai láncszem” szerepét betöltő méhekért aggódott, és restséggel sem vádolta a magyar gazdákat, hanem az EU várható szigorításai nyomán „az egész európai mezőgazdaság jövőjéért”.

Miközben itthon esetleg tényleg a szereket előállító multicégek megnyugtató vizsgálataira várunk, a kontinensen sokasodnak az aggasztó adatok. Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség tavalyi becslései szerint pl. az utóbbi 20 évben felére csökkent a mezei lepkék száma, de hasonló ütemben tűnnek el más rovarok és a madarak is.

Egy lepkeközpontú világban vajon készítenének-e stratégiai tervet, ha 1990-hez képest 250 millióval kevesebben lennénk az EU-ban? Pragmatikus megfontolásból talán nem, hiszen az emberiség egyelőre nem sok hasznot hajthatott az állatvilágnak, azonban a mi élelmiszereink legalább harmada a porzó munkásoknak köszönhető. Akkor miért kutatók magánkezdeményezésre születik egy ilyen meta-tanulmány? Mit ér egy részleges és átmeneti tiltás és miben különböznek az amerikai és az európai méhészek? Mit ehetünk majd akkor, ha véletlenül tényleg kiírtjuk a porzórovarokat? – erről is beszélgettünk a TFSP egyik alapítójával, Jean-Marc Bonmatin kutatóval – válaszok legközelebb.

Dobsi Viktória

 

  • Firefly2009

    Ez valóban egy fontos téma, ami méltatlanul kevés figyelmet kap.
    Érdemes lenne ezenkívül a génkezelt élelmiszerekkel is egy kicsit behatóbban foglalkozni (ezen belül is kiemelten a génkezelt vetőmagokkal, valamint a Monstanto vállalat ténykedésével).

  • http://www.kkbk.blog.hu tesz-vesz

    szélsőjobboldali? milyen könnyű megkapni ezt a címkét, de sehol a miértre a válasz. népszava 2, nem kell ide se mong, se gavra, se senki más, aki nem értelmes könyveken szocializálódott

  • Raziel Anarki

    esetleg angolul is elérhető valahol az elemzés?

  • Palkó Márton

    Sajnos aki ezt a cikket írta, annak a legalapvetőbb műszaki ismeretei is hiányosak.
    Pár kérdés, amit egyszerűen figyelmen kívül hagytak.
    1. A jelenlegi Paksi erőmű már élettartama végére ért, felújításokkal sikerült kitolni 2032-re a bezárását. Akkor kiesik hazánk alap energiaellátásának közel a fele. Ezt a kapacitást pótolni kell és nem utólag, hanem időben, előbb! Gyakorlatilag Paks 2 üzembe állásával a régi erőmű leállítható, így azok együttes kapacitásával számolni erőteljes csúsztatás!
    2. A megújuló energiaforrások által termelt energia csak a nap egy bizonyos időszakában keletkezik, az energia gazdaságos és ekkora mennyiségben (30.000MWh) történő tárolására nem létezik megoldás.
    3. Az atomerőműveket nem szabad a szükséglet függvényében szabályozgatni! Veszélyes játék!
    4: Egy nyári napra láttunk példát, de egy borús téli hétre nem! Akkor hol lesz a megújuló energia? Ráadásul az évi fogyasztásnövekedésről itt már megfeledkeztek, gyakorlatilag azonos grafikon szerepel 2011 és 2030 évben is. Addig a fogyasztás 15-20% növekedni fog!
    5 Jelenleg is van olyan energia fogyasztási csúcs, amikor 30% villamosenergiát kell behoznunk! Mi lesz akkor, ha a mostani alapkapacitást a felére csökkentjük?
    6 Az energiaklub forgatókönyve szerint, ha nem épül PAKS 2, azaz nem lesz atomenergia, akkor honnan veszik a 2000 MW atomenergiát? A folyamatosnak tekinthető 5000 MW fogyasztást milyen erőművek biztosítják???

  • GHz

    Halihó!
    Miért 2030 a kérdés?
    Aztán a harmincas évek közepén meglepődünk, hogy a mostani reaktorok sorra leállításra kerülnek?
    Nem azzal kellene foglalkozni, hogy mi lesz ’30-ban, hanem azzal, hogy mi lesz a jelenlegi atomerőmű nélkül.

  • Szandi Mandi

    Az Energiaklub rossz adatokból, téves számítással jó következtetést von le, amikor azt mondja, hogy nincs szükség Paks II-re.

    Egy évtizeddel ezelőtt, amikor a paksi bővítést komolyan fontolgatni kezdték, a régióban áramhiány volt, és a hazai nagy hőerőművek elképesztően magas csúcsidei tarifát tudtak kizsarolni a rendszerirányítótól.
    Jelenleg azonban 6 országból, 12 vezetéken keresztül importálhatunk villamosenergiát, és gyorsan haladunk afelé, amikor egész Európa közös egy villamosenergia-rendszert működtet.
    Tudomásul kell vennünk, hogy az európai közös áramtőzsde kb. felére csökkentette az erőművi átlagárakat, és hatalmas túlkínálatot eredményezett az árampiacon.
    Normális ember nem állíthatja hogy a 6 országon keresztül érkező import bármiféle ellátási kockázatot jelenthetne. Épp ellenkezőleg: az import már jelenleg is megbízhatóbb forrás, mint a hazai nagyerőművek.

    Ha nem jelent nemzetbiztonsági kockázatot az, hogy szénhidrogénekből 1 országból érkező 70%-os importhányaddal kell együttélnünk, akkor milyen alapon állítja bárki azt, hogy a villamosenergia-ellátásban a 6 országból érkező 20%-os importarány nemzetbiztonsági kockázatot jelent?

    Ilyen körülmények között egetverő baromság volna az import kiváltása céljából új erőműveket építenünk.
    És még nagyobb baromság egy új nagyerőmű építését az adófizetők pénzéből, a gazdaságossági számítások mellőzésével, hatalmi erővel áterőszakolni.

    Ez a közpénzek nagy kárt okozó hűtlen kezelése, amiért a civil szervezeteknek már régen be kellett volna perelniük a kormányt, és ha itthon nem tudnak dűlőre jutni, akkor egészen a Hágai Bíróságig kéne vinniük az ügyet.

    Az atomerőművek gazdasági és pénzügyi adatai ugyanis világszerte nyilvánosak, tehát az Orbán-kormány nem hivatkozhat nemzetbiztonsági szempontokra akkor, amikor a Paks II gazdaságossági és megtérülési számításainak közzétételéről van szó.

    Tehát a lényeg: sem Paks II, sem pedig a megújulók erőltetése nem elfogadható.

    A belátható jövőben az európai villamosenergiatermelés már önmagában is képes volna biztonságosan ellátni a magyar igényeket.

    Tehát a belátható jövőben Magyarországon csak magánbefektetésből, szigorúan piaci körülmények között indokolt új erőműveket létesíteni.

    • Ferenczi Krisztián

      “Ha nem jelent nemzetbiztonsági kockázatot az, hogy szénhidrogénekből 1 országból érkező 70%-os importhányaddal kell együttélnünk, akkor milyen alapon állítja bárki azt, hogy a villamosenergia-ellátásban a 6 országból érkező 20%-os importarány nemzetbiztonsági kockázatot jelent?”

      Aztakurva 😀 Ekkora egy méretes csúsztatásos bizonyítást. “Ha apa ihat, és hülyére verheti anyut minden este, a rendőrség nem csinál semmit, akkor én is ihatok és hülyére verhetem anyut, és tulajdonképpen akkor ez azt jelenti, hogy nőket verni nem is bűncselekmény.”

      “Normális ember nem állíthatja hogy a 6 országon keresztül érkező import bármiféle ellátási kockázatot jelenthetne.”

      Nyilván. Elő sem fordulhat, hogy a helyzet megváltozik idővel. Sőt, soha elő sem fordulhat, hogy a piacon vmi probléma lesz, és az árak emelkedni fognak, vagy ellátási probléma lép fel, esetleg csökken az export áram mennyisége, vagy arról már nem is beszélve, hogy hálózati probléma lép fel, esetleg beszakad a Ft, vagy bármi oknál fogva megszűnik ez a nagy egyetértés. Elvégre az elmúlt 100 évben volt 2 világháború, összeomlott és felemelkedett pár ország, az USA vezető nagyhatalom lett, világhódító útjára indult a kommunizmus, majd földbe is állt, volt néhány gazdasági világválság. De tényleg, normális ember nem állíthatja, hogy az importra építés túlzott kockázat és kitettség.

      “És még nagyobb baromság egy új nagyerőmű építését az adófizetők pénzéből, a gazdaságossági számítások mellőzésével, hatalmi erővel áterőszakolni.”

      Szerintem csak ez a rész baromság. Az EU még messze nem olyan erős, és nem tud olyan ellátás biztonságot nyújtani, mint amennyit te feltételezel. És ez nem olyan, hogy majd biztosan lesznek előjelek a problémákról, te meg majd akkor hirtelen felhúzol néhány új erőművet és meg van oldva a probléma. Jócskán előre kell gondolkodni. Tudod kik gondolkodtak ilyen könnyelműen? A devizahitelesek. Mekkora esély volt rá, hogy a CHF 10 éven belül a duplájára erősödik? Kb 0. Gondolták ők. Eléggé orosz rulett, amit javasolsz. Ettől még persze jogos, hogy egyáltalán nincs előkészítve a döntés, így sem amellett nem lehet érvelni, hogy kell, meg sem amellett, hogy nem kell. Mert nem tudunk semmit. És ami problémásabb, hogy senki nem tud semmit, mert a szükséges hátterű tanulmányok nem készültek el.

  • Guest

    Elolvastam a cikket és a nálam valószínűleg szintekkel hozzáértőbb emberek hozzászólásait is, laikusként az a meglátásom, hogy olyan ez, mint Paks I. “tervezése” volt, nem érte meg a számok alapján, aztán szerencsénk lett és csúszott, modernebb lett és most jó, hogy van. Mindkét oldalon folyik a találgatás üveggolyó nélkül :)

    Már most tízezerszám adnak el elektromos autókat, ezt senki nem számolta bele a növekedésbe, sem az áramfogyasztás, sem a potenciális tárolás területén. Mire sietni? Senki ne képzelje, hogy a 100 évre tervezett panelokból mindenki kiköltözik 50 év múlva, senki se számítson arra, hogy megfelelő karbantartás és fejlesztés mellett nem lehet tovább hosszabbítani az üzemidőket. Nagyobb problémát fognak jelenteni a magyar külső megfelelési kényszerrel nem rendelkező népeknél elöregedő reaktorok, mert ők sem fogják lekapcsolni azokat, ugyanis ha nincs áram a WC-ben, lázad a nép. Na ott majd durrognak a reaktorok, ha nem találunk itt ki valamit nekik is.

    Nem számolt senki azzal, hogy már 5-10 éven belül csak napelemeknél megduplázódhat a hatásfok:
    “A példátlan hatékonyságot a Sydney-ben tartott kültéri teszteken érték
    el, amit az amerikai Nemzeti Megújuló Energia Laboratórium (NREL)
    létesítményének független mérései is megerősítették. “Ez a napfény
    elektromossággá alakításának valaha jelentett legnagyobb hatékonysága” –
    nyilatkozott a fejlesztést magáénak tudó Új Dél-Walesi Egyetem (UNSW)
    professzora, Martin Green, az intézmény Fejlett Fotovillamossági
    Központjának igazgatója. “Kereskedelemben elérhető napelemeket
    használtunk, a módszer azonban új volt, vagyis a hatékonyságbeli
    fejlődés azonnal elérhető lehet a napenergia ipar számára” – tette hozzá
    dr. Mark Keevers, a projekt vezetője.”

