Egyéb

Az egyiknek sikerül, a másiknak nem – kudarcba fulladt az orosz motorosok Kelet-európai felvonulása

Elbukott Oroszország eddigi leglátványosabb próbálkozása, amely a második világháború lezárásának évfordulóját használta volna fel propagandájában, mint az ukrajnai orosz katonai beavatkozás és Európai Unióban elindított információs háborújának igazolása. Vlagyimir Putyin kedvenc motorosai majdnem 6000 kilométeres utat terveztek megtenni a május 9-i Győzelem Napja 70 éves évfordulója alkalmából. Az orosz motorosok még május 25-én indultak el Moszkvából, és Fehéroroszországon, Lengyelországon, Csehországon, Szlovákián, Ausztrián keresztül érték volna el Németország fővárosát, Berlint.

Legalábbis így szólt az eredeti terv. Kelet-Európában ezt másképp látták. Bohuslav Sobotka cseh és Ewa Kopacz lengyel miniszterelnökök egyetértettek múlt heti találkozójuk során: az Éjszakai Farkasok tervezett kelet-európai menete nem a véletlen műve, hanem az egy hónappal korábbi NATO-menetre adott orosz válasz.

Ismert: a balkáni országokban hadgyakorlatozó amerikai katonák, eddigi szokásuktól eltérően, közúton, öt kelet-európai országon áthaladva tértek vissza németországi bázisukra. Az ún. Dragoon ride, azaz a dragonyosok menetéről és annak visszhangjáról több cikkben is beszámoltunk:

Hetven évet késtetek – Ezrek ünnepelik az amerikai katonákat Csehországban

Mintha a Függetlenség Napja lett volna – NATO-menet Kelet-Európában

Kik ezek az orosz „Gój motorosok”?

Az Éjszakai Farkasok az egyik legrégibb, legismertebb és legtöbb taggal működő motoros egyesület Oroszországban. A klubot még 1989-ben az egykori szovjet pártfőtitkár, Michail Gorbacsov rockzenét kedvelő rajongói alapították. A ma már az ötezer tagot számláló közösség Vlagyimir Putyin orosz elnök elkötelezett támogatói közé tartozik.

Az ukrán Krím tavaly márciusi megszállása után motoros felvonulást tartottak a Krímben, a látványos performansz bekerült az orosz állami tévékbe is. Erős volt a gyanú: a most elbukott kelet-európai menet is hasonló propaganda-műsorok gyártására szolgált volna remek alapanyagot.

Mindenesetre a krími kör feltűnt az USA-nak is: a motoros klub felkerült a kitiltottak és gazdaságilag szankcionáltak listájára. Mindeközben Putyin kitüntette Zaldostanovot, a klub vezetőjét „az ifjúság hazafias nevelésében kifejtett aktív munkájáért”.

Az orosz liberális média az Éjjeli Farkasokat radikális és erőszakos nacionalisták egy csoportjának tartja, akik az ortodox vallást sok helyen agresszív formában terjesztik, sőt 2014-ben egy ellenséges motoros bandával tűzpárbajba keveredtek.

De én láttam az orosz motorosokat koszorúzni. Most akkor ki vannak tiltva vagy sem?

Vasárnap az Éjszakai Farkasok Kalinyingrád orosz enklávé területéről látogatták meg a kalinyingrádi-lengyel határtól nem messze található Braniewo (korábban: Braunsberg) és Pieniężno (Mehlsack) települések szovjet emlékműveit. A lengyel hatóságoknak nem volt okuk megakadályozni a megemlékezést, mivel minden évben sor került rá.

A motorosok kishatár-átlépő engedéllyel mentek át a lengyel területre, vagyis nem volt szükségük vízumra sem. A rendezvények után az orosz motorosok visszatértek Oroszországba. Az orosz állami propaganda természetesen az eseményt úgy mutatta be, mint a motorosok menetének egy újabb állomása.

Lengyelországon tehát már biztos nem motoroznak szervezetten keresztül, ennek ellenére, „váratlanul”, egy kis szövetségesre találhattak ott a Farkasok.

A lengyel „Katyn Rally” (Rajd Katyński) motoros brigád szimpátiája nem meglepő. Ezek a lengyel motorosok hasonlóan az Éjszakai Farkasokhoz, szintén szélsőjobboldali eszméket vallanak, a kormány hétfői döntését a kitiltásáról „szégyenletesnek és gyávának” nevezték. Több tagjuk elutazott a fehérorosz határra. Amikor kiderült, hogy orosz társaikat nem engedik át, a lengyel motoros csoport, tartva magát az eredeti tervekhez, megtette az előre eltervezett lengyelországi szakaszt, Varsóig.