    Nem számolt senki az akkumulátorok kapacitásának rohamos növekedésével: A Stanford kutatócsoportja olyan elektródát fejlesztett
    ki lítiumion-akkumulátorhoz, amely 6000 töltésciklus után is 85
    százalékos kapacitással üzemel. A jelenleg forgalomban lévő akkuk
    nagyjából ezer teljes ciklust bírnak. Az új elektróda ráadásul akár
    tízszeresére is növelheti a lítiumion-akkumulátorok kapacitását. A
    fejlesztésről részletesen a Nature Nanotechnology oldalain, illetve a Stanford honlapján számolnak be a kutatók.

    Volt aki említette pl a 4. generációs reaktorok közül az Allegrót, de lehetne említeni a másik ötöt is, képzeljük el, 2025-ben már nagyban építkezünk Pakson, lehívtuk a hitelt, a politikusok és sleppjük ellopták, ami jár nekik, amikor kijön a hír, hogy valamelyik 4. generációs működik, megy Thoriummal is, nem kell tárolni a kiégett fűtőelemeket stb. Mi azért befejezzük Paks 2-öt, mert már mutatni kell valamit, vagy ha nincs rá keret és nagy a tiltakozás otthagyjuk a betonbunkert a Paksi Gomba Kertész KFT-nek. Egyik megoldás sem túl jó.

    A geotermikus fronton is akár nagyot is alkothatunk, mint Izland, vagy nagyobbat….
    —-
    Persze, tudom, hogy ezek mind csak ígéretek, de nem valószínű, hogy egyik sem válik valóra, és az is valószínű, hogy lesz több is, én is tudnám még sorolni a német vízbontásos energia tárolási kutatásoktól kezdve az én saját fejemből kipattant idiótikus óriás lendkerék ötletéig: “A power-to-gas technológia fejlesztésében úttörő szerepet vállaló
    Hydrogenics számításai szerint ez a megoldás akár terawattórás
    mennyiségben is képes lehet arra, hogy rendszerszinten felvegye a
    fölösleges villamos áramot. Mindezt hosszú távon képes elvégezni
    anélkül, hogy vissza kellene táplálnia a villamosenergia-rendszerbe,
    hiszen a hidrogén korlátlan mértékben keverhető a földgázhoz. A
    vezetékrendszer és a föld alatti gáztárolók pedig szinte határtalan
    tárolási kapacitást biztosítanak.”

    Szóval én csak “józan paraszti ésszel” tudom megközelíteni a kérdést, szerintem kár sietni, jelenleg lefelé megy a gáz ár még vagy 5-10 évig, rohamosan fejlődnek a technológiák, és megfelelő odafigyeléssel illetve karbantartással, az eredetileg 440 MW-s most már 500 MW-re emelve biztosan 2052-ig is sem lesznek csapágyasok, sőt talán még a hatásfokuk is tovább növelhető — ha megéri.

    Így a konklúzióm sem lehet más, óvatos alternatív fejlesztés piaci alapon, az állam ne segítse pénzzel, csak szabályzókkal, de ne is gátolja a fejlődést adókkal vagy adminisztratív eszközökkel sem. Paks 2-vel várjunk, költsük azt a pénzt most biztosabb beruházásokra. Igaz, így miből lehet majd korrumpálódni ekkorát? Nos erre sajnos nem tudom a választ…

    * forrásokat nem jelöltem meg, nem tudom mennyi linket enged a rendszer, de egy-egy mondat keresőbe másolásával elérhetőek az eredeti cikkek. :)

  • http://www.szabo-online.us/ papaAndy

    Elolvastam a cikket és a nálam valószínűleg szintekkel hozzáértőbb emberek hozzászólásait is, laikusként az a meglátásom, hogy olyan ez, mint Paks I. “tervezése” volt, nem érte meg a számok alapján, aztán szerencsénk lett és csúszott, modernebb lett és most jó, hogy van. Mindkét oldalon folyik a találgatás üveggolyó nélkül :)

    Már most tízezerszám adnak el elektromos autókat, ezt senki nem számolta bele a növekedésbe, sem az áramfogyasztás, sem a potenciális tárolás területén. Mire sietni? Senki ne képzelje, hogy a 100 évre tervezett panelokból mindenki kiköltözik 50 év múlva, senki se számítson arra, hogy megfelelő karbantartás és fejlesztés mellett nem lehet tovább hosszabbítani az üzemidőket. Nagyobb problémát fognak jelenteni a magyar külső megfelelési kényszerrel nem rendelkező népeknél elöregedő reaktorok, mert ők sem fogják lekapcsolni azokat, ugyanis ha nincs áram a WC-ben, lázad a nép. Na ott majd durrognak a reaktorok, ha nem találunk itt ki valamit nekik is.

    Nem számolt senki azzal, hogy már 5-10 éven belül csak napelemeknél megduplázódhat a hatásfok:
    “A példátlan hatékonyságot a Sydney-ben tartott kültéri teszteken érték el, amit az amerikai Nemzeti Megújuló Energia Laboratórium (NREL) létesítményének független mérései is megerősítették. “Ez a napfény elektromossággá alakításának valaha jelentett legnagyobb hatékonysága” – nyilatkozott a fejlesztést magáénak tudó Új Dél-Walesi Egyetem (UNSW) professzora, Martin Green, az intézmény Fejlett Fotovillamossági Központjának igazgatója. “Kereskedelemben elérhető napelemeket használtunk, a módszer azonban új volt, vagyis a hatékonyságbeli fejlődés azonnal elérhető lehet a napenergia ipar számára” – tette hozzá dr. Mark Keevers, a projekt vezetője.”

    Nem számolt senki az akkumulátorok kapacitásának rohamos növekedésével:
    “A Stanford kutatócsoportja olyan elektródát fejlesztett ki lítiumion-akkumulátorhoz, amely 6000 töltésciklus után is 85 százalékos kapacitással üzemel. A jelenleg forgalomban lévő akkuk nagyjából ezer teljes ciklust bírnak. Az új elektróda ráadásul akár tízszeresére is növelheti a lítiumion-akkumulátorok kapacitását. A fejlesztésről részletesen a Nature Nanotechnology oldalain, illetve a Stanford honlapján számolnak be a kutatók.”

    Volt aki említette pl a 4. generációs reaktorok közül az Allegrót, de lehetne említeni a másik ötöt is, képzeljük el, 2025-ben már nagyban építkezünk Pakson, lehívtuk a hitelt, a politikusok és sleppjük ellopták, ami jár nekik, amikor kijön a hír, hogy valamelyik 4. generációs működik, megy Thoriummal is, nem kell tárolni a kiégett fűtőelemeket stb. Mi azért befejezzük Paks 2-öt, mert már mutatni kell valamit, vagy ha nincs rá keret és nagy a tiltakozás otthagyjuk a betonbunkert a Paksi Gomba Kertész KFT-nek. Egyik megoldás sem túl jó.

    A geotermikus fronton is akár nagyot is alkothatunk, mint Izland, vagy nagyobbat….
    —-
    Persze, tudom, hogy ezek mind csak ígéretek, de nem valószínű, hogy egyik sem válik valóra, és az is valószínű, hogy lesz több is, én is tudnám még sorolni a német vízbontásos energia tárolási kutatásoktól kezdve az én saját fejemből kipattant idiótikus óriás lendkerék ötletéig: “A power-to-gas technológia fejlesztésében úttörő szerepet vállaló Hydrogenics számításai szerint ez a megoldás akár terawattórás mennyiségben is képes lehet arra, hogy rendszerszinten felvegye a fölösleges villamos áramot. Mindezt hosszú távon képes elvégezni anélkül, hogy vissza kellene táplálnia a villamosenergia-rendszerbe, hiszen a hidrogén korlátlan mértékben keverhető a földgázhoz. A vezetékrendszer és a föld alatti gáztárolók pedig szinte határtalan tárolási kapacitást biztosítanak.”

    Szóval én csak “józan paraszti ésszel” tudom megközelíteni a kérdést, szerintem kár sietni, jelenleg lefelé megy a gáz ár még vagy 5-10 évig, rohamosan fejlődnek a technológiák, és megfelelő odafigyeléssel illetve karbantartással, az eredetileg 440 MW-s most már 500 MW-re emelve biztosan 2052-ig is sem lesznek csapágyasok, sőt talán még a hatásfokuk is tovább növelhető — ha megéri.

    Így a konklúzióm sem lehet más, óvatos alternatív fejlesztés piaci alapon, az állam ne segítse pénzzel, csak szabályzókkal, de ne is gátolja a fejlődést adókkal vagy adminisztratív eszközökkel sem. Paks 2-vel várjunk, költsük azt a pénzt most biztosabb beruházásokra. Igaz, így miből lehet majd korrumpálódni ekkorát? Nos erre sajnos nem tudom a választ…

    * forrásokat nem jelöltem meg, csak idézőjelekkel jeleztem, mert nem tudom mennyi linket enged a rendszer, de egy-egy mondat keresőbe másolásával elérhetőek az eredeti cikkek. :)

  • motorosgecc

    A cikk jo. A twitter viszont csak 2006 kozepe ota letezik. kb. 2009-10-ig nem igazan volt elterjedve nagyon. na most, nem ertem mi ertelme van ilyenekkel pocsolniuk, ki a franc alapoz velemenyt twitter postokra? vagy ugy gondoljak putyinek, hogy mielott velemenyt formal valaki, rakeres twitter postokra a temaban, es ha sok egyfele velemenyt lat, akkor majd azt hiszi a tobbseg (mar aki netezik es twitterezik, csak azok) azt gondolja, es ez alapjan formal velemnyt? Ezt komolyan nem ertem. Illetve ertem miert gondoljak hogy ez szamit, csak ugy gondolom valojaban nem szamit.

  • piccola

    Jó poszt. Budapest egyik legnagyobb problémája a végtelen mennyiségű autó az utakon, beleértve az utcákon parkoló kocsitömeget is. Nem nevetséges, hogy a normál szélességű utakat is leszűkíti alig járhatóra a parkoló kocsisor? Az utak közlekedésre vannak, nem parkolásra… Egyszerűen mindent elfoglalnak, beborítják az egész várost, belerondítanak a városképbe, élvezhetetlenné teszik a Duna-partot is. Hányingerem van a rengeteg autótól.

  • tomwar

    …es Lorinc vett egy disznotellepet. Meg egy husuzemet.
    Veletlenul…

  • bbslut

    A felcsuti proli gazszerelonek van csirkefarmja? Van meg kerdes?

  • aser

    Miféle ÁFA?
    Adják ingyen!
    Akkor az ÁFA is 0 %!
    Gondolkozzunk józan paraszti(Alcsúti) ésszel!

  • sanyibácsi lánya

    Kedvelem az átlátszót. A cikkben vázolt álláspont is érthető. Ugyanakkor a felhasznált irodalom az én szememben képes bárminek a valóságtartalmát a nullára redukálni. Nem lehetne olyan, hogy a lebegő mókuscsoport nélkül érveljünk? Gusztustalan pénzéhes lobbitársaság zöld köntösben.

    • Ferenczi Krisztián

      Ez nem az átlátszó, ez egy blog. Itt jelennek meg sajnos hülyeségek is.

  • 7esbusz

    Mindenki vigyen magával még egy menekültet. A kollektív bűnösség jegyében. Reméljük András lakásán is lakik 8-10 szíriai jómunkásember.