Másnap ugyanez a kis csoport masszív orosz újságírói kísérettel meglátogatta az Ismeretlen Katona sírját a lengyel fővárosban, és készségesen adtak Amerika-, és Európa-ellenes megjegyzésekkel tarkított nyilatkozatokat az orosz sajtónak.

Korábban egyébként a fehérorosz ellenzék is tiltakozott a motoros klub masírozása ellen. Mikita Szemjanenko, a Charta 97 fehérorosz ellenzéki szervezet nevében előzetesen azt ígérte, hogy kétszáz ellenzéki aktivista készen áll a motorosok megállítására, akár élőlánccal blokkolva a menet áthaladását.

Erre végül nem kerülhetett sor, a motorosok eljutottak a lengyel-fehérorosz határig. Az Éjszakai Farkasok korábban Minszkben főhajtással emlékeztek a helyi Dicsőség emlékműnél.

De miért tiltakoznak a lengyelek?

Lengyelországban még emlékeznek: az előrenyomuló Vörös Hadsereg nemcsak a náci uralom alól szabadította fel az országot, hanem ezt követően a szovjet-rendszer uralmát hozta el. A lengyelek nem akartak sem náci, sem kommunista diktatúrában élni. A lengyelországi helyzet összetettségét Maciej Ruczaj lengyel politológus magyarázta el az Echo24 Magazinnak.

Az északkelet-lengyelországi Pieniężno településen található Ivan Csernyahovszkij, a szovjet Vörös Hadsereg legfiatalabb tábornokának emlékműve. Bár a hely a hetvenes évek óta szinte teljesen feledésbe merült, amikor a helyi képviselő-testület úgy döntött, hogy javasolja az emlékhely átszállítását a közeli kalinyingrádi kerületbe, egymásnak adták a kilincset a faluba érkező orosz delegációk.

Mi volt a bajuk Csernyahovszkijjal a lengyeleknek?

A Vörös Hadsereg, szövetségben a londoni lengyel árnyékkormánynak alávetett Honi Hadsereggel (AK) megtámadta Vilniust, fél évvel Csernyahovszkij halála előtt. A lengyelek számára ez a katonai együttműködés a „szövetségesünk szövetségese” teszt jegyében alakult ki, mivel akkor a lengyelek úgy gondolták: egy közös katonai akció a szovjettel megerősítheti a két fél együttműködési szándékát, másrészt a szovjeteket rákényszerítheti a világháború végén az önálló és független Lengyelország elismerésére.

Naív elképzelés volt. A közös sereg győzelme után a szovjetek, tárgyalást színlelve, letartóztatták és elvitték keletre a Honi Hadsereg tisztjeit. A szovjetek körbevették és megpróbálták lefegyverezni a lengyel katonákat, de azok megpróbáltak kitörni. Az utolsó emberig lemészárolták őket.

A vilniusi csata utáni események azt mutatták, az oroszok tesztelték a nyugati szövetségeseiket, hogy a londoni lengyel kormánynak alárendelt lengyel hatóság felszámolása kivált-e komolyabb tiltakozást nyugaton.

A történet esetünkben azért fontos, mert bemutatja az Éjszakai Farkasok szovjet típusú történetszemléletét. Amikor vezetőjüktől, Zaldostanovtól megkérdezték, mit szól ahhoz, hogy Lengyelországban sokan nem szeretnék a motoros menetet látni, azt válaszolta, hogy ezen nincs mit csodálkozni, mivel Lengyelország tele van kollaboránssal: az ország egyik fele a nácikat segítette, a másik fele a Vörös Hadsereggel menetelt Berlinig.

A főmotoros egy olyan képet alakított ki tehát, mintha 1944-ben csak a szovjet vagy a náci szövetség közül lehetett volna választani.

Jó, jó, de ezért kellett őket kitiltani?

Lengyelország azt mondta, egyrészt nem tudja garantálni az orosz motorosok testi épségét, másrészt nem felelnek meg a belépéshez szükséges követelményeknek.

Egy felmérés szerint a lengyel közvélemény 52%-a nem akarta beengedni az Éjszakai Farkasokat. Ez szerdán, a terespoli határátkelőnél meg is történt: a lengyel hatóságok az orosz motorosok egy részétől megtagadták a belépést az országba. Az orosz külügyminisztérium most magyarázatot vár Varsótól, miért nem engedték be a motorosokat Lengyelországba.