    • bóbita

      Teljesen felesleges volt elolvasnod ezt a pár bekezdést. De biztos a meleg teszi, csüccsenj be az autódba, kapcsold be a klímát, ne is gondolj ilyen szörnyűségekre.

      • 7esbusz

        És ha nincs klíma az autómban, átülhetek egy olyanba amiben van? (ala belugymin)
        Ettől függetlenül majd arra gondolok, amire akarok, még ha ez nem is tetszik neked. További szép álmokat.

  • aser

    Az új Népvándorlás célja: a muszlimok részére új haza

    megtalálása. Ugyanis teleszülték az általuk lakott országokat.

    És nem tudják eltartani a lakosságot.

  • hamvas-barack

    A fékek és ellensúlyok leépítse után azt a kilenc pontot, ott a végén, azt alaposan visszavágnám.

    • acsipak

      Bizony:

      “Önálló bírói kar kiépítése” kényszernyugdíjazott bíróktól megtisztítva, az élen Handó Tündével.

      “megszilárdult jogrendszer” nem tudom mi alapján tekinti a szerző megszilárdultnak azt, amikor a kormánypárt öt éven keresztül heti-havi rendszerességgel írja át az alaptörvényt meg a sarkalatos törvényeket, a szakmaiság igénye nélkül, napi politikai céloknak alárendelve + a törvényhozásban modus operandi lett, hogy 1-2 hét alatt átnyomnak teljes szabályozásokat (egyéni képviselői indítvány, társadalmi egyeztetés és hatásvizsgálatok teljes hiánya stb.) + teljesen követhetetlen mennyiségi értelemben is a törvényhozási tempó, maguk az állami szervek, amelyeknek a jogértelmezés lenne a dolga, is csak kapkodják a fejüket, hogy mi van.

      Ill. az is érdekes, hogy milyen koordinátarendszer kell ahhoz, hogy pl. a visszamenőleges törvénykezés gyakorlata mellett a Jogállam kategóriának 9/10-et adjunk.

      Az nem felmentő körülmény, hogy az efféle ballépések egy része rendszeresen megbukik pl. EU szintű felülbírálás miatt, mivel a jelek szerint ez cseppet sem vette el a kormány kedvét a gyakorlat további folytatásától (a bírságot meg az egyéb károkat ugye az adófizetők állják, nem a döntéshozók).

      WTF?

      (Persze ezek a dolgok nem kifejezetten így mentek a teljes 25 évben, de az államadósság szintjénél se a 25 éves intervallumot vette alapul a szerző, hanem a végeredményt.)

  • Péter István

    No ugye, cipőt a cipőboltból, a föld meg azé aki megműveli.

  • nonemart

    Hangsúlyozzuk minden alkalommal, hogy mndenki, aki ebben a disznóságban részt vesz vagy rész fog venni, alapos vizsgálatnak néz elébe, és könnyen megütheti a bokáját. És tényleg hajtsuk be a bűnösökön a dolgot, ne legyünk megbocsájtók, mert ezek a mohó, kisfasiszta emberek sem azok.

    • gy

      kicsit naiv vagy

  • Anikó Bíbok

    A dicsőséges római kornak is vége lett egyszer. A mi időnk úgy néz ki, hogy most jött el.

    Ha ezt eltűrjük, akkor megérdemeljük, hogy az ország helyét sóval hintsék be!

    A vidéki emberek többsége már olyan kiszolgáltatott helyzetben van, hogy nem képes érdekérvényesíteni. A város emberek meg azt hiszik, hogy ez nem az ő problémájuk. Amikor majd rájönnek, hogy mégiscsak az övék is, akkor meg már félek, hogy késő lesz.

    De megérdemeljük,mert hagytuk magunkat egymás ellen uszítani, hagytuk a fegyveres erők nyugdíjának elvételét, hagytuk a rokkantakat éhhalálba küldeni, eltűrtük a magánnyugdíjak elrablását, hagyjuk, hogy az egészségügy szétrohadjon, hagyjuk, hogy a gyerekeinkből rabszolgákat neveljenek.

  • Abádi Szabó Imre

    Rodolfo mester: Ha a kezemet figyelik, a számmal csalok, ha a számat figyelik, a kezemmel…

  • András Kovács

    Nyilván senkit nem érdekel de 20 éves elidegenítési tilalom lesz a földekre! Az is érdekelne, hogy a kommentelők között hány ember foglalkozik földműveléssel ( rajtam kívül) ? Az nyilván eszébe nem jutott egyik panelpolitikusnak sem, hogy a földműves esetleg azért vesz földet, hogy azon gazdálkodjon ugye? A cikk írójának sincs fogalma a vásárlás feltételeiről és és a kommentelők nagy részének sem !! Abszolút semmi!

  • gy

    bár feudalizmus lenne,mertcsak a tized s a kilencedet kellett fizetni de most többet.kb.80 százslákot.

  • http://suzukimaffia.blog.hu/ Futóbolond, a közéleti paranoi

    Egy valós történet aróól, hogy ezek az érdekkörök , hogy darálják be a jogaiért küzdő kisembert!

    suzukimaffia.blog.hu

  • Csajági Laura

    Felújításra került még a,
    – Kossuth tér, Erzsébet tér, Szél Kálmán tér
    – Wellish-palota (Igazságügyi Minisztérium épülete),
    – Parlamentet és annak esti kivilágítását,
    – Olimpiai park,
    – Ferenciek tere,
    – Palota Negyed és szinte az egész 8. kerület!
    – Zenélő szökőkút a Margit-szigeten
    – Sikló és környéke
    – Gül Baba türbéje
    – Bálnát befejezték

    EZEK IS SZÉPEK LETTEK!!!! Nekem nem tűnik szarnak egyik sem!!!! Köszönjük, Polt Péter hogy hozzájárult ehhez is!!!!

    • nyolc

      agyhalálhörgés és siralom.

      Questor?
      MNB?
      MET?
      Rogán ingantlanjai az ötkerben és a letelepedési kötvény-biznisz?
      Vajna és a TV2, meg a kaszinók?
      Stadionok?

      Köszönjük, Polt Péter, hogy hozzájárult ehhez is!!!

      • Csajági Laura

        Questor! A baloldal miatt nem ellenőrizték őket, mert évben határozták meg az ellenőrzések idejét, vajon miért? – mert azt hitték közben visszakerülnek a hatalomba!!

        MNB!! Ilyen jól még soha nem működött a jegybank!!! Matolcsy zseniális gazdasági intézkedései tették lehetővé, hogy kimásszunk az előzőek által örökölt “gödörből”! Az első MNB vezető, aki támogatja és segíti, hogy a gazdaság jól működjön. Nem a multi haverok gazdagodnak az MNB kamatokon, amelyet a kedves Simor elvtárs nagyon magasan tartott a számukra. Surányi kilopta az aranykészletünket,
        Matolcsy pedig Főiskolát épít, nemzeti műkincseinket vásárolja vissza. A kamatokat magyar honban, a magyarok javára fekteti be.

        Rogán! Árában adta el az ingatlanokat, akkor volt az ingatlanok ára a legalacsonyabb, kellett a pénz a uniós pénzek felhasználásához önrésznek.

        Vajna! Sajnálom, hogy a sok rágalom, amit az ellenzék az elmúlt 5 évben Andy Vajna ellen terjesztett felül írta egyesekben a józan gondolkodást.

        Olyan kicsi józanság kell ahhoz, hogy rájöjj:
        Akinek a tevékenységi köre olyan, hogy nem számol fel a vevőknek ÁFÁt, annak nem kell ÁfA-t befizetni!!!! Rengeteg alanyi adómentes vállalkozás van az országban!!

        A pénztárgép is nagyon sok vállalkozásba nincs még bevezetve, de pénztárgép nélküli vállalkozások sem csalók!! Nekik is be kell tartani az adótörvényeket!!!! Pénztárgépekkel elsősorban az ÁFÁ-sokat ellenőrzik!

        Aztán az volt a baj, hogy a koncessziós járulékot, miért vonja le a bevételből!! Azért, mert ez költség és a költséggel minden cég csökkenti az eredményét!!!

        Csupa olyan hibát róttak fel neki, ami nem bűn, minden vállalkozásra vonatkozik!!!- de a buta embereket lehet ezzel hergelni!!!

        Aki kicsit is ért a piachoz, az tudja, hogy a bankok eredményének egy része a hitelekből származik!!

        Ebből adódóan az országnak is haszna van abból, hogy magyar bankokból vette fel Andy a hitelt a TV2 vásárláshoz és nem a külföldi bankok nyernek rajta!!! Piaci kamatokkal kapta, mi a gond vele, neki kell visszafizetni!!!

        Stadionok! A stadionokat Uniós pénzből építik, munkát ad az építőiparnak, nekünk nem kerül semmi még is új és modern stadionokkal lettünk gazdagabbak! Növelték a nemzeti vagyont, szépek és van hol megrendezni az olimpiát! -ami rengeteg pénzt hozhat az országnak. (a sportolóknak szállás kell, élelem, utaznak……)

        • nyolc

          (legyint)

  • Csajági Laura

    A Fidesz kormány költ a kultúrára is!! Megépítették a Nemzeti Színházat, több színházban fél áron nézhetik meg a főpróbát, az Operában a fiataloknak kedvezményes előadásokat tartanak a könnyebb darabokból, hogy megszerettessék a fiatalokkal azt (vidékre is leviszik az előadásokat). Nagyon sok ingyenes kulturális műsor van ország szerte.

    Sikeresen működik a filmgyártás!! (36 év után OSCAR)
    EZ AZ ORSZÁG NEM SZAR ORSZÁG!!!!

  • H1N1

    Műanyag lakat és a rárohadás esete forog majd fent ennél a gengszternél (is)…

  • Csajági Laura

    Gondolkodj!

    A baloldal eladta az energia szolgáltatókat, bezárta a kórházakat, iskolákat, eladták a MÁV székházat….! 8-10 ezer tanár, 4000 orvos került az utcára,

    A munkanélküliségi ráta 11,4 % volt!! Az államadósság 22 000 milliárd Ft. Mínusz – 7 % volt az államháztartási hiány, túlzott deficit eljárás indult az ország ellen, nem tudták lehívni az uniós pénzeket!!!

    A gáz árát 300 %-kal emelték, a villany árát 200%-kal……. Elvették a 13. havi nyugdíjat és fizetést. Nem fejlesztettek csak egy autópályát, akkor miből lett ez a hatalmas államadósság??!!

    Nem cserélték le az elhasználódott járműveket, nem tatarozták az épületeket…….

    Az országot hitelből működtették!

    Szakértő kormányt kellett mellettük felállítani, hogy a választásokig ne menjen csődbe az ország!!!

    Most ezek akarnak olyan áron visszakerülni a vezetésbe, hogy mocskolják a Fideszt!!!
    Hazugságokkal, rágalmakkal, gyűlöletet keltenek a Fidesz kormány ellen!!!

    A képen a kormányzati negyed MSZP-s fejlesztés! A másikat nem kell kommentálnom.-
    ha ők vissza kerülnek a hatalomba, valóban szar hely lesz ez az ország!!!!

    • agyament

      Mennyi az óradíj? Otthonról is lehet nyomni, vagy bejársz az irodába? https://disqus.com/by/csajgilaura/

    • XXXL

      Laura, Laura. Az élet nem ilyen egyszerű, ahogyan gondolja. Kedvencei már nagyságrendekkel többet loptak, mint a fletóék, és tudja, az a legnagyobb baj, hogy van még két évük. Csak nehogy földönfutó legyen maga is….

      • Csajági Laura

        Amikor lopták az országot, akkor az meg is látszott rajta!!- nem a fejlődés útját járta!!!
        KI állítja, hogy lop a kormány???- az ellenzék!!!
        Mi az ellenzék érdeke???- hogy választásokig lejárassa a kormányt!!!!
        Csak józan logika kell ahhoz, hogy hol az igazság!!!!!!!!

  • Tekvando Felsőházy

    De leginkább az olyan legyek miatt sz@r ez az ország mint amilyen “slejmshow”.

  • László Németh

    Kedves Csajági Laura! Köszönöm Önnek a mai napot, régen nevettem így tiszta szívből, mint az Ön írásain…:) Istenem, végre egy ember a Fideszből, aki megdolgozik a pénzéért! Minden, amit leír, egy gyöngyszem a maga nemében. Különösen azok a felsorolások tetszenek, ahol egyesével leírja melyik beruházások voltak azok, ahol a legtöbbet loptak a fideszesek. Hát, az igazi gyöngyszem…:)

  • nokiaz

    ajvé a nöket otthon verik öket meg az utcán kb ugyanazok!

    ez nem lmbt elleni támadás volt hanem homofób !!!
    nagyon sok más’ közben homofób is
    másságtudatunk része saját önfurcsaságuk

    /21 százaban mindenkinek kéne tudni h az ember magát mindig !!!
    másnak érzi mint a TÖBBIEK-et
    magát mindig kivülállónak-megfigyelönek ! érzékeli mert a szubjektum igy müködik /

    belsö eröszakos agresszor és áldozat tudatos
    https://www.youtube.com/watch?v=vv2qrY4ULok
    sürgös mentális segitséget nyujtani minden !!! eröszakoltnak mielöbb!
    nem 20 évesen hanem akkor mikor megtörténik …egymás rontjuk meg

    lmbt rehabilitálni és nem külön szedve megjelölve támogati
    de egy szabad szex-szeretet vagy természetes természet nap –
    !!!! napot mindenképpen kell (Karnevál az élet csodálata és a közösségi együttlét öröme)
    minden idöben majd minden kutúra része és abszolut hiányzik a közösségeinkböl

  • Vidéki

    Egy fiatal muszlim férfi követte el a manchesteri merényletet egy nála lévő pokolgéppel. Ő maga is meghalt,
    de tudta, hogy a Paradicsomban „duzzadó keblű egykorú [hurik]” várják (Korán 78:33), „lesütött tekintetű, nagy szemű [hurik]” (Korán 37:48),
    „szép nők gyönyörű, nagy és csillogó szemekkel” (Korán 44:54).
    „Olyanok ők, mint jácint és korall” (Korán 55:58), és akiket
    neki adnak ”feleségül”. (Korán 52:20).
    Ezek a hölgyek „Szemérmes tekintetű [szüzek], akiknek őelőttük sem ember, sem dzsinn nem vette el a szüzességét.” (Korán 55:56)
    Allah „szüzekké tette őket” (Korán 56:36), és az iszlám hagyomány szerint, örökké azok is maradnak.

    A dzsihádokban való harcban csak győzni lehetett. Ha egy muszlim harcos győzött, akkor élvezte a zsákmányt a Földön, ha megölték, akkor élvezte a jóformán hasonló jutalmakat a túlvilágon, csak nagyobb mértékben.

  • Vidéki

    A Hetek-ben jelent meg a cikk: A GLOBÁLIS KÁOSZ KAMPÁNYA címmel, amely Soros tevékenységét jellemezte így.

    “Az alábbiakban egy olyan cikk fordítását közöljük, amelyet véletlenül sem lehet antiszemitizmussal vádolni. Caroline Glick, a The Jerusalem Post főszerkesztő-helyettesének véleménycikke az izraeli lap augusztus 22-ei számában jelent meg”

    “Fergusontól (a feketékkel szembeni állítólagos fehér rendőri erőszak jelképévé vált város – a szerk.) Berlinen át egészen Jeruzsálemig Soros erőfeszítéseit az a cél vezérli, hogy rombolást és káoszt idézzen elő.
    A Soros által támogatott csoportok tevékenysége nyomán lebénult helyi hatóságok képtelenek megvédeni a társadalmat vagy akár csak értelmesen érvelni amellett, hogy joguk van a biztonsághoz. ”
    “Fontos felismerniük azt is, hogy a nyugati embereknek egyetlen válaszlehetőségük van erre a szándékosan és előre megfontolt módon zajló felforgatási kampányra, nevezetesen az, hogy kiállnak a nemzeti és egyéni biztonsághoz való jogaikért.
    Együtt kell működniük azzal a nemzeti intézményrendszerrel, ami a biztonságot garantálja, természetesen összhangban a törvényekkel, és ragaszkodniuk kell nemzeti értékeikhez és hagyományaikhoz. (Fordította: Gyurkó Csenge és Kulifai Sára)”

  • Vidéki

    Soros, a káosz mestere.

    A recept egyszerű. Szemelj ki egy megszerzésre érdemes üzleti célt. Küldd oda a civiljeidet, destabilizáld a területet, szervezz hozzá megfelelő médiahátszelet, kreálj káoszt, és ha megvan, te legyél az, aki megszervezi a segítséget az újjáépítéshez és közben kimazsolázza a legjövedelmezőbb üzleteket.

  • D.E. Vilsadvo Cat

    nagy kár, hogy nem voltál a London Bridge-en

  • 333

    Az átlátszó miért ad lehetőséget megszólalni ennek a nyomorultnak? Ha ilyen szarul érzi magát, akkor legyen szíves kiköltözni Marseillebe, vagy Párizsba és franciául blogoljon arról milyen jó a migráció.
    K.rvrára zavar, hogy megjelenik az idővonalamon ez a gyökér.

    • gmihaly

      Nem látod, hogy Botos Bolond Úr egy csehszlovák kém?

  • Sandor Rabai

    Volt magyar útlevelük a migráncsoknak?

    • gmihaly

      Nem magyar útlevél, az tévedés, csak egyáltalán hazájában kiállított érvényes útiokmány, de nem útiokmány, érvénytelen is végszükség esetén jöhetett volna, csak legyen benne fénykép lepecsételve. Hát az, bizony sokuknál igencsak nem volt.

      • paloma

        Meet okmányaikat eldobták.

    • Tatar

      Ezeket minden liberális portálon olvasom. És tudom, hogy van mecset. Csak van aki elhiszi, van aki nem. De nem is a liberális duma itt a téma, hanem a migrancsok és a terror. Te befogadnád, beengednéd a migrancsokat?

  • Tatar

    150 év megmutatta, milyen is a muszlimok uralma. Köszönjük, nem kérünk belőle. Viszont remélem, a szerző befogadott már legalább egy muszlim családot és el is tarja őket.
    Mint látható, demagógiáért én sem megyek a szomszédba.

    • PAPI

      40 évig megtapasztaltuk milyenek az oroszok és a geci vissza hozza őket csak azért hogy hatalmon maradjon!!!!Te is fogadj be egy oroszt!!!

      • Tatar

        Hogyan hozza vissza őket? Megszegi az embergót? Nem beszélj hülyeséget!
        Ha szereted a muszlimokat, szeretnél ide is teroristákat, mecseteket, müezzineket, akkor bolnd vagy.

        • PAPI

          Ha nem vagy tájékozott miért írogatsz ,talán amit írtam értelmezni is tudni kéne .Felhívom figyelmedet mai is van MO meccset !!!!! Halkan súgom neked meg a geci haverod hozza pénzért a muszlimokat is minden féle ellenőrzés nélkül.tudod olvasni kéne ,Ha nem tudnád pl orosz szar metró kocsik paksi erőmű ez a felszín de nézd a kormányod tetteit a moszkvai vízum stb a többi még ami lesz Putyin ide szaladgál osztani az észt tudod s komcsi rendszeri eligazgatás hisz a geci is komcsi ívadék a haverjaival együtt .Bolond ép te vagy aki gondolkodni se tud!!!

  • Tatar

    terroristákat

  • Tatar

    Kerítést az Unió köré. Géppuskatornyokat a kerítésekhez. A muszlimokat átvilágítani, az újonnan jötteket kiutasítani. A munkanélküli muszlimok ellátását felfüggeszteni, haza küldeni őket! A csónakokat visszavontatni Libiába és elkobozni, miután kiürítették. Az embercsmpészeknek életfogytiglant. Semmilyen alkalmazkodást az iszlámhoz Európában! A terroristákat disznóbőrbe varrni, úgy vonultatni végig a városok utcáin, aztán kivégezni! A halálbüntetés kizárólag az iszlám terroristákra vonatkozhatna az Unió területén. Lenne itt rend és a muszlimoknak nehezebb lenne a kontinens elfoglaása.

    • Zsíros Bödön

      Jól hangzik

  • Csaba Varga

    A lonndoi merénylők közül az egyiket már 2 évvel ezelőtt kidobták az egyik mecsetből, amikor agresszívan megzavarta az egyik istentiszteletet és az utána levő előadást. ami az angliai választásokkal kapcsolatban volt. És a mecset vezetői tanulatlannak nevezték az illetőt, akinek a vallásről semmilyen tudása nem volt.

    http://www.dailymail.co.uk/news/article-4571164/One-three-London-attackers-thrown-local-mosque.html

    “One of the terror suspects was thrown out of a local mosque two years ago after shouting that voting in a General Election was ‘un-Islamic’, MailOnline can disclose.

    The man had been attending the Jabir Bin Zayd mosque in Barking for some months when he aggressively interrupted a sermon in which the Imam was advising his community to vote.

    ‘He started saying that voting was un-Islamic and we shouldn’t do it,’ the mosque manager, who declined to be named, told MailOnline.

    (…)

    ‘He seemed an uneducated person. He seemed to have no knowledge of religion.’ After the outburst the suspect was banned from the mosque and has not been seen there since, he added.”

  • citrom

    Hazugság, hogy minden terrorista migráns. A terrorcselekményeket elkövetők döntő hányada Angliában, Belgiumban, Franciaországban született, ottani állampolgár. Nem migráns. De nem voltak migránsok az IRA vagy ETA tömeggyilkosságokat elkövető tagjai, nem volt migráns Timothy McVeigh vagy Breivik, és nem migráns az a szerbiai magyar sem, akit most Olaszország köröztet sorozatgyilkosság miatt. Mi, akik átéltük 1956-ot, talán megértőbbek lehetnénk azokkal szemben, akik olyan háborús környezetből menekülnek, amit a tévés beszámolókból látunk.

    • burung

      Aham, szóval a sorozatgyilkosokat egy kalap alá venni a terroristákkal, az nem hazugság. Az egy picikét sem zavar, hogy az itt született migráns- ivadékok milyen szépen beintegrálódtak, annak dacára, hogy sokkal jobb lehetőségük volt egy normális életre, mint a most beözönlő tömegnek?

      • citrom

        A példából csak egy volt a sorozatgyilkos. De mondhatnám azokat is – azok terroristák, vagy nem? – akik manapság Amerikában született amerikaiként gyilkolnak halomra középiskolákban, egyetemeken tanárokat, diákokat. Ha valahol a világban bármit csinál egy migráns, mindjárt megjelenik itt a médiában. De ha tovább is olvasol, minden napra jut itt is egy-egy gyilkosság minimum, nem a migránsok miatt. Ma még csak egy hazai fegyveres rablásról olvastam, de fogadjunk, hogy lesz még gyilkosság is!

    • Mária néni

      Attól mert ott születtet, még migráns.

  • Baracsi Zsolt

    Bőtös Botond te bolond vagy !
    Csak add oda a lányodat egy muszlim férfinak !