Mindeközben Németország is beleállt a témába: Berlin megtagadta a motoros klub több vezetőjének a beutazási vízum kiadását, írta vasárnap a Der Spiegel és a Bild, német kormányzati forrásokra hivatkozva.

A németek azzal indokolták a döntést, hogy a vízum kérelmezői korábban hamis adatokra hivatkozva kaphatták meg a vízumot, például turistáknak mondták magukat, miközben eltitkolták, hogy az Éjszakai Motorosok motoros klub tagjai. A német külügyminisztérium szóvivője ezt azzal egészítette ki, hogy szerintük a tervezett akció nem erősíti a német-orosz kapcsolatokat, mivel a német félnek fontos a második világháborús megemlékezések méltósága.

„Németország határozottan ellenez minden olyan akciót, amely a náci uralom áldozatainak elképzelhetetlen szenvedéseit olcsó eszközzé silányítja.”

Az Éjszakai Farkasok, reagálva a németek bejelentésére, lemondták berlini útjukat. Ezt maga Alexandr Zaldostanov, a motoros csoport vezére jelentette be.

Lengyelország helyett Magyarországról érkeznének a motorosok Szlovákiába?

Csehországban és Szlovákiában is kihívásként kezelték az eseményt, 75 cseh és szlovák közéleti személyiség felhívásban tiltakozott a motorosok átvonulása ellen.

„Az Éjszakai Farkasok motoros egyesület Berlinben szeretné megünnepelni a második világháború végének 70. évfordulóját. Szeretnék újra bevenni, 70 évvel a világháború után, az ezúttal már szabad Berlint, szabad Varsót, szabad Prágát és Pozsonyt” – írják a felhívásban, amely szerint a motorosok nem a fasizmus vereségét ünnepelnék, hanem a jelenlegi orosz állam területi expanzióját támogatják.

A csehországi motoros egyesületek hivatalos klubja szűkszavúbb volt, nem adott ki közleményt az orosz „kollégák” érkezésével kapcsolatban. Egy magát megnevezni nem kívánó klubtag szerint az országon évente több tucat motoros menet halad át, amelyeket senki nem vesz észre, éppen ezért egyelőre nem tudta még eldönteni, vajon az Éjszakai Farkasok menete a II. világháború végéről vagy a motorosklub ünnepléséről szól.

Egy másik cseh motoros klub azt mondta, nekik semmi problémájuk nincs azzal, ha átmennek Csehországon a Farkasok, sőt felajánlották a rendőrségnek segítségüket is a gyors áthaladásuk érdekében.

A szlovák motoros klubok ezzel szemben üdvözlik az Éjszakai Farkasokat Szlovákiában, sőt, ha valamilyen formában mégis megjelennének Szlovákiában, az orosz motorosokat a Fico-kormány belügyminisztere, magánemberként nagy motoros Robert Kalinak fogja felügyelni.

A magyar olvasók onnan ismerhetik a szlovák belügyminiszter nevét, hogy ő volt az a politikus, aki személyes harcot folytatott Malina Hedviggel, a 2006-ban neonácik által Nyitrán megvert diáklánnyal szemben.

Szintén magyar vonatkozású hír, hogy a szlovák sajtóban azt írják, elképzelhető, hogy az Éjszakai Farkasok nem Lengyelországból, hanem Magyarországról érkeznének Szlovákiába. A cseh sajtó orosz forrásokra hivatkozva ezzel szemben arról számolt be, hogy az orosz motorosok esetleg Finnországon keresztül jutnának el Berlinbe.

Egy azonban biztos: az elmúlt napok fejleményei tükrében szervezett vonulásra most már aligha kerül sor, de kisebb csoportokban vagy egyénileg elképzelhető az Éjszakai Farkasok szórványainak felbukkanása Kelet-Európában.

Bőtös Botond

Független ember vagy?

Ha lesz 4 ezer független támogatója az Átlátszónak, akkor nincs az a lázárjános, aki el tudna minket hallgattatni. Legyél egy a 4 ezerből, és változtasd meg Magyarországot! Tudnivalók itt.

Támogatás SZJA 1% felajánlásával #Azénadómból

Ha 1%-od az Átlátszó céljaira kívánod felajánlani, személyi jövedelemadó bevallásodban az Asimov Alapítvány adószámát tüntesd fel, ami a következő: 18265541-1-42 Letölthető nyilatkozat itt.

Megosztás