  • Soltész Éva Edit

    Ez is egy demagóg duma! Lefizetett propaganda szöveg. Olvasd el a Koránt, értelmezd, és utána takarodj közéjük!

  • Ferenc Ujhelyi

    Nem minden migráns terrorista,de minden terrorista migráns.

    • citrom

      Hát téged aztán jól megvezettek! :)

  • Zsíros Bödön

    Lehet azzal áltatni magunkat, hogy nem az egész nép tehet róla. Sebaj, mert az uszítás népszintű náluk, sokan vannak, lehet számolni. Gondolkozzatok már, a Fidesz undorító propagandái is majd az ország harmadát maga mellé allítja, nem tucat emberekről van szó. Egyszerűen előveszitek a négyzetrácsos papírt és számoltok, a kirekesztés és egy egész nép elleni harc az, amivel ezt vissza lehet fordítani, se idő se energia, hogy szűrögessünk.

  • gmihaly

    A bolhás vicc jut eszembe. A kutató utasítja a bolhát: ugorj bolha, a bolha ugrik. Kutatási naplóba beírja. Kitépi egyik lábát, ugorj bolha, bolha ugrik, naplóbeírás. Amikor az utolsó láb kitépése után bolha nem ugrik, beírja: bolha megsüketült. Szóval ez is ilyen következtetés. A mozgósító része olyan elvtársias stílusú, a győlöletezősdije pedig uncsi már. Mert csak az ő gyűlölködése a jó gyűlölködés, ugye?

    • hammurabbi

      Mutasd már hol találod a:”Mert csak az ő gyűlölködése a jó gyűlölködés,..”?

      • gmihaly

        Nem idéztem, véleményeztem. A gyűlöletezősdi, mint ráfogás maga is gyűlölködés.

    • hammurabbi

      Megmutatnád ,hogy hol található az a :”csak az ő gyűlölködése a jó gyűlölködés,..”?

  • András József Fazekas

    Az ilyen beszédnek a cél szerinti véleménybefolyásoló képessége nulla.

    Csak a gyufát lehet kihúzni vele …

  • burung

    De szép is ilyen toleranciára, és elfogadásra buzdító cikkecskét olvasni a legocsmányabb gyűlöletkeltő firkásztól :)

  • Ernő Rozgonyi

    Firkász! mit fizettek neked ehhez a baromsághoz?Vagy ingyen is ilyen ütődött vagy?

  • Astalavista

    Te aki ezt a szar és hazug cikket írtad, teljesen hülye vagy! Mász vissza a fára!

  • Kis Zoltán István

    Ilyen dilettáns megközelítésű, “Soros bérenc” cikket ritkán lehet olvasni. Szégyellje magát a firkász hazug és megtévesztő cikke miatt. Remélem 2018 után is csak sopánkodni fog Magyarország “makronizációja” után.

    • zsíroskenyér

      És ahhoz mit szólsz, hogy Orbán Viktor több millió embert akart betelepíteni Magyarországra?

    • Mária néni

      Jó meglátás. De mit tegyenek, ha egyszer ezért kapják a pénzt Sorostól

  • zsíroskenyér

    Legkeményebb az Orbán-idézet! 😀 Vajon mi lenne, ha óriásplakátra nyomnátok? A sok agyhalott fideszes esetleg elgondolkozhatna azon, hogy milyen szinten nézi őket hülyének Orbán.

    • Mária néni

      Rettegsz Orbántól nagyon?

  • Edlok
  • Somogyi Katalin

    Mi ebben a vakkomondoros? Nagyon kilóg a lóláb kedves Rádi Antónia.

    • László Kerekes

      Gondban vannak, mert el kellene ismerni, hogy egy felkapott és most elretolt liberális ( elvégre miniszterelnök jelöltet kívántak/kívánnak csinálni belöle ) alak nagyon szar ember. Valahogy csak el kell vinni a történetet fideszellenesbe.

  • Noro-dia

    ekkora katyvaszt rég olvastam.

  • kolozsi

    Lattmannt és a gólyatábort nem vitatom, minden lehet akár úgy is, ahogy írják.
    A miniszterelnökséggel kapcsolatos állításokat azonban vitatom. Tessenek már visszaemlékezni. Tavaly november-decemberben már arról beszéltek MSZP-s és DK-s politikusok, hogy van külső miniszterelnök-jelölt, folynak még az egyeztetések.
    Aztán december végén vagy január elején megjelent Botka (aki nyáron sértődötten vonult el sebeit nyalogatni valami MSZP tisztújításról) és bejelentette, hogy ő lesz a az MSZP miniszterelnök-jelöltje és Gyurcsánnyal nem áll szóba, a választóit szeretettel várja (lásd Szél B. tegnapi beszédét, ő is várja más pártok csalódott választóit). A töketlen MSZP pedig félig-meddig beállt mögéje (ugyanúgy, ahogy 2006-2009 között félig-meddig kiállt miniszterelnöke, Gyurcsány mögül, sorsára hagyta). Azóta az MSZP támogatottsága száguld. Fizessenek a gazdagok!
    Szóval a cikk véleményem szerint részben szarkeverés. Volt már ilyen Rádtól.

  • János Dunai

    ez is tanit?kis méregkeverö szarzsákként?nem csoda hogy szar az oktatas.orban hagyod ezt??

    • hammurabbi

      Orbán nem hagyja,ő teszi tönkre az oktatást balfék.

  • Dr. Senkiházi

    Ez a szar most tulajdonképpen miről szól? Tanuljon már meg a szerző írni, vagy kapjon egy jó szerkesztőt. Érdekelne, de nem értek belőle semmit.

  • Jánosné Horváth

    Nem tisztem minősíteni a gólyatáborok, rendjét szokásait, erkölcsét , hallottam egy két esetről, hogy mi lett az igazság, nem tudom, ha volt is bűncselekmény, az jogi, büntetési kategória! Azt viszont furcsállom, hogy 2017. be. mi köze van az évekkel előbb, történt büntettek, vagy nem, esetleg ivászat, drogozás, és közös akarat, vagy erőszaknak, jogi úton kívül!? A politikához, politikusokhoz, választások előtt,azt szeretném hinni, hogy az égvilágon semmi! Naiv gondolat, egy nem ma született “báránytól” mert már vártam a politikai alapon született, karakter gyilkosságokat, a talonból előhúzott lejáratásokat, esetleg gyors, letartóztatásokat, ítéleteket, börtönbe csukásokat, A paletta széles, a fantázia határtalan, majd évek múlva, valamilyen “köztes megállapítással,” bizonyíték,de nem bűntett hiányában,így bár mikor elővehető!

  • György Magos

    Ahogy elnézem megszületett a Pesti Srácok méltó párja. Gratulálok a nagy eseményhez.

    • hammurabbi

      Pont ez ,a pestiprostik ugrott be nálam is az alanti Liridavi hsz. okàn.

      • Liridavi

        Mi a problémád?

  • Odiv

    Kéne még kapargatni azt a múltat, hátha az is kiderül, hogy a kis Tamás elvette egy osztálytársa tízóraiját is az isiben. Na, hát nekem az végleg betenné a kaput.

  • Andras Racz

    Csak en nem ertem, hogy a fent leirtakbol miert kovetkezik, hogy Lattmann “falazott” volna golyatabori balheknak, raadasul tobbes szamban…?

    Falazni valakinek vagy valaminek azt jelenti, hogy aktivan torekedni az illeto szemely vagy ugy megvedesere, megpedig tisztessegtelen modszerekkel. Lattmann viszont nem tett semmi egyebet, mint elmondta a velemenyet. Nincs szo arrol, hogy hamis alibit igazolt volna az elkovetonek, vagy megkerdojelezte volna a sertett szavahihetoseget, stb.. szoval nem falazott egyaltalan.

    Summa: erdemes volna atirni kicsit a cimet.

  • Buuuksi Buksi

    Ad 1: Baromi nehezen érthető a cikk.
    Ad 2: Ez az ELTE-s gólyatáborosdi gáz, n tudok elfogadni semmilyen mentséget a relativizálásra, mentegetésre.

  • Sebestyén István

    Átteccő .

  • Szimat

    Oké! Értem már….!

  • Palkó Márton

    2032 megáll Paks1, azaz a hazai villamosenergia termelés fele kiesik! Addig valamit építeni kell helyette, amely a nap 24 órájában képes az alapenergia ellátására. Lehetne megújuló energiaforrás is, ha megvalósítható lenne ekkora energiamennyiség tárolása, mert energia gyakorlatilag folyamatosan kell, a nap és a szél meg csak a nap egy részében áll rendelkezésre. Hasonlatodra visszatérve a ravatalon már felesleges gyógyszert beadni a páciensnek!

  • Palkó Márton

    Átnéztem a számításait és ön a matematikát és az energetikát összekeveri!
    Matematikailag lehetséges hogy ugyanannyi Paks 2 2400MW kapacitásával 8760 óra alatt megtermelt 21024GWh energia és a 21000MW kapacitású (84 millió darab 250W napelemtábla) napelemekkel 1000 óra alatt megtermelt energia, de az utóbbi csak 1000 órában áll rendelkezésre, a többi időre (7760 óra) el kell azt tárolni!!!
    Ön következetesen keveri az időt és a kapacitást! Attól hogy a napelem területét (kapacitást) megnöveli például 2Ha-16Ha, attól 1MW helyett 8MW energiát termel, de ugyanúgy csak 1000 óra időtartamban és nem az ön által figyelembe vett 1MW 8000 órában.
    Ugyanezt a számítási csodát követi el a szélenergiánál. Akár mekkorára növeli a szélerőművek kapacitását, azok nem fognak 8760 órában energiát termelni, csak maximum 2000 órában!!!
    Ön a tárolás kérdését egy egyszerű matematikai egyszerűsítéssel megoldja! Nevetséges!

    Ugyancsak értelmetlen a szélenergia és napenergia kapacitást, ami egy teljesítmény az ország 10 éves energiafedezetével összehasonlítani, ami munka vagy energia mennyiség.
    Almát cseresznyével már alsóban sem adunk össze és nem állítunk fel relációt közötte.

    Vízenergiáról nem beszél, mert lehet, hogy felesleges. Ausztriában azért lehetséges napelemeket (800MW) és szélerőműveket üzemeltetni (250MW), mert van 108 vízi erőművük 4400MW kapacitásban, amelyek könnyen szabályozhatóak és alkalmasak a felesleges energiát eltárolni (visszaszivattyúzzák a vizet a felső tározókba) és a szükséges időpontban leadni. Nekünk van 50MW vízi erőművünk. Na ezért nincsenek szélerőműveink, illetve amelyek vannak, azokat az osztrákok üzemeltetik!

    A biomassza erőművekben szénhidrogéneket égetünk el, amelyek ugyanúgy CO2 kibocsájtással járnak, így azok kapacitását az egyre csökkenő kibocsájtási határértékek korlátozzák. Jelenleg sikerült az ország mezőgazdaságát oda juttatni, hogy már élelmiszerből sem vagyunk önellátóak, nem még akkor, ha a termőterületek 10% erőművek tüzelőanyagát fogja termelni. 😛

  • Palkó Márton

    Az ország energia ellátó rendszerében sokkal egyszerűbb üzemzavart okozni, mint az agyonvédett Pasi erőműben. Ha az energiaelosztó rendszer gerincében ledől 4-5 oszlop
    (Tavaly Szabolcsban, Karácsony előtt Budapest környékén!), akkor hatalmas területek maradnak napokig áram nélkül, ami anarchiához, polgárháborúhoz vezethet!

    Azon senki sem aggódik, hogy a hatalmas oszlopok lábából elég csak két tucat csavart eltávolítani és kártyavárként omlanak össze az első széllökéstől, de Paksi katasztrófával riogatnak. Csavarkulcsot minden hülye tud vásárolni, de rakétát, bombát szerencsére nem árulnak minden sarkon!

    Paks kiesésére vannak a nemzetközi szerződések és az egységes európai energiaellátó rendszer. Ez nem jelenti azt, hogy érdemes onnan behozni az energiát, de nem kell akkora tartalékkapacitásokat építeni egy országnak sem.

  • Bálint Pelhős

    1. Az itt előadott anyag nagy hibája Paks I szerepeltetése a számokban. De ettől még beszélgessünk a lehetőségeinkről.

    2. Mindenki adottnak veszi, hogy az áramigényeket márpedig ki kell szolgálni, ehhez éjjel-nappal biztosítani kell egy alapkapacitást. És most képzeljük magunkat 2030-ba: Minden háztartásban okosmérőórák lesznek, amik akár percenként kapják a vezérlőjelet az MVM-től (most már épül ehhez a mobilhálózat 450MHz-en!). Minden okosmérőórának lehet majd “olcsó” és “bármikor” kimenete. Az “olcsó” kimeneten csak akkor lesz (távolról vezérelt) áram, ha túltermelés van (süt a nap). A “bármikor” kimeneten mindig van, de ezért többet fizetek. A háztartásomban egy okoskütyü (melyet az okostelefonomról bárhonnan vezérelhetek is) eldönti, hogy melyik fogyasztómnak melyik áramot adja. A fagyasztó/klíma az “olcsó” áramot kapja, mindaddig amíg a hőmérséklet el nem ér egy kritikus szintet, akkor már átvált a drágább “bármikor” forrásra. Az elektromos autóm töltése csak “olcsó” áramra van kötve. És így tovább… ami ma csak ipari méretekben megoldott, 2030-ra már ott lehet minden háztartásban. A komplett áram ökoszisztémát kell újragondolni, nem csak az áramtermelést!

    3. A kormányunk feladata, hogy a szabályozást úgy alakítsa, hogy a gazdasági szereplőket elmozdítsa olyan irányba, mely az ország (=állampolgárok!) érdekeit szolgálja. Ha a traffikokkal meg tudják védeni a gyermekemet a cigihez jutástól, akkor talán meg tudják oldani a zöld energia preferálását is a környezetszennyezők ellenében. Csak akarat kérdése.

  • Palkó Márton

    3. Örülnék, ha gyermekeink egészsége vezérelte volna a kormányt, de sajnos valószínűbb hogy a fő indíték a barátok anyagi gyarapodása volt! 😛
    2. Az elképzelés nagyon jó, csak egy kalap pénz hiányzik hozzá és a rezsi csökkentett szolgáltatók még 2050-ben sem fognak erre vagyonokat áldozni! Nekik valahogy az érdekük a fogyasztás növelése, ha alacsonyan kell tartaniuk az energiára felszámított haszonkulcsot.
    A terveket az álmokkal nem jó összekeverni! Az is a tervekben van, hogy évente 30000 elektromos autót helyezünk üzembe Magyarországon. Ha így haladunk tovább, akkor hagyományosból sem sikerül ennyit eladni évente.
    Az energia tudatos életmódhoz energia hatékony házakat kellene építeni. Igaz jelenleg könnyű lenne az új házakat így felépíteni, mert azt az évi százat csak össze tudnánk hozni.
    De mi lesz azzal a pár millióval, amely megépült és nem ilyen???
    Ki tudja az új technológiát megfinanszírozni? Attól, hogy valami 10-20 év alatt megtérül, még nem biztos, hogy van rá pénze az embereknek. Ha kölcsönből akarjuk ugyanezt elérni, akkor a teljes megtérülés már 50 év, amit nem lehet meggyőzően eladni az embereknek!

  • Ferenczi Krisztián

    2. Ez egyáltalán nem így működik, ahogy leírtad. Először is, a napenergia nem olcsó. Megtérülést úgy számolnak általában, hogy ha te felszereled a házad tetejére, akkor amit így nem kell megvenned áramot, vagy KÁT formájában megvesz a szolgáltató, durván emelt áron, na, azzal számolva, a 20-25 éves élettartamon belül megtérül. Ja, úgy könnyű! Számoljunk nagyker áron! Ja, hogy úgy meg soha a büdös életben nem térülne meg, tehát a valódi piaci versenyben csak drága áramot ad?
    Az atomenergiában és a napelemekben van egy közös tulajdonság. Mindkettő olcsón ad áramot, miután már fel lett építve. Nagyon drágán. De csak azután! Meg az is közös, hogy véges az élettartamuk, és az általuk nyújtott energia árába nem csak az “üzemanyagot” kell számolni, hanem magának az “erőműnek” az építését is.
    Aztán ott a probléma, hogy az igények ettől még ingadozni fognak, amiket jelenleg Németország péládul szénerőművekkel old meg. Wow! Hát az kell ám ide, amit nyerünk a réven, máris elveszítettük a vámon. Bármelyik üzem és erőmű, de még egy autó is akkor fogyaszt jól és működik optimálisan, ha folyamatos és egyenletes üzemre van szükség. Ha állandóan indítgatni, meg leállítani kell, az durván emeli az egységnyi energiára jutó szennyezést.
    Szóval igen, marha jól hangzik, csak ez tipikus példája annak, hogy mi a különbség az elmélet és a gyakorlat között: elméletileg semmi, gyakorlatilag meg nagyon is sok.
    3. Maximálisan egyetértek azzal, ahogy definiáltad az állam feladatát, magam is ezen az állásponton vagyok. Azzal viszont nem, hogy bármi csak akarat kérdése lenne. Már csak azért sem, mert teljes élettartamra vizsgálva, példának okáért a napelem egyáltalán nem olyan zöld, mint azt sokan hiszik. Kezdjük ott, hogy a tiszta szilíciumhoz 1100 fokos kemence kell. Nem véletlenül nincs még megoldva a napelem cellák újrahasznosítása, mert a jelenlegi technológiákkal több energiába kerül legyártani, majd “elemeire” bontani, mint amennyit egész élete során termel. Annak meg sok értelme nincs, hogy 1000 energiából gyártunk vmit, amiből aztán kinyerünk 900 egységnyi energiát. Az EU még csak előírta, hogy záros határidőn belül szeretné megoldani ezt a problémát, hogy ne Afrikába kelljen exportálni, mint korábban történt ez az elektronikai hulladékokkal. De még nincs megoldva.

  • Ferenczi Krisztián

    Vendégblog, tehát meghívtak egy olyan civil szervezetet, amiről minden 1 évet természettudományi karon elvégzett kisdiák megmondja, hogy közük nincs a témához. Na jó, talán a biológusok nem, de azért a vegyészek és mérnökhallgatók igen.

    Nem kell meghívni a vendégblogba olyan bloggokat, amiknek színvonala nem üt meg egy minimális és elvárható szintet. Mi lesz a következő, ide költözik a mandiner is, meg a MNO-tól kirúgott újságírók?

    Az “Átlátszó” egy márka. Ha hivatkozási alapnak akarom használni, általában név az oknyomozás területén, megbízható forrásnak számít, illetve számított. Függetlenül attól, hogy vendégblog, vagy sem. Az energiaklubnak egyébként is van saját oldala, írjanak ott ilyen színvonaltalan cikkeket. És még be is raknak egy ábrát, hogy 2030-ban bizony számolnak Paks-sal, nem is kicsit. Ehhez mennyire kell már hülyének lenni ebben a témában?

  • Sétapista

    1. Nézze meg a munkatársakat, tényleg nem értenek az energiapolitikához? (Ne az irodistákat nézze!) http://www.energiaklub.hu/rolunk/munkatarsak
    Azért egy árnyalattal több mint egy civil szervezet.
    2. Pl. a vastagbőr is vendégblog itt, köze sincs az oknyomozáshoz.
    3. Nem értem, miről beszél, a paksi blokk működési idejét egyenként hosszabbítják meg 2032-on túl, nem?
    4. Egyébként közöm sincs az energiapolitikához, de maga sem mondott egyetlen érdemi érvet a cikk ellen azon túl, hogy a) gyerekek jobbat írnak, b) miért itt van.

  • Ferenczi Krisztián

    1. Ajjaj 😀 Javaslom, hogy egyszer keresse fel az ELTE TTK fizikai kémiai tanszéket. Szíves örömest fogják a maga orra alá tolni azokat a hibás cikkeket, amiket a tanszék a megjelenés után cafatokra cáfolt és rámutatott a hibákra. Szóval azért, mert az illető elvégzett egy szakot, az nem jelenti azt, hogy nem tévedhet és eshet áldozatul saját prekoncepcióinak. Ezért vannak a tudományos viták, mert bizony tévedhetünk, mind. Vitáztam én már végzett vegyésszel – én is azt tanultam -, aki a “bio”üzemanyagokból írta a szakdolgozatát, és mutattam rá, hogy kihagyott pár dolgot a számításából, amiket sem ő, sem a konzulense nem vettek észre, márpedig a teljes képhez nem árt figyelembe venni.

    De egyébként, amit csinálni szeretne, az a “tekintélyre hivatkozás” hibás érvelése: http://a.te.ervelesi.hibad.hu/tekintelyre-hivatkozas Nem azért fikáztam őket, mert a személyeket vettem elő, hanem mert akárki is írta, lehet akármekkora doktori fokozata témában, ha vki a 2030-as ábrához berakja Paks-ot, és ez nem zavarja, az minimum tök hülye, de ha emellett van vmi tudományos fokozata, azonnal elvetetném. Mert ezt a hibát vagy véletlenül követte el, akkor azért alkalmatlan a posztjára, vagy direkt, akkor meg azért.

    2. Jogos. Viszont a vastagbőr nem is akar tudományos lenni, másrészt ezt a blogposztot az átlátszó FB oldala ajánlotta. Tehát a nevüket még ilyen szinten is adták hozzá. Ez pedig baj. Ez a téma elég komoly, ilyen hibás számítások és szakmaiatlan érvelésekkel nem kell rontani a helyzeten.
    3. A cikk azt sugallja, hogy Paks 2 nem indokolt. Holott Paks 2 indoka mindig is Paks 1 kieső energiájának pótlása. Ez jópofa, hogy apukának megmondom, hogy február 1-től ki van rúgva, mire a család pici gyermek kiszámolja, apukának nem kell új munkahelyet keresni, maradhat otthon játszani a gyerekekkel mostantól, mert a család anyagi helyzete meg van oldva január 31-ig. Gratulálok. És mégis, 2035-ben mi lesz? Kiesik az energia 40%-a, ők meg pótolják 25%-al. Wow.
    4. Nem ez az első hozzászólásom a témában, írtam én is és mások is indokokat bőven. Szerintem ha rákattint a nevemre, talál pár hozzászólást a témában. Idő hiányában nem érek rá mindig nulláról felépíteni a dolgokat, bár igyekszem.

  • Sétapista

    Krisztián,
    köszi a részletes választ.
    (3. pont) Már nem emlékeztem részletesen a témára, de szerintem ez jogos. Meggyőzőbb lenne az Energia Klub, ha tényleg foglalkozna azzal, hogy mi lesz 2040-ben. Esetleg az próbálnák bizonyítani, hogy Paks kiesése pótolható lesz akkor megújulókkal, energiahatékonysággal, okos rendszerekkel stb.

    Nem hiszem, hogy a tekintélyre hivatkoztam volna, vagy nem jobban mintha az ELTE bármelyik tanszékére hivatkoznék. Arra utaltam, az Energia Klub nem szimpla civil szervezet – mint mondjuk egy népdalkör, s mint állította -, hanem egy kutatóintézet. A többi szakmai kérdés, amihez nem értek, de mégha korábban hibákat találtak náluk, attól miért ne lehetne érvényes a jelenlegi elemzésük?

    Egyébként az a problémám az érvélésével, és sok más hozzászólóéval, hogy elfelejtik, a kérdés elsősorban talán nem is természettudományi, műszaki probléma, hanem vastagon politikai, s ezért társadalmi. Ezzel kezdődik az Energia Klub felvetése is, amikor arról írnak, el kellene dönteni milyen jövőt, víziót akarunk. Nyilván az atomerőműt ellenzők és pártolók is szakértők sorát tudnák felsorakoztatni egyik vagy másik oldalon – a döntés sosem lehet tisztán racionális és természettudományos, mert a politika egyszerűen máshogy működik. Pask 2-vel “csak” az a gond, a döntés semennyire se volt transzparens, nagyjából hasonlóan például a Gripenek egykori kiválasztásához. Megjelent a téma a választási kampányban stb.? S mivel sikerült ilyen jól “elintézni” az atomerőmű bővítését, ráadásul az oroszokhoz kötni – noha a finnek is azt teszik – az energetikai jövőt, ezért könnyű nagy mutyinak látni az egészet, pláne úgy, hogy ismerjük a jelenlegi kormány viszonyát a megújuló energiákhoz.
    Egyébként szerintem éppen ezért való az egész téma éppen az Átlátszóra.
    Minden jót!

  • piccola

    hogyan lesz valaki ingyen parkolásra jogosult?

  • törzsmókus

    bejelentett lakcímmel. (asszem 1 vagy 2ezer forintért adják így az éves matricát, ami gyakorlatilag ingyen van)

    persze aki nem tud szerezni egy belvárosba bejelentett nagynénit, az annyit is ér. :p

  • piccola

    😀
    és akkor az egész kerületben ingyen tudsz vele parkolni? vagy ez hogy van?

  • aser

    Lakosság növekedése 1960-2015
    Szíria: 4,6-23 millió

  • aser

    Mert az eladott kőolaj árából nem lehet kaját venni?
    Dubainak ma már a kőolajiparban csak 5%-a GDP-je keletkezik.A többit a túrizmus és az ingatlan hozza

  • őpmacspöp

    Ilyen cikket én is tudok: http://www.origo.hu/nagyvilag/20060215propaganda.html
    Tehát aki magyar, nem védheti a ruszkikat semmilyen téren? Ennyi erővel a németeket, osztrákokat, törököket is kezelhetnénk ugyanígy, velük is voltak csúnya ügyeink régebben. Azt kellene eldönteni, az igazságot keressük, vagy a prekoncepciónkat védjük minden erővel, hogy elkerüljük a kognitív disszonanciát. Amúgy nem védem én az oroszokat, a mosoly iróniát jelent a hozzászólásom végén, annyit akartam üzenni, hogy amikor azt állítja valaki, hogy a nyugati média hazudik és felsőbb hatalmi érdekeket képvisel, azt a nyugati médiában egyből összeesküvés-elméletnek titulálják, ellenben ha ők ugyanezt az orosz médiára képesek kijelenteni, akkor az talán nem ugyanúgy összeesküvés-elmélet? Nagyon durva propaganda megy mindkét oldalon, de az utóbbi időben az oroszok részéről az agymosó propaganda tényleg minden szintet átlépett, Oroszországban szinte meg is szűnt az oknyomozó újságírás, ennek ellenére vannak ügyek (bár nem sok), amelyben tényleg igazuk van a nyugati média állításaival szemben. Nem minden fekete-fehér.

  • asztmás kakaóscsiga

    nincs is 70 vidéki kórház

    a többségük csak hivatalos hálapénz-elfogadóhely

  • Gabor Pokoradi

    Igen, mind mind az EUs adófizetők pénzéből.

  • asztmás kakaóscsiga

    mert a saját szememnek hiszek nem a rogánhabony féle propagandának

    stadion a hátsó kertbe, kisvasút a kerti budira? komolyan, ez hihetetlen.

    a rezsidíjakat az egyetemes szolgáltatáson belül mindig is törvényileg szabályozták, függetlenül a tulajdonosoktól

    a nyugdíjak infláció fölötti emelése miatt áll szarul a kassza, hiába loptak el 3000mrd-nyi nyugdíjvagyont, most is fenntarthatatlan a nyugdíjrendszer. a jelen nyugdíjasai saját unokáik jövőjét (oktatásból kivont pénzek…) élik fel

  • Akos Palla

    Te buzi fideszbérenc. A gazdagoknak csökkentették az szjá-t 32-ről 15-re, a minimálbéren 0% volt, tehát a szegényeket megszopatták vele, és kevesebb pénz is folyt be így, amit ugyancsak a szegényekről vertek le. Csak a bruttó minimálbért növelték, kézhez ugyanannyit kapsz, de kevesebbet ér az infláció miatt, de a vállalkozásoknak így többet kell adózniuk, te hazug népbutító erkölcsi0

  • Akos Palla

    MIért nem válaszolsz ha azért kapod a fizetésed???? Nehogy beköpjelek!

  • asztmás kakaóscsiga

    azért látod, hogy az autópályán bécs FELÉ nagyobb a forgalom, ugye? 😀

  • remekelek

    Te vagy az élő példája annak, hogy agyhalál után is van élet…

  • Vidor Orbán

    Akkor itt van.
    Rákosista sikerpropagandát folytatnak ennek a nyomorult putriországnak, amelyik külföldre üldözi állampolgárait.

  • Csajági Laura

    Lehet olvasgatni! Mind az öt oldalt nézd meg!!!

    http://www.kerdezze.com/tag/korhazfejlesztes/

    Néhányat kigyűjtöttem:
    KÓRHÁZFELÚJÍTÁSOK és ÉPÍTÉSEK Magyarországon :
    1) Szent Imre kórház helikopter leszállóval BP!
    2)Pécsi Tudományegyetem 400 ágyas, teljes felújítás!
    3) Heves megye, Markhot Ferenc kórh. 6milliárd!
    4) Szombathely Markusovszky kórh.
    5) Hatvani Albert Schweitzer fél milliárd!
    6) Bethesda gyerek kórh. BP. 7) Debreceni kórh.
    8) Kőrmendi kórh. épülőben 1.4 milliárd!
    9)Kaposvári kórh. 1.5 milliárd!
    10) Békés megyei Pándy Kálmán kórh.
    11) Bajcsy-Zsilinszky kórh. BP felújítva!
    12) KARCAGI KÓRH.
    13) Várpalotai!
    14)Uzsoki Kórh. BP. 6.5 milliárdft.
    15) Nyíregyházi kórh.
    16) Dombovári kórh.!
    17) Hódmezővásárhelyi kórh 896 millió!
    18) Somogy megyei Kaposi Mór kórh!
    19) Siófoki kórh.! 19) Pécsi kórh!
    20) Mohácsi kórh!
    21) GYŐRI Petz Aladár 11 milliárd CSÚCS TECHNOLÓGIA !!!
    22) Szolnoki kórház
    23) Szeged új izotópközpont
    Még nagyon sok építése, felújítása folyamatban! Akit érdekel üsse be a GOOGLE-ba a: “Kórházfejlesztések Magyarországon” .Meg lehet nézni kívül-belül, műszerekkel!

  • Csajági Laura

    Ezt a 3000 milliárdot az ellenzék lenyúlásnak emlegeti, pedig ennek egy részét a Bajnai-ék által felvett IMF hitel törlesztésére kellett felhasználni. Az IMF azt akarta akkor, amit görögök meg is tettek, hogy 20 -25%-kal csökkentsék a nyugdíjakat , a gyest, családi pótlékot…., ha nem fizeti ki 2000 milliárdos hitelt! Orbán nem akart megszorítást. Ezért nem tárgyalt velük, hanem nagyon gyorsan visszafizették a tartozást a magán nyugdíjból.

    A maradékból az ország működtetését kellett elkezdeni, mivel üres kasszákat örököltünk, mert az előző kormány már jó ideje hitelekből működtette az országot.

  • asztmás kakaóscsiga

    Ki vagy te, hogy örököltél egy egész országot!?

    Az ország nem a tiétek, pribékek!

  • asztmás kakaóscsiga

    21) GYŐRI Petz Aladár 11 milliárd CSÚCS TECHNOLÓGIA !!!

    Ehhez annyit, hogy ide járok ha kell valami miatt de a 11mrd-nak nyomát se látom. Ellenben mindig szar a lift, nincs wc-papír se szappan, sok ajtón nincs kilincs, úgy kell keresni valakit, aki beenged, tiszta középkor.

  • Csajági Laura

    Nem pénzért csinálom, úgy hogy nincs kinek árulkodnod!- ha ráérek válaszolok!
    Nem csak a gazdagok bére érte el a 32 % -os adósávot. Nem érte meg túlmunkát vállalni, mert a plusz pénz el is úszott, az adó miatt, a jutalomból is alig kapott, akinek a jutalom miatt ugrott a sávja. Már van értelme többet dolgozni, mert akkor többet is keresünk!
    A minimálbér megadóztatásával egy kiskaput zártak be!!! Senki nem járt jól, akit minimálbéren alkalmaztak és zsebbe kapta a többi pénzt!!! – majd a nyugdíjnál rájönnek, hogy kitoltak velük!!
    Azóta már 75000 – 111000 Ft-ra emelkedett a minimálbér, csak egy év volt amikor 2000 Ft- nettóval rosszabbul jártak, de ezt is kérhették az államtól!!
    SZÁNALMAS, HOGY MÉG AZT SEM TUDOD, HOGY AZ INFLÁCIÓ NULLA KÖRÜL VAN!!!!! – DE DUMÁLSZ!!!

  • Csajági Laura

    NEM AZT ÍRTAM, HOGY ORSZÁGOT ÖRÖKÖLTÜNK, HA NEM AZT ÓRIÁSI ÁLLAMADÓSSÁGOT!!!! ÜRES KASSZÁKAT!!!! TÖKRE TETT ORSZÁGOT!!! ELHANYAGOLT UTAKAT, ÉPÜLETEKET, LEROBBANT GÉPPARKOT!! ELADÓSODOTT KÓRHÁZAKAT, ÖNKORMÁNYZATOKAT – ezt hagyta örökségül maga után az MSZP-SZDSZ kormány!

  • asztmás kakaóscsiga

    Most is azt írod hogy országot örököltetek, ott van a második négyes felkiáltójel-csoport után.

    Hat év után nem kínos még mindig hátrafelé nyilazni? Inkább néznétek előre, mer közeleg a betonfal!

  • Csajági Laura

    Mi a baj a mondattal? Csak az ön szavait ismételtem. Vagy a többes szám nem tetszik? Hiszen mindannyiunk nyűgje ez a hatalmas adósság!!! Valamennyien hozzájárulunk egy kicsit a törlesztéshez! Ráadásul azt sem tudjuk hova lett ez a rengeteg pénz?? !!
    Amíg a nincs vissza fizetve, addig fel kell emlegetni!!! – tudom ez nagyon kellemetlen azoknak, akik összehozták! Bizonyára örülnének már, ha feledésbe merülne.

  • asztmás kakaóscsiga

    Egyszerűbb lenen a visszafizetés, ha nem növelnék folyamatosan, töretlenül a mindenkori kormányok.

    Most mi történik? Nem pörög a gazdaság, ezért 412Mrd Fortinttal megemelik az állami kiadásokat. Ha ezt nem fedezi adóemelés, akkor ennyivel nő az adósság, ha adóemelésből szedik be, akkor még inkább visszafogják a gazdaságot.

    Azt kéne felfognia a politikusainknak (mindnek) hogy a kicsi, szabályzó állam a jó állam. Sok tehetséget, jó ötletet öl meg a bürokrácia és a túladóztatás.

    Az adósságunk nominálisan az elmúlt hat évben is nőtt, GDP arányosan talán csökkent (Eximbank megítélése nem lényegtelen) pedig volt egy egyszeri, 3000Mrd-os bevétel! Mivel minden költségvetésünk deficites így az adósság nominálisan szükségszerűen folyamatosan nő!

    Mivel most megtorpant az ingatag növekedésünk, így GDP-arányosan is biztosan emelkedni fog.

  • Csajági Laura

    Én sem érek rá most egyesével megcáfolni a rágalmakat! Csak a fizetésre reagálnék! A minimálbér közel egy millió főt érint az 75000 – 111 000- re (ha levonjuk a 15 % adót akkor is 35 % emelés) emelkedett! A nyugdíj 24,8 %-kal emelkedett 3 millió nyugdíjast érint. Csak ez fele a lakosságnak és még nem beszéltem az életpálya modellekről!
    Sem arról, hogy mennyivel többet ér most ez a pénz, mint 2010-ben!!!

  • Csajági Laura

    Azon van a Fidesz kormány, hogy visszafizesse!
    Egyenlőre az is eredmény, ha nem nő tovább, hiszen ahhoz hogy több legyen a bevétel fejlesztések kellenek.
    Miből fizették volna vissza???? Hiszen az adósság kb. az ország éves működési költségének a 2/3 és még a kamatok is ott vannak. 2010-ben a hitelek éves kamata éppen annyi volt, mint az oktatás egy éves költsége.
    Ebben az évben már fedezi az ország bevétele a működtetést! – nem fog tovább nőni!
    Nem torpant meg a növekedésünk! 0,9 % -ot emelkedett a GDP, egy téli negyedév emelkedő adata! Semmi baj nincs vele!!! Ezt megint eltúlozta az ellenzék!!!

  • asztmás kakaóscsiga

    Az ország bevétele NEM fedezi a működtetést. Már csak azért sem, mert az ország nem is működik kielégítően (nem Gambia a benchmark!)

    eltúlozta az ellenzék amikor Orbán válságtanácskozást hívott össze? Kérem ezt gondolja át.

  • asztmás kakaóscsiga

    Egyenesbe jönnek – persze. Ha az GDP idősora egy vízszintes egyenes, azt hívják stagnálásnak. EKG-nál már nagyobb a baj.

    Amúgy volt válságtanácskozás, ideje szembenézni a valósággal!

  • Csajági Laura

    Ezt pontosan tudom, hogy nagyon rosszul jártam, Sajnos meg sem közelítettem az 500 000 Ft -os havi fizetést, talán ha annyi a fizetésem nem zavar a magas adó, Én 200 000 Ft-ot kerestem, ezzel a pénzel még az alacsonyabb adósávba estem, ha jött rá egy ki pluszpénz, akkor átléptem a felső sávba, így a kapott pénzből 32% adót+ 10% nyugdíj járulékot és egyéb járulékokat vontak, úgy hogy a jutalomnak legalább a fele ugrott!

    Most 15 % adó+ 10% nyj és az egyéb kb. a negyede ott marad az embereknél a bruttóbérből.

    A minimálbér emelése 51 % volt, ha ebből levonjuk a 15 % adót, ami nem volt korábban a minimálbérnél, akkor is marad 36% emelés, ebből nettóban kb. 26% az emelés!!!

    A táblázatodból nagyon jól látszik, hogy az infláció 2014-ben -0,2 % volt tehát már a 0%-nál is alacsonyabb és azóta is ott mozog a 0 körül.

    Akár mennyire is szeretik is azt kiabálni, hogy a Fidesz elsikkasztotta a 3000 milliárdot. AKKOR SEM IGAZ!!!
    2000 milliárdot be kellett fizetni a IMF-nek 500 milliárdot egy másik hitelbe! A hiteleknek a kamata folyamatosan növeli a hitelt ez így van ha ön veszi fel akkor is!!!

  • Csajági Laura

    A rendőrség és az ügyészség feltárta a baloldali visszaéléseket, de a bíróság mindig felmentette őket!!!
    Akkor, hol is van a hiba??????
    NEM POLT PÉTERNÉL!!!! NEM A FIDESZNÉL!!!
    Még ha itt el is ítéli a bíróság a bűnösöket! Akkor Strasbourgban mentik fel!!!

  • Csajági Laura

    Amikor emelkedik a GDP akkor nincs válság!!! Az első negyed évben is emelkedés volt! Tanácsokozás volt, mert az szokott lenni a vezetők körében rendszeresen, de nem válság tanácskozás!! Ezt megint csak a média tette hozzá!

  • Akos Palla

    még mindig nem érti 😀 és mégis prédikál. 200 000Ft-ot keresett amivel az alacsonyabb adósávban esett, és ha jött rá egy kis plusz pénz, teszem azt 50 000Ft, akkor a 32%-ot csak abból az 50 000Ft-ból vonták le a maradék 200 000Ft-ból ugyanúgy 15%-ot te idióta, tehát ha több pénzt kerestél és pont átcsúsztál a magasabb adósávba akkor nem kaptál kézhez kevesebb pénzt, ez irdatlan nagy baromság lenne, csak a az 50 000Ftodból vonták a 32%ot. Érted már????
    Egyébként meg ne csak m1et tessék nézni, most komolyan a világ 2. legkorruptabb miniszterelnöke a miénk az mszp 10ed ennyit sem lopott mint Orbán, az egész rendszer már a korrupcióra épül, s ha mindez nem lenne elég alapvető szabadságjogainkban is korlátoztak, tehát nem elég, hogy többszörösét lopják mint az mszp, hanem még diktatórikusabb is a hatalom. Csak gondolkozni kell, és nem a fideszes médiát majmolni, hanem a függetleneket olvasni

  • Liridavi

    Tisztelt Lattmann Úr! Legyen kedves elmagyarázni nekem, miért van még mindig létjogosultsága ennek a gólyatábornak és az elsőévesek módszeres alázásának? Mi a jó abban ha egy embert megaláznak, ne adja Isten bűncselekményt is követnek el ellene? Úgy vettem észre ez baromi nagy divat lett, mert már a szakgimikben is évek óta alázzák a kilencedikeseket, és kimondottan élvezik a végzősök a dolgot…

  • György Magos

    Hol olvasta azt, hogy Lattmann az elsőévesek kínzását és megalázását támogatja?

  • Lattmann Tamás

    Tökéletesen egyetértek azzal, hogy semmilyen rendezvényen (nem csak gólyatáborban) nincs helye senki alázásának.
    A gólyatáborokban és hasonló közösségépítő rendezvényeken arra kell vigyázni, hogy a – gyakran ivással együtt járó – programok ne csússzanak át ilyesmibe. A probléma jellemzően az, hogy a szervezők-résztvevők kettősében gyakran mind a két félnél egyszerre elszaladhat a ló, épp ezért lett 2009-től – szervezői kezdeményezésre (sic!) egy harmadik fél, azaz az oktatók is bevonva a felállásba. Soha többet fel sem merült, hogy bármi ilyesmi történt volna az ELTE ÁJK gólyatáborában. Megjegyezném, szervezett alázásról soha korábban sem hallottam.
    Arról lehet beszélni, hogy általánosságban kell-e gólyatábor, vagy nem. Nem azzal volt a bajom akkor, hogy a kari vezetés úgy döntött, hogy többet nem lesz (a helyette megszervezett ún. orientációs napok programsorozat pl. kifejezetten jó ötlet, és működik, bár másféleképpen), hanem azzal, hogy ahelyett, hogy azt az egyetlen gólyát büntették volna meg, aki a szexuális visszaélést elkövette, inkább kollektív büntetésként mindenki mást, szemétbe dobva több év kialakult és jó gyakorlatát, morális értelemben megtaposva a fene tudja hány tucat saját hallgatónkat, akik korábban igenis keményen dolgoztak a közösségért. Ezt szégyenletesnek és hálátlannak tartottam, ezért írtam akkor, hogy tiltakozásképpen a régi gólyatáborok pólóiban fogok előadni.

    Az ön által jelzett probléma pedig épp azért van még mindig, mert ilyen helyzetekben mindig csak az elhallgatás megy, vagy annak a rossz kezelése.
    A fent írás által boncolt helyzet a rossz kezelés tipikus esete, az elhallgatás elem pedig abban jelentkezik, hogy akkor épp engem próbáltak elhallgattatni, amiért ezt nyilvánosan is szóvá mertem tenni (az írás minőségét, a szerzővel együtt pedig itt és most részletesen nem kívánom minősíteni, elég nyilvánvalóvá tettem máshol). Láthatjuk akár előrelépésnek is az akkori lépéseket, mert legalább valaki(ke)t megpróbáltak megbüntetni, szóval maradjunk annyiban, hogy akár még jó is lehetett volna, de végül nem lett.
    Különösen szomorú most a helyzet a fent látható, hazug és politikailag motivált írásos formátumú epehányás miatt, ami nem csak az itteni és a FB-os kommentelők körében keltett érthető felháborodást, de közben nem csupán a boszorkányüldözésben érintett akkori áldozatok, hanem még olyan akkor volt egyetemi vezetők is jelezték felém, hogy nyilvánosan kiállnának mellettem, akikkel akkor vitatkoztam ezeken a dolgokon. De ennek most nem látom semmi értelmét, a pottyantóst jobb helyeken már lecserélték angolvécére, ebbe a kocsmába többet nem jövünk. :)

  • Lattmann Tamás

    Két napja írtam egy alapos és kimerítő választ, amit a rendszer valamiért “spam”-nek lát, és nem engedi megjelenni. Elnézést kérek, bár nem nekem kéne. Elküldöm e-mailen, ha más nem…

  • Lattmann Tamás

    Márminthogy e-mailen nem, és üzenetben sem tudom, merthogy a rendszer nem tud olyat. Hát, akkor reménykedjünk, hogy megjelenik valamikor. Mert ugye a tipikus spam az, ami két képernyőnyi… 😀

  • Liridavi

    És Ön hol olvasott olyat a kommentemben, hogy az Ön által említett hülyeséget írtam???

  • Liridavi

    Köszönöm válaszát. Végül is nekem személy szerint ebben nincs tapasztalatom, de mint szülőt már érint a dolog. Mindenfélét olvasni, hallani a témáról, de ezekkel az információkkal még inkább elbizonytalanítják az embert. Nagyobbik fiam most kezdte el a gimnáziumot és azzal kezdték a 12.-esek, hogy berongyoltak hozzájuk a tanterembe, és sorolták a különböző megalázó követeléseiket. Ezen akadtam ki, és pont ekkor találtam rá a fenti cikkre. A többit már tudja. Valaki olyan embernek szerettem volna feltenni a kérdésemet, aki érti is, és tudja is miről van szó konkrétan. Így szólítottam meg Önt. Válaszát még egyszer nagyon köszönöm!!!

  • Lattmann Tamás

    Jelezni kell az iskolai vezetésnek. Ha fia “cikinek” érzi – ilyen sokszor előfordul – akkor az ő tudta nélkül, azzal a szigorú kitétellel, hogy kezeljék diszkréten azt, hogy honnan szerezték az információt. Ha minimális felelősségtudat van a vezetésben, márpedig szeretnék hinni benne, akkor tudnak tenni a dolog ellen.